SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Snabb turbo fråga!

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Morrle
    Deltagare

Vore guld med lite hjälp! 🙂

Hade vart ute och kört lite ikväll.. så efter ett litet stopp när jag skulle köra sista biten hem, så märker jag att turbon inte laddar alls.
      Blir såklart livrädd osv osv.. När vi sedan öppnade huven så märkte vi att ”pinnen” mellan turbo å wastegate hade lossnat..
      Vet inte riktigt hur den där sitter fast? Lyckades peta dit den på sin platts, knackade till den lite.. så kändes som den satt ok.
      Men ska den bara sitta så? inget som håller fast den? känns som den skulle kunna skaka loss igen ganska lätt?

Nu vet jag iofs inte om det bara va det.. för jag orkade inte ut med bilen igen. blir imorrn. Men jag tror och hoppas att det bara va att pinnen lossnat.

Men ska man köra förbi någon subaruverkstad och be dom slänga ett öga på den? eller är det bara onödigt? Om det nu funkar som det ska imorrn 🙁
      Hur bra är det att köra runt sådär annars? om den lossnar igen..

Vore super om någon kunde skina lite ljus på det här 🙂
      Impreza GT-00. // David

edbe
      Deltagare

med pinne menar du t-korset som sitter på vakumslangarna?

Morrle
        Deltagare

edbe: Nej jag menar den armen som går mellan wastegate å turbon.
          ”wastegate actuator arm” eller va den kallas för. Tyckte pinne var ett bra ord 😛

Christian S
          Deltagare

ska sitta en låssprint, om du tittar på armen på wastegaten där stången sitter så är det ett litet hål där den ska sitta.

Morrle
            Deltagare

Gissade nästan att det skulle vara någon typ av sprint.. undra hur den lossnat då.. Var får man tag i en sån? eller kanske man kan tillverka någon typ av egen sprint om det bara är ett hål den ska igenom?

Den lossnade ju från turbon alltså.. där den sitter som på en liten bult. va ju ba trycka på den igen.. men frågan är hur lätt den hoppar av igen om ja inte skaffar nån typ av sprint då.

Och tar det någon skada av att köra runt med armen loss? tänker på om den skulle hoppa av när man har långt hem eller ska till verkstaden eller liknande.. På vissa bilar skenar väl laddtrycket iväg om den armen lossnar? vet inte om det är skillnad när man har dawes på.. vet ärligt inte riktigt hur det där funkar. det som hände mig är ju att turbon inte bygger upp nå tryck alls.. eftersom all luft slussas förbi bara då eller? Vill ju inte att nått tar skada ifall den hoppar igen.. isåfall vågar jag ju knappt köra med den innan ja löser det ordentligt. Mer än att bara trycka på armen igen..

tack för svaren!

.zip
              Deltagare

Sitter bara en bult liknande sak som du styr genom från undersidan, i toppen ”bulten” är det ett litet hål där en låssprint/ståltråd/tuggummi…. öhh vad som helst, huvudsaken bulten bara sitter kvar 😛

//.zip

Morrle
                Deltagare

haha tack för svaret zip 😀
                  Då blir det till att bygga sig en liten egen variant av sprint då!

Körde till jobbet idag och det funkade bra.. så nu är det som sagt bara att säkra upp den då.. Var ba lite orolig för hur bilen mår när armen hoppade av.. Trött som en gammal corolla var den iallafall.. men var ganska nära hemma då.. 😛

Nikke McRae
                  Deltagare

Min låsbricka hoppade också av wastegatearmen i vintras.
                    Bara att hoppa in på närmaste bilaffär och be om en spårryttare till din wastegate-arm.

Ser ut typ så här:
                    http://www.regale.se/Foton/246-005.gif

Morrle
                    Deltagare

Ok! tack för tipset. Ska svänga förbi mekonomen å se om dom kan tänkas ha det.. annars borde väl någon subaruverkstad ha det.

tack för svaren 🙂

Kvarnis
                      Deltagare

Biltema har någon stats med sånt vill jag minnas

Morrle
                        Deltagare

Va förbi mekonomen. visste inte riktigt vilken storlek jag skulle ha.. och det visste verkligen inte han i kassan heller 😛 så jag ögonmåttade lite å tog med några hem.. möjligen att jag har en storlek för liten.. eller ska man behöva vålda satan för att få på den? kanske bara inte fått in tekniken 😛 Ska prova nu snart på jobbet när motorn svalnat..

Armen hoppade idag igen på väg hit.. det är jävligt va kasst den går när den är av 😛 stannade å petade på den direkt.. men måste fanimej få på brickan nu.

Tack igen för tipsen! // david

Kvarnis
                          Deltagare

Spetstång/platt tång funkar för att få ditt den.

Morrle
                            Deltagare

Provar det Kvarnen! tack för tipset 😀

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.