Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #48061
    TT
    Deltagare

      Apropå soppa: Är det någon som har loggat skillnad i bränslekvalitet mellan olika bolag (shell/statoil/JET etc)?

      Jag har vid minst två tillfällen tankat Blyfri 98 på PUMP i småland. Båda gångerna har min älskling dragit 0,85 l/mil på en 45 milsresa till tokholm. När jag åker andra vägen och tankar BF98 på Statoil (som jag alltid gör annars) brukar förbrukningen hamna på dryga 1,0 l/mil på samma resa 😮

      Antingen lutar det nerför till Stockholm från Småland eller så lurar Statoil oss och blandar i 95 oktan i BF98 pumpen (det är så man får BF96).

      /TT

      #48068
      Henrik
      Deltagare

        Man får tacka för all snabb respons i denna tråd!

        Dock så har ingen skrivit något om ev effektökning? Beror det på att det är så marginellt att det knappt går att mäta eller?

        Ekonomi är ju knappast ett skäl (ivf för mig) att byta, då 98 kostar typ 9:60, och jag kan tanka 95 (bara 95) för 8:95. Även om den drar mindre så “går det inte ihop sig”. Snackar vi däremot effekthöjning, bättre smörjning etc (väsentliga skillnader) så är det ju en annan femma!

        #48056
        Kvarnis
        Deltagare

          Henrik om vi säger så här…

          Effektökingen beror lite på ..jag åker med e Link ecu och fördelen för mig att
          köra med 95 å 98 är ganska stor !!
          + att det är mycket säkrare !!

          Det där att du får mindre dets kan spar ett ev motorhaveri..!!!
          Och slippa det så sparar man mer än vad man gjort om man kört 95 i stället för 98.

          Har man i huvudtaget lagt ner några som helst pengar på att öka effekten ser jag det som självklart att man kör på 98 !!

          /Kvarnis med 98 å OK laknafta i tanken :D..WI på G och nån mumbojumbo pryl som hjälper till att eliminera dets ännu mer ;):D

          #48057
          Kvarnis
          Deltagare

            Yupp..kan vissa herrar i UK öka tändningen 2-3garder så duger dom ått mig oxå 😀

            btw dom är inte gjord i sten direkt…;)

            /Kvarnis

            #48058
            Kvarnis
            Deltagare

              Nää precis..visst var det 400:- för the dunk Ordis ??
              Måste se till att skaffa en till våren..den behövs nog inte just nu..:D

              /Kvarnis

              #48059
              Kvarnis
              Deltagare

                Tja då börjar det likana nåt 😀
                Blanda till oktan soppa i 5.L format mao 😀

                /Kvarnis

                #48047
                LegacyLarsa
                Keymaster

                  Imprezan har alltid fått gått med 98, däremot när jag hade legacyn blev det rätt mycket 95, jag hade den bilen i jobbet och tankade två gånger i veckan i snitt 😉 , så det blev lite pengar då… 😉

                  /Larsa

                  #48060
                  Kvarnis
                  Deltagare

                    Men ushdåå…Larsa fy på dig…!!
                    Det satt väl till råga på allt ett superchip i den oxå !!!! ajj,ajjj !! 😀

                    /Kvarnis

                    #48052
                    ExOrdis
                    Deltagare

                      Räkna på en 500´ing för 20 liter.
                      Troligtvis går det att pressa det priset med större volymer.
                      Lägg gärna till några kronor för någon pump, eftersom det inte
                      är särskilt lyckat att slabba med trattar och liknande.
                      Felbil har en bra ide på handpump över till 5 liters soppadunk och sedan fylla tanken från den.

                      #48051
                      ExOrdis
                      Deltagare

                        http://www.trentsaab.co.uk/proboost.html

                        Effekten av ca 5-10% iblandning av Toluen.
                        Inte fy skam väl?
                        Dock ska man inte betala det priset för vätskan. 😉

                        #48050
                        ExOrdis
                        Deltagare

                          Det är tyvärr så att det fylls på fel sort av tankbilarna ibland.
                          Om en tankstation har dålig omsättning på soppan kan den bli lätt sunkig.
                          På pumparna står den enerverande dekalen att “kröningen ej avser vätskans kvalitet”. Nä det är klart, kröningen innebär endast att volymen som visas i displayen stämmer med volymen du får i tanken från pumpen. Hur vet jag som kund att jag får det oktantal som debiteras?

                          #48049
                          ExOrdis
                          Deltagare

                            Nädå OK´s är prima vara, 18% aromathalt på naftan.
                            Julas är billigare men något lägre aromathalt.

                            Hehe, i garaget står en 20 liters dunk REN Toluen och dunstar.
                            Den lär dock inte behövas under rådande väderläge, så jag spar den tills värmen återvänder.
                            När tempen ligger kring 0 strecket funkar enbart 98 ypperligt!

                            /K

                            #48048
                            ExOrdis
                            Deltagare

                              Du får garanterat några grader mer förtändning med 98.

                            Visar 13 inlägg - 16 till 28 (av 28 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.