› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Snabb turbofråga
- Detta ämne har 19 svar, 1,593 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 4 månader sedan av
Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
28 oktober, 2009 kl. 09:55 #4560
Gilarski
DeltagareJag vet, det finns mycket info men just detta har jag inte lyckats finna nåt om 🙁
Kollade lite på ebay.com & fann att det säljs mycket nya Turbo aggregat med betäckning Td04 Td05 och Td06. Är dessa bolt on till min GT -99 ?
Är de nåt att ha för mig eller skall man köpa nåt annat, typ VF23 eller VF34 ?
Jag vill kunna få ut lite mera kräm på sikt, säg 325-350 hk, men inte nåt monsterprojekt. Bilen skall gå på gata så jag uppskattar mera snabb spool-up, bra moment på låg/mellan -registret.
Tack för all info 🙂
28 oktober, 2009 kl. 11:56 #66147NickeH
DeltagareDu har en Td04 i din GT och en TD05-16G är en bra uppgradering men fick jag välja så skulle jag hellre ta en VF34 då jag har för mig att dom är kullagrade. Och ja, dessa är bolt on.
Det finns massor av info om du söker t.ex.
28 oktober, 2009 kl. 12:10 #66150Gilarski
DeltagareTack, då skall jag kolla där 🙂
28 oktober, 2009 kl. 12:39 #66151Gilarski
Deltagare28 oktober, 2009 kl. 16:29 #66143Nikke McRae
DeltagareHär finns en ännu längre lista på olika turbos. Det är en djungel där ute:
http://www.wrxtuners.com/forums/f95/what-turbo-should-i-get-read-before-asking-20013/Men vad jag har läst om Ebay aggregat, så kan vissa vara rena skräpet. Man ska nog inte köpa det billigaste när det gäller turbos.
Men IHI VF aggregaten är lite dyrare, oftast kullagrade och trevliga.
Mitsubishi TD aggregaten är billigare, men håller bra kvalite.TD05 aggen ger ett lite större ”lag” än orginalsnurran.
VF35 har jag hört ska ha väldigt fin karraktär om man vill ha tidig spool.Jag satsade på en TD05 16G hybrid från Forced Performance, kallad HTA 68. Jag är jätte nöjd med dess karaktär. Den ska kunna leverera luft som en 20G, men uppför sig som en 16G.
Den går väldigt tyst, jämfört med orginalsnurran. Bygger upp sakta upp till 0.5 bar vid 2700 rpm och vaknar till plötsligt liv vid 3400rpm och visar inga tecken på att sluta innan rödlinjen.
Levererar bra med luft även på lägre växlar.Här är lite länkar till firmor som säljer turbos med gott omdöme:
USA:
http://www.forcedperformance.net
http://www.blouchturbo.com
http://www.ravspeconline.com
http://www.gruppe-s.comEngland:
http://www.andyforrestperformance.co.uk
http://lateralperformance.co.uk28 oktober, 2009 kl. 17:19 #66138Kvarnis
DeltagareAv IHI aggen är det VF35 man ska satsa på för snabb spool.
Ger ~300-325Bhp på en GTTD05-16G är en trevlig turbo som funkar bramedhögtladd i mitten,dock så brukar det varaen bralådadödaredå denvill ha lite högre ladd föratt vakna till liv.
Ger ~325-350Bhp på en GT.Det är väl dom tevligaste aggen för GT’n
Finns ju en mängd VF agg, men dom är väl av klart skiftande hållbarhet.
18/20G är fina agg, men kanske inte det bästa för lite mera ekonomi trimning sas 😉
28 oktober, 2009 kl. 17:29 #66152Gilarski
DeltagareTack så mycket grabbar, grymt bra input. Blir någ till & snegla på VF35 så småningom låter det som :9
28 oktober, 2009 kl. 17:29 #66153Gilarski
DeltagareTack så mycket grabbar, grymt bra input. Blir nog till & snegla på VF35 så småningom låter det som :9
28 oktober, 2009 kl. 18:24 #66148Mumin
Deltagarelådan som är problemet på GT är sugen på VF35 jag men.. men då dör antagligen lådan och då änumera pengar åt skogen.. då är man ju nästan uppe i en sti 😛
29 oktober, 2009 kl. 01:59 #66145.zip
DeltagareTD05-16G med strax över 1.6 bar laddtryck här :+
Kör visserligen med org. v-låda fortfarande, men det har funkat fint i två år eller så.
Allt beror på vilken körstil man har *peppar peppar*. Har länge funderat på om man ska uppgradera lådan snart 😛//.zip
29 oktober, 2009 kl. 06:21 #66154Gilarski
DeltagareHar just sett endel TD05-16G på ebay, alla verkar helt nya till bra priser. Hmmm, får fundera vidare på detta, inser att lådan kommer utsättas för lite hårdare påfrestning. 🙁
Jag är dock rätt mesig med rödljus starter & snabba/hårda växlingar då jag vet att just detta tar styggt på lådan. ;(
29 oktober, 2009 kl. 07:58 #66139Kvarnis
DeltagareBra att tänka på….
Billigast är inte alltid att föredra när det gäller turbo agg…
Kina aggen som till stor del säljs på ebay är inte nå vidare, finns bra men även riktigt usla.
Gör nogrann research innan du köper.Sen så är mappningen det som avgör slutlig prestanda.
Ecutech/Simtec är detbästa för rimliga pengar.
Det tråkiga för lådan är att hårt/brutlalt ladd på i mitten funkar bäst på gat bilar.29 oktober, 2009 kl. 08:04 #66142Adam K
DeltagareEller en sån här snurra 🙂 😉
Läs mer på Andy Forest hemsida!
http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=15&topic_id=18489&mesg_id=18489&page=3
29 oktober, 2009 kl. 08:25 #66144MariaimprezaGT
DeltagareVi kör på en VF43, funkar skitbra i vår bil. Förvisso har vi en ej22, ger kanske lite annan karaktär då.
Vi trimmar inte bara din bil, vi säljer även delarna den vill ha!
Mobil: 0763-498601
Mail: maria@wroom.org29 oktober, 2009 kl. 08:58 #66155Gilarski
DeltagareKinasnurror, trodde att de som börjar på TD var Mitsubishis & tillverkades på nåt kvalitetsställe, kanske naivt tänkt 🙁
Bra tips om att reka ordentligt i vart fall. Andy forest verkar ha endel vettigt faktist.Mappning ja, jo det är väl det viktigaste så jag inte smälter kolvar samt optimerar ihop allt. Känns som man måste mappa om så fort man ändrar nåt, funderar på sikt att även byta till nån bättre IC, hittade nån i Australien som gav 20hk mera (topp monterad), lät ju intressant. Blir dyrt om man skall mappa varenda gång man köper till nåt bättre ;( så helst skall man väl fixa allt samtidigt men då blir plånboken snabbt tom 😮
Jössus vilken jungel med turbos! Jag får lungt & fint kolla upp allt det här innan jag springer iväg, Td hit & IHI dit & så lite 321 och APS (eller va de heter) :7
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.