Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22387
    Niklas
    Deltagare

      Det är lite småsvårt att hitta en person då man skall söka eftersom du måste ha antingen hans efternamn, bilens registreringsnummer eller hans medlemsnummer. Jag brukar få gå in i galleriet, leta upp hans bil och se vad han har för medlemsnummer. Sen in på medlemssidan och söka på det numret för att få upp hans information så som mobilnummer eller liknande.

      Hade varit trevligt om man kunde lista alla, söka på förnamn, söka bokstäver eller siffror i regnummer (ABC eller 123, inte bara ABC123), söka på smeknamn på forumet. Problemet är att forumet och medlemssidorna inte är ihopkopplade. Tycker det är lite krångligt att använda medlemssidorna som det är nu, vet inte hur många som är där inne och leta upp information om andra medlemmar.

      Vad säger ni andra?

      #191573
      OzO
      Deltagare

        >Det är lite småsvårt att hitta en person då man skall söka
        >eftersom du måste ha antingen hans efternamn, bilens
        >registreringsnummer eller hans medlemsnummer. Jag brukar få gå
        >in i galleriet, leta upp hans bil och se vad han har för
        >medlemsnummer. Sen in på medlemssidan och söka på det numret
        —-

        Så du söker personer efter bild på bil?! :o:+;)

        >Hade varit trevligt om man kunde lista alla, söka på förnamn,
        >söka bokstäver eller siffror i regnummer (ABC eller 123, inte
        >bara ABC123), söka på smeknamn på forumet. Problemet är att
        >forumet och medlemssidorna inte är ihopkopplade.
        —-

        Har fått önskemål att kunna söka på trim också. Har legat på todo-listan rätt länge att göra om sök. Jag håller med att det behövs utökas lite. Jag kommer sedan att sätta årsavgiftskontroll på söken (likt sponsorsidan, osv).

        Du har rätt att det kommer bli svårt att söka på forumsmeknamn då forumet är frikopplat. Även galleriet är frikopplat. Även annonstorget är frikopplat. Så blir det när man använder sig av färdigutvecklade komponenter. Sökning på medlemssmeknamn kommer vi att kunna göra… är upp till var och en att tänka på att ha samma loginnamn i medlemssidorna som i forumet som i… osv.

        Men visst, sök borde vi fixa till lite…

        >Tycker det är lite krångligt att använda medlemssidorna som det är nu
        —–

        Krångligt att använda söken eller krångligt rent generellt??

        Det är bra med synpunkter på hemsidan! Tackar för det! Får känslan (väldigt befogad sådan) av att ingen använder “skiten” och det är en rätt trist känsla. 🙁

        _______________________________________________________________________________
        ::::: ssiwebmaster | “I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

        #191588
        Niklas
        Deltagare

          En sak som hade hjälpt hade varit att ha så sidan kommer ihåg en så man slipper logga in. Har vi det på forumet kan vi ha det på medlemssidorna också. Vet inte om det är svårt att göra eller ej, jag bara spyr ur mig features som en typisk designer. 😉

          #191589
          Niklas
          Deltagare

            >Det är bra med synpunkter på hemsidan! Tackar för det! Får
            >känslan (väldigt befogad sådan) av att ingen använder “skiten”
            >och det är en rätt trist känsla. 🙁

            Det kan jag förstå. Något vi diskutera tidigare också. Känns som de personliga sidorna används/användes mer av de äldre medlemmarna i klubben. Nu gör varje person sin egen hemsida istället där de presenterar som de har på en egen domän osv…

            Personligen använder jag medlemssidorna bara när jag skall leta rätt på telefonnumret till en annan medlem. Vill jag se deras bilar tittar jag i galleriet. Och då har jag ändå fyllt pysslat om min sida (som numera är inaktuellt) till skillnad från andra.

            Ja jösses, det är inte lätt att vara webbis. Får väl bjuda in gänget igen och äta lite grillat så du får lite tröst. 😉

            #191571
            SecretAgentMan
            Deltagare

              …eller så ser vi till att promota funktionerna på hemsidan, saknas det något, eller är något fel så är OzO säkerligen glad att få höra det, precis som det gjorts här. 🙂

              Det bränns oräkneliga timmar av hans egna tid på att pilla ihop något endast ett fåtal använder, jag har inga problem att sätta mig in i hur han känner.

              /J

              #191590
              Niklas
              Deltagare

                >jag har inga problem att sätta mig in i hur han känner.

                Vem har sagt att han/hon har det?

                #191572
                SecretAgentMan
                Deltagare

                  Jag menade att jag förstår Görans frustration över att få använder det han bränner timmar på.
                  Om vi verkar för att fler använder de funktioner som finns, och ger input när/om det saknas något…och ökar användandegraden så är alla glada och nöjda.

                  /J

                  #191591
                  Niklas
                  Deltagare

                    No message

                    #191592
                    Niklas
                    Deltagare

                      För att visa att det finns ett intresse i medlemssidorna från min sida så har jag nu lagt ner 30min på att designa ett förslag på hur man skulle kunna förändra sidan där man söker andra medlemmar:

                      Första sidan man kommer till, här begränsar man sökningen. Fyller man inte i något får man allt:
                      http://www.josephineb.se/temp/ssi_1.jpg

                      Låt oss säga att man gör en sökning efter personer som heter något med Adam. Man får då upp en lista där man ser en bild (från galleriet – om användaren inte har en bild så syns ingen bild). Man kan härifrån nå olika avdelningar för medlemmen, detaljerad information, galleriet och om han/hon har en egen hemsida.
                      http://www.josephineb.se/temp/ssi_2.jpg

                      Vi väljer första personen och ber om att få se informationen för denne “Adam Bertilsson”. Då får man upp en sida där man kan se telefonnummer, adress och annan kontaktinformation som Adam själv valt att fylla i – precis som idag. Under finns ett utrymme för ordbajsning. Man kan skriva in allt man gjort med bilen och har vi tur kan man länka in bilder, byta font och färg precis som man kan på andra “personsidor” på tex Lunarstorm och annan skit. Vill man inte fylla i något så finns där inget.
                      http://www.josephineb.se/temp/ssi_3.jpg

                      Det största problemet idag som jag känner är att vi har tre stora avdelningar på impreza.nu och det är medlemssidorna, galleriet och forumet. Dessa har ingen koppling mellan sig. Man kan alltså inte genom att klicka på en medlems namn på forumet nå hans/hennes medlemssida. Man kan inte från medlemssidan nå hans/hennes galleri. Visst det är upp till var och en men det är bara en bråkdel som har lagt länkar. Om designen automatiskt länkar från de olika delarna vinner vi mycket i användarvänlighet.

                      Dock är det inte lätt att bygga om forumet så det länkar hit och dit. Inte heller galleriet men om vi gör det med medlemssidorna så har vi kommit en lång väg. Lägg till cookies så man slipper logga in varje gång man skall in på sidorna så kommer folk hoppa in där lite oftare.

                      Försöker bara tända elden, hoppas att fler vill vara med och slänga in ett vedträ för att hålla igång den.

                      Och slutligen, Göran är bäst…så ingen tror något annat.

                      #191587
                      Nano
                      Deltagare

                        Instämmer föregående talare, man har faktiskt saknat en bättre sökfunktion och lite mer sammankoppling mellan sidorna.

                        MVH
                        Mårten

                        #191574
                        OzO
                        Deltagare

                          >Första sidan man kommer till, här begränsar man sökningen.
                          >Fyller man inte i något får man allt:

                          Tänk på att det finns aktiva och det finns passiva medlemmar i våran databas (historiska skäl). Skall man ta med passiva? Blir många träffar då… Kanske fixa kryssruta = ta med / ta inte med.

                          Utöka sökning så man kan söka på “trim” också. T.ex. man kanske vill få reda på vem som har Toyo på kanske? Osv…

                          >Låt oss säga att man gör en sökning efter personer som heter
                          >något med Adam. Man får då upp en lista där man ser en bild
                          >från galleriet – om användaren inte har en bild så syns ingen
                          >bild). Man kan härifrån nå olika avdelningar för medlemmen,
                          >detaljerad information, galleriet och om han/hon har en egen
                          >hemsida.

                          Bra idé på presentation!

                          >Vi väljer första personen och ber om att få se informationen
                          >för denne “Adam Bertilsson”. Då får man upp en sida där man
                          >kan se telefonnummer, adress och annan kontaktinformation som
                          >Adam själv valt att fylla i – precis som idag. Under finns ett
                          >utrymme för ordbajsning. Man kan skriva in allt man gjort med
                          >bilen och har vi tur kan man länka in bilder, byta font och
                          >färg precis som man kan på andra “personsidor” på tex
                          >Lunarstorm och annan skit. Vill man inte fylla i något så
                          >finns där inget.

                          Väljer man personen kommer man till den medlemssida som finns idag. En ändring är som sagt att lägga dit ett fritextfält som du nämner ovan.

                          >Det största problemet idag som jag känner är att vi har tre
                          >stora avdelningar på impreza.nu och det är medlemssidorna,
                          >galleriet och forumet. Dessa har ingen koppling mellan sig.

                          Korrekt att dom har olika användarkonton. Galleriet är tyvärr ej databasbaserat (utan filbaserat == suger) heller.

                          >Man kan alltså inte genom att klicka på en medlems namn på
                          >forumet nå hans/hennes medlemssida.

                          Ligger på todo sen länge och kommer att fixas.

                          >Man kan inte från medlemssidan nå hans/hennes galleri.

                          Fel. Klickar man på bilden på en medlemssida kommer man till deras album i galleriet.

                          Så de länkar som saknas är länk från forumet till medlemssidan samt länk från album till medlemssidan. Albumet kan jag ej göra något åt.

                          >Lägg till cookies så man slipper logga in varje gång man skall in på
                          >sidorna så kommer folk hoppa in där lite oftare.

                          Har jag också irriterat på länge och ligger på todo sen länge. Cookies finns idag men skall bara fixa så dom ligger kvar tills man loggar in nästa gång… typ.

                          Skitbra med synpunkter och tips! Första ggn på 5 år (nu överdriver jag lite). Och samtidigt som jag blir glad av att få feedback så blir jag irriterad över att ingen har sagt nåt tidigare. Sidan har funnits i 5 år, 3-4 år som den ser ut nu…

                          Finns en bunt adminsidor som har tagit ett liv att koda ihop och som inte syns utåt (dom har jag prioriterat framför andra tips som har kommit in under åren) men som behövs för att klubben skall snurra.

                          Ju äldre man blir desto mer cynisk blir man. Jag ser nämligen framför mig att vi behåller adminsidorna, bränner upp webben och behåller forumet för det är det enda folk vi ha/använder… :+

                          Men jag låter facklan brinna ett tag till…

                          _______________________________________________________________________________
                          ::::: ssiwebmaster | “I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

                          #191593
                          Niklas
                          Deltagare

                            >Tänk på att det finns aktiva och det finns passiva medlemmar i
                            >våran databas (historiska skäl). Skall man ta med passiva?
                            >Blir många träffar då… Kanske fixa kryssruta = ta med / ta
                            >inte med.
                            >
                            >Utöka sökning så man kan söka på “trim” också. T.ex. man
                            >kanske vill få reda på vem som har Toyo på kanske? Osv…

                            Släng in en rullgardinsmeny där man kan välja aktiva|passiva|alla. Sätt aktiva som default för att minimera databasbelastningen.

                            Man kan ju göra som så att man har ett extra fält som heter “information” eller “fritext” där man kan skriva in ett ord, sökningen kommer leta efter detta i informationstexten. Man kan söka på sänkning, toyo, neon eller fmic tex.

                            >Bra idé på presentation!

                            Tack. :*

                            >Väljer man personen kommer man till den medlemssida som finns
                            >idag. En ändring är som sagt att lägga dit ett fritextfält som
                            >du nämner ovan.

                            Jo det hade kanske räckt. Det jag saknar är att man inte kan som på cardomain customisera sin sida, fast vi har ju alla sett där hur det kan gå över styr. 😀

                            >Korrekt att dom har olika användarkonton. Galleriet är tyvärr
                            >ej databasbaserat (utan filbaserat == suger) heller.

                            Det kvittar egentligen, huvudsaken är att man kan komma till dem från varrandra. Nu brukar jag ha två-tre fönster uppe, en där jag är i forumet, en där jag är i galleriet och en där jag är på medlemssidorna.

                            >Ligger på todo sen länge och kommer att fixas.

                            Sweet! :7

                            >Fel. Klickar man på bilden på en medlemssida kommer man till
                            >deras album i galleriet.

                            Skall använda min tidsmaskin och åka tillbaka till igår och stoppa mig från att skriva det påståendet! 😀 😉

                            >Så de länkar som saknas är länk från forumet till medlemssidan
                            >samt länk från album till medlemssidan. Albumet kan jag ej
                            >göra något åt.

                            Roger that. Forumet till medlemssidan it is, och det ligger ju i pipen.

                            >Har jag också irriterat på länge och ligger på todo sen länge.

                            Tur vi stör oss på samma sak. 😉

                            #191578
                            Blocken
                            Deltagare

                              Sicken grym webmaster vi har! :7

                              /Black – har sett en preview av vad som komma skall! 😀

                              Min STihttp://images.bravenet.com/common/images/smilies/cowboy.gif

                              #191575
                              OzO
                              Deltagare

                                30 minuters spec -> 10 timmars utveckling… :+

                                Resultat:
                                http://www.impreza.nu/ssi2/club/members/searchmember.php
                                Se hjälpen om söken. Ser nu ungefär ut som “specen”.

                                Nytt fritextfält i medlemssidan:
                                http://www.impreza.nu/ssi2/club/members/member.php
                                Här kan man skriva vad som helst (rubriken heter just nu “Om mig…”) om sig själv eller om sitt bilägande. Man kan länka in bilder, styra fetstil, kursivt och de vanliga HTML. Se hjälpen.

                                Man kan också välja hur sin sida skall se ut då andra bläddrar till den. Välj “Inställningar” som syns till till höger om “Min sida” i rubrikraden. Sen finns nu ett par knappar som man trycker för att se adress, bilprofil, mm. Ja, klicka runt lite så förstår ni nog.

                                Jag kommer lägga till så man kan söka på trim prylar sen… men till en början får detta funka.

                                G’natt! 🙂

                                _______________________________________________________________________________
                                ::::: ssiwebmaster | “I would be unstoppable… if I could just get started!” | ssibluepile :::::

                                #191586
                                Yonaz
                                Deltagare

                                  Snyggt! 🙂

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 26 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.