- Detta ämne har 11 svar, 1,836 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 11 månader sedan av Patrick P931.
-
FörfattareInlägg
-
22 december, 2011 kl. 15:17 #27369Patrick P931Deltagare
Hallå!
Jag vet inte riktigt var jag ska posta detta och om detta var fel ställe hoppas jag att det blir flyttat till rätt. 🙂
Jag söker någon “meck” antingen bättre hobby- eller proffsmeck som kan hjälpa mig med ett par saker i mellandagarna. Gärna så nära Stockholm som möjligt men jag är villig att röra på mig. 🙂
Bilen det gäller är en 07 Forester XT och det jag önskar ha gjort är i prioriteringsordning:
1. Byte avgas från turbo inkl. ny värmesköld.
2. Inkoppling av Innovate bredbandslambda (dra och koppla elsladdar).
3. Byte soppapump.
4. Byte av turbo.
5. Byte av automatlådeolja (enligt trix på subaristforumet, kan också bli prio 4).
6. Montering av STI pedaler.Självklart mot ersättning.
Alla tips uppskattas. Backupplanen är Furstenhoff men jag tror att det kan bli a) fullbokat om öht öppet, b) dyrt. 😉
🙂
Patrick22 december, 2011 kl. 16:29 #233844.zipDeltagareAlla punkter förutom att byta v-låda är busenkelt för de som har hållit i verktyg tidigare 🙂
Inte lönt att lämna in då det kostar för mkt pengar, pengar som kan läggas på annat så som öl när man ska mecka 😀
Har du alla delar etc hemma?Flyttar tråd till “Projekt” så kan du återkomma med bilder när allt är klart. Alltid roligt för andra att se hur det blev.
22 december, 2011 kl. 23:17 #233849Patrick P931DeltagareHej!
Tack för flytten!
Ser inte riktigt denna bil som projekt då man jämför med alla riktiga byggen här men jag tackar för förtoendet! 🙂
Jag tror mig ha allt som behövs (inkl packningar till turbo och avgas) förutom automatlådeoljan.
🙂
Patrick23 december, 2011 kl. 21:43 #233845.zipDeltagareAlla projekt börjar alltid som snikbyggen, den som säger något annat ljuger 🙂 Har man väl kommit in på det spåret så är det svårt att sluta :p
Bor tyvärr utanför Umeå, annats hade jag kunnat ge dig en hjälpande hand.
Men som sagt, har du lite kunskaper inom “vardaglig” mek så ska det inte vara något större bekymmer att fixa allt själv. Det finns gott om how to både här på SSC och diverse forum i staterna och UK. Det är trots allt väääldigt likt goá glada Impreza’n.23 december, 2011 kl. 21:54 #233850Patrick P931DeltagareHej!
Tack för ditt svar!
Det är väldigt synd att Umeå är en liten bit bort. 😉
Jag har meckat en hel del själv tidigare men aldrig Subaru och det gör mig en aning osäker och hade därför gärna meckat tillsammans med någon mer erfaren.
Min tanke är att jag är med och hjälper till, jag vet av egen erfarenhet att det är enklare att byta avgassystem om man är 2. 😉
Har du en gissning över tidåtgången för en meck som har gjort det tidigare att t.ex. byta turbo eller avgassystem? Eller soppapump?
Cobb skickade med instruktioner till byte av downpipe, avgas och värmeskölden. Walbrobytet har jag sett bilder och läst mycket om. Men då min erfarenhet av Subarumeck är 0 vågar jag inte ge mig på detta själv.
Jag har iaf fått 2 intressanta erbjudanden via pm men ser gärna emot fler.
🙂
Patrick23 december, 2011 kl. 22:00 #233851Patrick P931DeltagareFör att klargöra en sak som verkar ha missförståtts, det är oljan i automatlådan jag vill byta inte hela lådan.
Metoden:
http://swesubaru.forum24.se/swesubaru-about3369.html🙂
23 december, 2011 kl. 22:30 #233846.zipDeltagareAh, trodde det gällde hela lådan.
Allt som allt så borde det inte ta mer än en dag/kväll beroende på hur mkt snick snack man ska ha i mellan alla byten. Alkohol intaget kan också spela stor roll 😉Ser du till att ha lindat downpipen innan så är turbo+avgas bytt på 2½ timmar. Att montera BBlambdan+inställningar via PC är gjort på 30min. Ska du ha LC-1 “dosan” fint undangömd tillsammans med Ecu’n som jag gjorde så får du plussa på en kvart 🙂
24 december, 2011 kl. 09:27 #233852Patrick P931DeltagareHej!
Tack åter igen för ditt svar!
Att linda dp, det hade jag inte tänkt att göra. Det har jag inte läst att det finns behov av, dessutom blir jag lite rädd för korrission då detta är till stor del en “stadsbil”.
Tack för dina tidsuppskattningar!
Vi får se om jag får sån tur och får hjälp med detta under mellandagarna, det hade varit så smidigt iom att min fru är bortrest. 😉
God Hjul!
🙂
Patrick24 december, 2011 kl. 10:46 #233848Fricke.wDeltagareHoppas de löser sig.
Och en god jul26 december, 2011 kl. 18:37 #233853Patrick P931DeltagareNär man ändå håller på och frågar, finns det någon “stereomeck” här på forumet som är duktig på att byta högtalare? 🙂
Jag har köpt proffsiga spacerplattor som möjliggör för olika högtalare både i fram och bak dessutom önskar jag byta ut subwoofern i bagaget. Woofern är idag en 6*9 men en 8″ eller 10″ går ganska enkelt att få dit om man har koll på sin mdf. Jag sitter på olika bättre 5.25″ kit sedan tidigare men är osäker på om jag inte ska försöka hitta 6.5″ kit för att behålla schysst bas. Vad säger Subaruljudproffsen? 😉
Alla tips uppskattas.
🙂
Patrick26 december, 2011 kl. 19:27 #233847sladdenDeltagareNär man ändå håller på och frågar, finns det någon “stereomeck” här på forumet som är duktig på att byta högtalare? 🙂
Jag har köpt proffsiga spacerplattor som möjliggör för olika högtalare både i fram och bak dessutom önskar jag byta ut subwoofern i bagaget. Woofern är idag en 6*9 men en 8″ eller 10″ går ganska enkelt att få dit om man har koll på sin mdf. Jag sitter på olika bättre 5.25″ kit sedan tidigare men är osäker på om jag inte ska försöka hitta 6.5″ kit för att behålla schysst bas. Vad säger Subaruljudproffsen? 😉
Alla tips uppskattas.
🙂
Patrick6,5″ är att föredra, sen om dom får plats i forestern vet jag inte. Det är bara att testa sig fram.
Det brukar inte vara något problem att få plats med 6,5″ i dom flesta bilar, om man väljer rätt högtalare. För alla bygger olika långt bak (olika stora magneter)… Så stirra dig inte blind på omkretsen 🙂
1 januari, 2012 kl. 00:22 #233854Patrick P931DeltagareHej!
Tack för svar!
Jag har bl.a. ett par riktigt bra kit (t.ex. Focal 130KP “K2 Power”) men mitt försök att byta dessa mot t.ex. 165KP eller KR går sisådär. Kanske jag ska försöka på fler forum än bilstereoforumet?
Forester har plats för 6.5 och jag har fixat bra spacers till både 6.5 och 5.25 men det känns sponant som mycket jobb med borttagning av dörrsidor. 😉
Sedan vill jag tacka för alla pm ang. meckhjälp!
Jag fick superb hjälp i slutet på förra veckan och resultatet blev najs! 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.