Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1467
    maco_108
    Deltagare

      försökt söka men inte funnit någon vidare info!
      vad folk sagt till mig vid tidigare tillfällen så är det att motorn e uppgraderad med andra ord 99 e bätre en 98 samt 00 bätre en 99.
      stämmer detta?
      är det några andra detaljer som skiljer dom åt?
      mvh marcus

      #45096
      Janne248
      Deltagare

        SÖK!!

        Om jag förstår rätt så är det så här:

        1997: 211hk, Gammla inredningen, Stötfångare med 3 “gälar” fram, liten vinge,

        1998: 211hk, Nya inredningen, Stötfångare med 3 “gälar” fram, liten vinge,

        1999: 218hk, Nya inredningen, Stötfångare med 2 “gälar” fram, större vinge, lyktor med klart glas

        2000: 218hk, Nya inredningen, Stötfångare med 2 “gälar” fram, större vinge, färgkodade speglar och dörrhandtag, värme i sätena, lyktor med klart glas

        Finns säkert mer också…..har hört att Turbon visst skall vara av en annan model (större) på 1998 å äldre.

        http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=4&topic_id=7557&mesg_id=7557&listing_type=search

        http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=8&topic_id=43688&mesg_id=43688&listing_type=search

        http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=8&topic_id=6034&mesg_id=6034&listing_type=search

        http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=8&topic_id=17877&mesg_id=17877&listing_type=search

        http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=8&topic_id=1838&mesg_id=1838&listing_type=search

        #45100
        Desen
        Deltagare

          Motorn på 98 har 211 hk och 99-00 har 218hk. 99-00 har exakt samma motor. Men 98 ser lite annorlunda ut med luftintag osv.

          99 gjordes även en facelift både ut och invändigt. Men 99-00 är skillnaderna marginella. 00 fick man lackade speglar och handtag, stolsvärme och intervalltorkare. Kanske något till men som sagt marginellt.

          Är man sugen på att mappa sin bil så funkar det inte med ECUtech på 98 och äldre, man kommer inte i den ECUn. Då får man köra ett piggyback eller byta sprut.

          Edit : Janne var visst en minut snabbare där 😉

          /Andreas, Skåne, Kristianstad

          “The speed was good, but the corner was too tight” – J. Kankkunen

          SS 2007 1.31.10 GT
          SS 2008 Flat Out!

          #45103
          maco_108
          Deltagare

            tack för svaren!
            jag försökte söka men sökmotorn funkade inte för mig i det tillfället vet inte om den gör det nu heller.!
            men tack för svaren i alla fall!
            mvh marcus

            #45098
            Adam K
            Deltagare

              Turbon är samma på -97 och framåt (GT/WRX) (Td04). På sedaner -96 (tror jag) och äldre sitter Td05 turbon, kombin hade Td04 även äldre än-97.
              ICn skiljer sig åt däremot, jag tror 97-98 har likadan, med slang mellan ICn o dumpventilen, tomgångsolenoiden sitter där dumpen på -99 och framåt sticker fram. (IC)kapaciteten är väl ungefär lika.
              MAFen är av annan typ på -97/98 än 99/00, den håller bättre men det går inte att byta enbart insatsen, hela paketet kostar ca 5000:- från Subaru.
              Före -99 var det flytande 2-kolvsok på frambromsarna, räcker inte till ens för originaleffekten.

              #45104
              maco_108
              Deltagare

                tack så mycket nu får man ennu mer info i skallen 😉
                mvh marcus

                #45101
                IMPREZA FOREVER
                Deltagare

                  SÖK!!2000: 218hk, Nya inredningen, Stötfångare med 2 “gälar” fram, större vinge, färgkodade speglar och dörrhandtag, värme i sätena, lyktor med klart glas

                  😮 Värme i sätena? Och jag som kört med istappar i röven till jobbet i vinter. Finns det värme eller var det bara en sök hjälp Janne? för jag har inte funnit någon värme i min.

                  #45094
                  Palm
                  Deltagare

                    SÖK!!2000: 218hk, Nya inredningen, Stötfångare med 2 “gälar” fram, större vinge, färgkodade speglar och dörrhandtag, värme i sätena, lyktor med klart glas

                    😮 Värme i sätena? Och jag som kört med istappar i röven till jobbet i vinter. Finns det värme eller var det bara en sök hjälp Janne? för jag har inte funnit någon värme i min.

                    MY00 var det standard med rövgrill innan dess var det en option men eftersom det tydligen var ganska dyrt(stolarna byttes i sverige) så var de inte många som har valt till det på de tidigare årmodellerna, det är i alla fall förklaringen som jag fick för massa år sedan av Lars-åke på Bil & marin utanför borås.

                    Har du stolsvärme sitter knapparna i mittkonsollen ovanför handbroms spaken, i min 99a är det bara två mynt/blindfack där då jag saknar värme ;(

                    #45105
                    maco_108
                    Deltagare

                      då undrar jag också varför det står på en 00 jag vart och kolla på följande på vv.se

                      Fabrikat: SUBARU IMPREZA 2.0 GT S
                      Årsmodell: Fordonsslag: PB
                      Fordonsår: 1999
                      Fordonet tillverkat: 1999-09
                      I trafik första gången i Sverige: 1999-12-17

                      är det då en 99 men han srkiver 00
                      lr e det bara så att det e en 00 som byggdes 99?
                      (ursäkta om det är dumma frågor) men är TOTALT ny innom bilfronten,
                      men frågar man inte så får man inget svar 😉
                      mvh marcus

                      #45095
                      Palm
                      Deltagare

                        då undrar jag också varför det står på en 00 jag vart och kolla på följande på vv.seFabrikat: SUBARU IMPREZA 2.0 GT S Årsmodell: Fordonsslag: PB Fordonsår: 1999 Fordonet tillverkat: 1999-09I trafik första gången i Sverige: 1999-12-17är det då en 99 men han srkiver 00lr e det bara så att det e en 00 som byggdes 99?(ursäkta om det är dumma frågor) men är TOTALT ny innom bilfronten,men frågar man inte så får man inget svar ;)mvh marcus

                        Jag skulle tolka det som att det är en MY99 och inte MY00 men det beror ju på när brytpunkten var. Dvs hur tidigt handlarna fick hem den “nya” modellen för året. Hade bilen, lackade speglar/handtag och stolsvärme är det en MY00 om inte är det en MY99 helt enkelt.

                        Tex så är min MY99 med standard 99 utrustning, motor & bromsar etc rätt men den är reggad 98-10-25 typ.

                        #45099
                        Adam K
                        Deltagare

                          Vi har glömt att säga att MY00 normalt har en 6ekrad 16″ fälg i original medan 98/99 har en 5ekrad 16″ och äldre har 15″ fälgar. Kan vara ett sätt att se vad det är för årsmodell 🙂

                          #45097
                          RXY430
                          Deltagare

                            då undrar jag också varför det står på en 00 jag vart och kolla på följande på vv.seFabrikat: SUBARU IMPREZA 2.0 GT S Årsmodell: Fordonsslag: PB Fordonsår: 1999 Fordonet tillverkat: 1999-09I trafik första gången i Sverige: 1999-12-17är det då en 99 men han srkiver 00lr e det bara så att det e en 00 som byggdes 99?(ursäkta om det är dumma frågor) men är TOTALT ny innom bilfronten,men frågar man inte så får man inget svar ;)mvh marcus

                            Man kan ju använda chassienummret för att få mer info, beskrivs här:
                            http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=8&topic_id=19749&mesg_id=&page=&mode=full

                            Och för de som inte orkar kolla så noga så kopierar jag ett inlägg hit:

                            “Jag skulle tippsa på att titta efter nde tecknet bakifrån på cassinummret.. i vissa handlingar så står inte hela raddan utan bara c:a 10 tecken men alltid minst 8:a st … (nummerplåten tillex)

                            Detta gäller de flesta bilmärken från 01 & frammåt

                            på subaru brukar -00 ha Y(C) -99 X

                            MVH

                            Jonas West”

                            Det kanske är någon som har en 98’a som kan kolla vad det står då.

                            #45102
                            IMPREZA FOREVER
                            Deltagare

                              SÖK!!2000: 218hk, Nya inredningen, Stötfångare med 2 “gälar” fram, större vinge, färgkodade speglar och dörrhandtag, värme i sätena, lyktor med klart glas

                              😮 Värme i sätena? Och jag som kört med istappar i röven till jobbet i vinter. Finns det värme eller var det bara en sök hjälp Janne? för jag har inte funnit någon värme i min.

                              MY00 var det standard med rövgrill innan dess var det en option men eftersom det tydligen var ganska dyrt(stolarna byttes i sverige) så var de inte många som har valt till det på de tidigare årmodellerna, det är i alla fall förklaringen som jag fick för massa år sedan av Lars-åke på Bil & marin utanför borås.Har du stolsvärme sitter knapparna i mittkonsollen ovanför handbroms spaken, i min 99a är det bara två mynt/blindfack där då jag saknar värme ;(

                              Jäla skiiit myntfack vem fn behöver myntfack när man åker impreza? Skulle snarare behöva en sedelautomat i stället. :+

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.