› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › soppaval
- Detta ämne har 27 svar, 2,162 deltagare, och uppdaterades senast för 20 år, 10 månader sedan av
ExOrdis.
-
FörfattareInlägg
-
15 oktober, 2002 kl. 07:46 #1941
Henrik
DeltagareDet kanske står i nån faq eller nått men har inte hittat d i så fall.
Nån som vet exakt vilken skillnad (om någon) det blir med att köra 98 oktan isf blyfri 95? Har en WRX-01 otrimmad.
15 oktober, 2002 kl. 08:02 #48063Mange
DeltagareBilen går lite mjukare med 98 tycker jag iaf.
/Mange
15 oktober, 2002 kl. 12:59 #48065honkster
Deltagare98 ska vara ett ”bättre bränsle”, men jag e för snål för att använda det!!! hehe
15 oktober, 2002 kl. 13:46 #48053Subbarist
DeltagareDå bör du gå en Kurs hos Ordis och FELbil så ska vi se att du har både 98 Oktan och gaalet med Booster i tanken 😉
Subbarist javisst!
15 oktober, 2002 kl. 15:25 #48064Mange
Deltagare>Du får garanterat några grader mer förtändning med 98.
bra eller dåligt?
/Mange
15 oktober, 2002 kl. 15:37 #48045SecretAgentMan
DeltagareMer förtändning utan spikning är en Good Thing ™.
Vad skiljer det i reda slantar på en tank 95, och en tank 98?
Exakt… 😉/J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
12,726 @ 177,17 😀
15 oktober, 2002 kl. 16:16 #48046OzO
DeltagareOm jag inte är ute och cyklar så smörjer väl 98:an mer?
________________________________________
http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif ::::: The Blue Pile Of… Cr@p! ::::: http://www.impreza.nu/ssi2/gallery/albums/album22/smiley_ed16.gif”It is not so difficult. Go flat-out before the corner and then go flat-out again”
15 oktober, 2002 kl. 21:59 #48066honkster
Deltagare>Då bör du gå en Kurs hos Ordis och FELbil så ska vi se att du har både
>98 Oktan och gaalet med Booster i tanken 😉
>
>Subbarist javisst!Vad menar du? Mår subba galet av 95…snubben jag köpte den hade kört på det…sedan start, har gått 3000 nu. Tycker du ”helt allvarligt ” att jag skall byta?
16 oktober, 2002 kl. 05:10 #48043SecretAgentMan
DeltagareLAST EDITED ON Oct-16-02 AT 07:11AM (GMT)
Jag tycker du skall köra den på 98, tag bort jorden från batteriet en halvtimme (nollar styrboxen), och tanka 98.
Motorn går bättre, behövs det fler anledningar?Att köra en RIKTIG turbobil medvetet på 95 oktan enkom för att spara slantar klassas väl som en dödssynd i vissa länder? 😉
/J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
12,726 @ 177,17 😀
16 oktober, 2002 kl. 07:31 #48062FELbil
DeltagareTanka om möjligt 100oktanig bensin. 😉
Loggningar gjorda på imprezan visar tydligt att ju högre oktantal,
desto bättre går bilen.Nolla ECU:n enligt Jerrys beskrivning ovan.
Köp lacknafta på OK i deras egen förpackning.
Häll i minst 2,5dl per tankning.
OK:s lacknafta är ett (mycket billigare)substitut för sk oktanboosters.Skillnaden är att OK:s kostar 27kr/liter, STP:s oktanbooster ca 240kr/litern.
Båda innehåller tung nafta med hög aromathalt.Vips har du minskat risken för spikningar för en liten slant. 🙂
Mvh
Mikael R18 oktober, 2002 kl. 06:41 #48067honkster
DeltagareOk ok ok! Jag e övertygad…Nollar nu och tankar sen…bra bra..
18 oktober, 2002 kl. 07:00 #48069Niklas
DeltagareJag tankar allt som oftast 95 då macken närmast bara har 95 (JET). När jag ”fyller på” hos Tanka så brukar det även då bli 95 fastän de har 98. Detta för att jag allt som oftast är snål och tänker att de örena kan jag köpa massa grejor för… :p
http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/other/alien.gif Subaru – All we’ll drive! http://subaru.frontnet.org/images/dump/smiley/other/alien.gif
18 oktober, 2002 kl. 07:18 #48044SecretAgentMan
DeltagareDå du aldrig egentligen kör din bil spelar det väl ingen roll ändå Äljen? :p
Seriöst – räkna på skillnaden per tank….skall ni snåla på soppan har ni GARANTERAT valt fel bil.
JÖSSES! 😮 :'(
/J
Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
Banträffsansvarig SSI
12,726 @ 177,17 😀
18 oktober, 2002 kl. 09:31 #48054Kvarnis
Deltagare>Köp lacknafta på OK i deras egen förpackning.
>Häll i minst 2,5dl per tankning.
>OK:s lacknafta är ett (mycket billigare)substitut för sk
>oktanboosters.
>
>Skillnaden är att OK:s kostar 27kr/liter, STP:s oktanbooster ca
>240kr/litern.
>Båda innehåller tung nafta med hög aromathalt.
>
>Vips har du minskat risken för spikningar för en liten slant. 🙂
>
>Mvh
>Mikael RSå OK ’s nafta är det ing skumma gerjer i då mao…???
Jag hade för mig att den var lågaromisk…???
Ordis, Felbil..??
Men jag kan ha fel…ska fara ned på Ok å läsa tror jag 😀I så fall har jag ett problem mindre 😀
/Kvarnis som gillar hög oktan till rätt pris 😀
19 oktober, 2002 kl. 07:23 #48055Kvarnis
DeltagareOrdis jag är på G mot OK 😀
Problemet är att det inte finns nå Jula här i stora Ö-vik..;)
Å Jula som var centralt i Stockholm är väl flyttat på…Dom hörde kanske talas om nån galen norrläning som tänkte komma å köpa upp all
lacknafta dom hade..så dom flyttade..?? 😀För inte fanns det kvar när jag var på besök i slutet på September..utan då var jag tvungen å be ge mig en bit längre…å inge tid fanns ju heller 🙁
Var det den där fin dunken för 400:- ???, hur mycket kostade i så fall frakten för en sån ena dunk..??
/Kvarnis snart nere på OK å köper all deras nafta 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.