Ni som var med nere på Emmaboda senast vet att vi hade lite problem med offset & cambervinklar bak… Med orginalfälgarna skrapar däcken i fjädrarna. 🙁
Förutsättningar: Orginalfälgarna med 53mm offset tar i fjädrarna med ”lagom mycket” 😉 negativ camber. OZ-fälgarna vi kör på gatan har 48mm offset vilket verkar optimalt när man vill ha lite mer negativ camber. Båda uppsättningar har samma dimension – 8×17.
Hur lösa detta? Det enklaste vore givetvis att skaffa en uppsättning 5mm spacers att använda med orginalfälgarna. Detta skulle då ge ”samma offset” på båda uppsättningarna fälgar och problemet löst.
En annan lösning vore att skaffa en till uppsättning ET48-fälgar. Prismässigt är ju en uppsättning spacers onekligen att föredra….
Man läser ju många som säger att spacers är dynga och ger problem med hjullager och dyligt. Frågan är om orginalfälgar+spacers är sämre än eftermarknadsfälgar med ET48? Teoretiskt borde det ge samma belastning eller?
Någon som verkligen fått problem med 5mm fel offset eller är det en ”Internet-sanning” som så många andra?
//Ubbe