SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor slirande koppling

• Detta ämne har 7 svar, 1,596 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av syke.
Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    smekkes
    Deltagare

När jag kör tex i 5e växeln i cirka 110, sen ger full gas så när vartalet kommer över 3000 och full laddning, så börjar kopplingen slira.

Nån dag senare var jag på ”vinterkontroll” på subaru verkstad så sa jag till dem om kopplingen. Efter kontrollen sa de att kopplingen var helt ok. Samt att detta var inget ovanligt när man trimmat bilen, men då jag bara har ferrita racing avgassystem och dumpventil, så låter detta inte troligt i mina öron, fast jag har kanske fel?

Så jag undrar ifall nån här har haft samma problem, och hur detta fixas om nu inte kopplingen e sliten.

tack på förhand =)

Mats
      Deltagare

Byt koppling och hälsa subaruverkstaden att de inte vet vad de snakkar om. Klart kopplingen inte skall slira!

Mats
        Type R ’99

hellebjork
        Deltagare

Nu är jag inte i branchen men för mig låter det där som det klassiska kopplingssliret. Det brukar visa sig när det går tungt och det är mycket vrid, tex i högsta växeln.

smekkes
          Deltagare

ok tack, får bli att byta koppling efter nyår då 🙂

ska man köpa en original koppling eller e det lönt att lägga extra på nått bättre?

bilen används som vardags bil, villsäga jag har inga planer på att trimma den 🙂

FeA
            Deltagare

Orginal räcker gott och väl.

NickeH
              Deltagare

köp orginal, en uppgraderad koppling är bara jobbig att köra med plus att den bästa livförsäkringen för lådan är att kopplingen kan slira.

smekkes
                Deltagare

lite gammal tråd, men det rör fortfarande kopplingen hehe.

Fick prisförslag på förenad motor i malmö på koppling + jobb 12.000 sek.

kopplingen gick lös på 5700 sek.

Hur svårt e det att byta koppling själv? Ja eller själv o själv, en polare som skruvar mycket bil erbjöd sej att göra det, men han har aldrig bytt koppling på en 4wd. Så han bad mej fråga här om lite info 🙂

syke
                  Blockerad

Ingen som orkar dra igång ett gruppköp på koppling? 🙂

Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.