SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Spacers eller inte, monterade Coilovers igår

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    hermelinen
    Deltagare

Hej,

jag monterade Endless coilovers igår på GTn(00a). Nu är det så att bakdäcken kommit lite för långt in, lite rädd att det kommer ta i och det finns plats för däcket att komma ut lite.
      Frågan är vart man köper och vad man köper? Fungerar biltemas ”bricka” eller är det skräp? Har mekonomen/Meca nåt bra?

Tack på förhand.

.zip
      Deltagare

Funkar att köpa hos vilken däckhandlare som helst. Har för mig att spacers kostar under hundralappen st här uppe iaf.

//.zip

edbe
        Deltagare

jag kollade på det där förut för att få ut fälgarna över bromsoken.

Som jag uppfattade det så är det viktigt att en spacer är centrerad om den är 5mm eller bredare. Då finns det lite olika alternativ, bla dessa:

http://www.bilmodecenter.se/sv/category/1009/spacersats

hermelinen
          Deltagare

Är det verkligen så att hjulet kan komma längre in vid montering från orginal till nya coilovers?

Iaf, köpte universal spacers idag på meca ute i haninge.. 5mm(65:-). Kan man köra med spacers eller är det inte riktigt gjort? Någon som kört med såna billiga spacers? Funkar det att köra inspirerat med det på?

Vill vara helt säker innan jag dunkar på med gasen.

edbe
            Deltagare

Från samma sida som jag länkade:

Fråga 4. Jag har köpt en spacersats hos min däckhandlare för att få ut mina hjul, ”däcken tog i fjäderbenet fram” spacern breddar 5mm, problemet är att jag har fått väldigt kraftig obalans, jag har balanserat om mina hjul 3 gånger, men problemet kvarstår, vad skall jag göra? bifogar bild på spacern.

Svar. Du har råkat ut för ett problem som är mycket vanligt, många precis som Du har köpt denna typ av spacer som varken har någon centerstyrning eller någon annan styrning heller. Med denna spacersats på bilen så har Du löst problemet med att hjulet inte längre tar i fjäderbenet, eller som i andra tillfällen bromsoket, men Du har fått ett problem som är mycket större. När Du flyttar ut hjulet med hjälp av spacern så försvinner centerstyrningen och genom att fälgen inte styr på navet längre så sitter Dina hjul fast enbart med Dina hjulbultar, vilket innebär att fälgen flyttar sig något hela tidern när Du kör, bultarna orkar aldrig hålla hjulet i en exakt position, det är centerstyrningen som skall göra det jobbet. Jag rekommenderar Dig att omgående demontera spacern, om inte så kommer problemet bara att bli större och större med tiden, bulthålen i Dina fälgar kommer att bli ovala av påfrestningen och till slut så finns risken fälgarna blir helt förstörda och i värsta fall att bultarna går av. Monterar Du en spacer med styrning från H&R så undviker Du detta problem.

http://www.bilmodecenter.se/sv/page/27/fragor_om_spacers

challe
              Deltagare

Är det verkligen så att hjulet kan komma längre in vid montering från orginal till nya coilovers?

Visst KAN det hända, På D2s coilovers är översta hålet för spindelbulten betydligt mer oval än det är på org. benen vilket innebär att man kan ställa in hjulet mer än man kan med org. benen (mer negativ camber).
                Det kan ju vara så att däcken satt väldigt nära fjäderbenen med org. benen och när du monterade coilovers så kom helt enkelt däcket för nära.

Mumin
                Deltagare

men max det tar ju inte i 😛 ta bort skiten och kör som en tok och kolla eller lyssna om det tar i. annars är det lungt.

Hoppas koppling funkar 😛

Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.