SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Spacers = dynga?

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Ubbe
    Deltagare

Ni som var med nere på Emmaboda senast vet att vi hade lite problem med offset & cambervinklar bak… Med orginalfälgarna skrapar däcken i fjädrarna. 🙁

Förutsättningar: Orginalfälgarna med 53mm offset tar i fjädrarna med ”lagom mycket” 😉 negativ camber. OZ-fälgarna vi kör på gatan har 48mm offset vilket verkar optimalt när man vill ha lite mer negativ camber. Båda uppsättningar har samma dimension – 8×17.

Hur lösa detta? Det enklaste vore givetvis att skaffa en uppsättning 5mm spacers att använda med orginalfälgarna. Detta skulle då ge ”samma offset” på båda uppsättningarna fälgar och problemet löst.

En annan lösning vore att skaffa en till uppsättning ET48-fälgar. Prismässigt är ju en uppsättning spacers onekligen att föredra….

Man läser ju många som säger att spacers är dynga och ger problem med hjullager och dyligt. Frågan är om orginalfälgar+spacers är sämre än eftermarknadsfälgar med ET48? Teoretiskt borde det ge samma belastning eller?

Någon som verkligen fått problem med 5mm fel offset eller är det en ”Internet-sanning” som så många andra?

//Ubbe

BVS-Robban
      Deltagare

En 5mm spacer är ingen fara ! Ju precisare den är borrad desto bättre annars får du försöka så gott du kan för att centrera !
        En mekanisk verkstad har nog inga problem att fixa 57,1nav samt 5×100 cirkel eller vad du nu har !

Manor
        Deltagare

Jag har inte spacers på 5mm, mina kanske ligger på 2-3mm. Dessa används fram till mina 15″ vinterfälgar för att bromsoken skulle gå fritt. Jag har kört med dessa vinterfälgar 10 vintersäsonger, och jag har inte haft några bekymmer alls.

Nu är ju inte detta samma sak som att köra med spacers när man (konbane)racear då belastningen är oerhört mycket högre än normalkörning i vinterväglag med dubbfria 185/70 däck ;-).

Ubbe
          Deltagare

Tack för svaren! Då blir det nog en uppsättning spacers!

//U

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.