Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1645
    ewho
    Deltagare

      Hej!

      Jag har alltid undrat om det är någon väsentlig skillnad mellan en 06 och 07 Sti. Jag har sökt på flera forum utan framgång, så nu vänder jag mig till er.

      På ett av de amerikanska forumen fick jag intrycket att 07: orna är “felmappade” och gärna smälter treans kolv (mer benägen än 06: an). Avskräckande! Gäller det de europeiska modellerna också? Någon som vet om det stämmer?

      Ös också gärna på med köpråd till båda årsmodellerna 🙂

      Mvh Ewho

      #45986
      ewho
      Deltagare

        Nästan 100 views, även om ett par antagligen är mina, men inga svar… Det här ska väl vara en klubb med många medlemmar? Någon borde väl sitta inne med lite kunskap på modeller senare än 00? 😛

        #45978
        OzO
        Deltagare

          I klubben finns följande antal ägare registrerade
          # 2006: 54 st.
          # 2007: 12 st.

          Säkert är inte alla dessa aktiva på forumet och säkerligen är antalet som verkligen KAN svara på din fråga få.

          Så ingen idé att 😛 för att du inte får svar. Kunde jag så skulle jag gärna svara på din fråga men jag kan bara Impreza <= 2000. 🙂 /G _____ ::::: | ~SSI#2-{19oOo99}~ | :::::

          #45985
          specialized
          Deltagare

            På O6:an så siter det laddtrycksmätare orginal.
            Denna togs bort till 07.

            Skiljer lite på bakljusen mellan dem med.
            Samt nån detalj på fronten som är olackad respektive lackad på ena årsmodellen
            Mappningen vet jag inte mer än att det är flera som fått bytt 2.5 L motorn på garanti oavsett årsmodell.

            _____________________________________
            http://www.garaget.org/?car=18857
            ———————————-
            Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

            #45981
            FeA
            Deltagare

              Någonting med diffen i bakaxleln ska tydligen skilja oxå, mekanisk diff på -06 och på -07 så kommer jag inte ihåg vad dom kallade det…

              #45987
              ewho
              Deltagare

                Jag tackar ödmjukast för svaren jag fick. Det verkar som båda årsmodellerna medför ett bekymmerslöst ägande så länge oljebytena har skötts noga(!), vilket visserligen kan sägas om fler prestandabilar… 🙂

                Iallafall; 1 liter olja per 100 mil verkar inte vara några större problem för STI:n att sörpla i sig.

                Vi får helt enkelt se om det blir Mitsubishi igen eller Subaru.

                Mvh Ewho

                #45982
                Pedersen
                Deltagare

                  Iallafall; 1 liter olja per 100 mil verkar inte vara några större problem för STI:n att sörpla i sig.

                  Nja det lät väl lite i överkant för en välmående orginalmotor…

                  #45988
                  ewho
                  Deltagare

                    Nja det lät väl lite i överkant för en välmående orginalmotor…

                    Jag hade också svårt att tro det först, men enligt många, inklusive JRM och annat Subarufolk, är det inte alls ovanligt.

                    Jag säger inte att alla bilar drar så mycket olja, men de är heller inte få. Det finns tydligen en anledning till att Subaru har fått byta så många EJ25-motorer.

                    #45979
                    Manor
                    Deltagare

                      …min GT som snart gått 20000 mil drar ingen olja alls…åtminstone inte vad jag kan notera mellan mina oljebyten (var 625 mil). Vad är det som gör att STi:erna drar så mycket olja, det låter ju som ett konstruktionsfel!!?

                      #45984
                      Pasi_k
                      Deltagare

                        Min STI -02 Drar ingen olja heller..

                        #45980
                        Manor
                        Deltagare

                          Verkar vara ett vanligt problem att 2.5 liters motorn drar olja, vet tre personer i klubben som fått ny motor på garanti, hört ryktas om oljepump å kolvringar. //JaLL

                          Det låter ju rejält trist…och den motorn som de fått fina priser för :-(.

                          #45983
                          gotte51
                          Deltagare

                            Jag fick fylla på olja i min -07 Sti efter ca 1200mil. Verkstadskillen sa att det var pga att motorn var såpass ny.?? Hade den sedan på 1500mils service och har efter det hållit koll på motorolje nivån och den har inte rört sig en milimeter 🙂 Bilen har nu gått 2100mil

                            #45989
                            Fricke.w
                            Deltagare

                              min 06 STI drar heller ingen olja 🙂 har gått 4300mil nu snart och under dom 400mil jag averkat med den nu, har den inte dragit nå nämnvärt som jag kan se på stickan, ska vi snacka bilar som drar mycket olja så ligger nog audis S bilar med i synerhet v8 i top, jävlar vad dom drar, där kan vi snacka tanka olja och kolla bensinen 😀

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.