SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Speciellt kvitter-pysljud?

  • Detta ämne har 17 svar, 1,847 deltagare, och uppdaterades senast för 13 år sedan av MariaimprezaGT.
Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1546
    iMattias
    Deltagare

    Hej!

    Jag är ny Subba-ägare och kanske en av världens stoltaste för tillfället! :7

    Med risk för att bli totalt idiotförklarad ska jag nu försöka återskapa ett ljud jag undrar om…. 😀

    Jag har, bland mycket blandat godis, en öppen dump som givetvis pyser när man byggt upp lite tryck å släpper gasen/kopplar. Men jag har vid några tillfällen hört Subbor som efter “pyset” får ett kvittrande ljud, samma som rallybilarna har. Alltså PSSSHH-tji-tji-tji typ =)
    Hur får man till detta? Är det öppet luftfilter som orsakar detta? Eller vad?

    MVH!

    #45539
    Kvarnis
    Deltagare

    Det är luftt som inte släpps utt och studsar tillbaka på kompressorbladen. Det är inte direkt jätte bra för turbon dock.

    Den uppnås igenom at man endera kan ställa ett högre tryck innan dumpen öppnar, alt. tar man bort dumpen och blindar(inte alls bra för turbon).

    #45542
    b20mannen
    Deltagare

    Rätt lustigt att så många tror att kvitter alltid och definitivt kommer från luft som studsar på kompressorblad. Vem startade den internet-myten?

    Man kan faktiskt skaffa sig en HKS SSQV med gula insatsen om man vill ha kvitter utan att turbon mår dåligt. 😉

    Har för övrigt haft “äran” att få höra en STI med blockerad dump, då vi hade bråttom att leta efter ett laddtrycksproblem och bilens ägare tog beslutet att vi blockerar dumpen för att se om den bidrog till ladd-tappet. Även trots att han inte släppte gasen helt från ladd, utan bara mjukade av till typ 30% gas, så lät det som om någon stod och borrade i betong under huven.

    Inte fan kvittrade det. Fast vad vet väl lilla jag? 😉

    PS: Turbon klarade sig dock bra under testet mot alla odds utan vare sig blad-tapp eller ens böjda blad.

    #45540
    Kvarnis
    Deltagare

    Rätt lustigt att så många tror att kvitter alltid och definitivt kommer från luft som studsar på kompressorblad. Vem startade den internet-myten?Man kan faktiskt skaffa sig en HKS SSQV med gula insatsen om man vill ha kvitter utan att turbon mår dåligt. ;)Har för övrigt haft “äran” att få höra en STI med blockerad dump, då vi hade bråttom att leta efter ett laddtrycksproblem och bilens ägare tog beslutet att vi blockerar dumpen för att se om den bidrog till ladd-tappet. Även trots att han inte släppte gasen helt från ladd, utan bara mjukade av till typ 30% gas, så lät det som om någon stod och borrade i betong under huven.Inte fan kvittrade det. Fast vad vet väl lilla jag? ;)PS: Turbon klarade sig dock bra under testet mot alla odds utan vare sig blad-tapp eller ens böjda blad.

    Nja det är väl inte helt sant.Men om man hänvisar till rally/wrc bilar så är det ljudet man hänvisar till, och ingen dump.

    Dock så är min erfarenhet att det kommer även med större agg typ garret hybrider och GT30 och större.

    #45550
    MariaimprezaGT
    Deltagare

    jag fick detta ljudet på min impreza en gång när jag hade dumpen får hårt inställt, men det sättet att få fram de är knappast värt de 🙂 Justerade omgående med lite sorg i hjärtat 😉

    Maria

    Skylifting is teh #### 😉

    #45549
    Snowman
    Deltagare

    Hehehehe… Annars kan man ju alltid göra kvitterljudet själv :+

    http://www.youtube.com/watch?v=TbSKlPSE4aw

    Kunde inte låta bli.. F´låt 😉

    /Markus – Jobbar o är trött

    #45547
    Nikke McRae
    Deltagare

    Byter du till en Forge Atmosfärisk så får du detta ljudet:

    http://www.imprezive.com/ftp/forge_atmosfarisk_impreza00.mp3

    Helnöjd med min dump! :7

    #45543
    b20mannen
    Deltagare

    Byter du till en Forge Atmosfärisk så får du detta ljudet:http://www.imprezive.com/ftp/forge_atmosfarisk_impreza00.mp3Helnöjd med min dump! :7

    Underbart! Den låter som en välavstämd turboladdad boxermotor.
    Fantastiskt att man kan få en dumpventil att låta så bra. 😀

    #45537
    Strat
    Deltagare

    Byter du till en Forge Atmosfärisk så får du detta ljudet:http://www.imprezive.com/ftp/forge_atmosfarisk_impreza00.mp3Helnöjd med min dump! :7

    Det som kvittrar är luft mot turbon, som kvarnis säger, innan dumpen öppnat, dvs en inte helt perfekt justerad dump 😉

    #45548
    Nikke McRae
    Deltagare

    Det som kvittrar är luft mot turbon, som kvarnis säger, innan dumpen öppnat, dvs en inte helt perfekt justerad dump 😉

    Det där har diskuterats i oändlighet. Enligt SAM så är det absolut dumpen som framkallar det ljudet. Han har kört utan dump, så han vet hur impellerkvittret låter.
    Quote SecretAgentMan
    Häpp, det där är Forgeljudet, kolven studsar lite, det är det “kvittret” du hör när du släpper gasen med lägre laddtryck, fullt tryck öppnar helt, och du får ett pys istället.Kompressorkvitter låter lite annorlunda./J
    http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=5&topic_id=12271&mesg_id=12271

    Impellerkvittret låter mer så här: http://www.imprezive.com/ftp/impeller_kvitter.mp3

    Det är iallfall många som kör med Forge’n utan problem. Och ljudet är ju bara för underbart. :7

    #45544
    b20mannen
    Deltagare

    Funderar på att skriva till MythBusters och be dom avslöja den fantastiska internetmyten att alla öppna dumpventiler enligt vissa människor ska vara dåliga och hemska och låta luft studsa mot turbon så den går sönder hela tiden. 😀

    #45538
    Strat
    Deltagare

    Funderar på att skriva till MythBusters och be dom avslöja den fantastiska internetmyten att alla öppna dumpventiler enligt vissa människor ska vara dåliga och hemska och låta luft studsa mot turbon så den går sönder hela tiden. 😀

    😀

    Har inget att göra med att den är öppen. Det har att göra med att fjädern som finns för att hålla tätt när tryck och vakumsida är lika är för hårt justerad. En annan anledning är att det är för mycket massa i kolven, så att den inte kan flyttas snabbt nog. Den lilla plast-membran dumpen som sitter original i imprezan är helt överlägsen alla eftermarknadsprylar. Synd att den inte håller så bra då trycket ökas bara.

    Har själv kört med olika dumpar och också provat popoff (ingen vakumanslutning utan öppnar vid ett visst tryck) och “kvittret” går att få med alla. Popoffen öppnar i stort sett bara då du släpper från fullt tryck. Allt annat är som att köra utan dump.

    Tänk att dumpsnacket aldrig upphör att fascinera och uppröra! 😀

    #45545
    b20mannen
    Deltagare

    Den lilla plast-membran dumpen som sitter original i imprezan är helt överlägsen alla eftermarknadsprylar. Synd att den inte håller så bra då trycket ökas bara.

    I stort sett samma dump som sitter original på Imprezan och EVOn. Funkar väl rätt så bra för original. Men om man vill höja laddtrycket så bör man byta till en dump som orkar med att öppna tillräckligt snabbt för tryckstötar med lite högre laddtryck.

    Därför så byter ju jag till HKS SSQV, som enligt somliga är långsam och klart underlägsen den ultrasnabba originalplastdump-tjofräsen. 😀 😀 😀

    ROTFLMGO!!!!! 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀 😀

    #45541
    Kvarnis
    Deltagare

    Dumopar m.m kan låta på lite alla möjliga sätt, så här låter en GT30 hybrid utan dump alla fall ca 10sek in i film http://www.youtube.com/watch?v=7_fJFo0vvNY

    #45552
    Fransson
    Deltagare

    Räcker inte orginal dumpen om man ska upp i ladd och större turbo? Har en GFB liggande men tycker inte om Psssy-ljudet. Detta gäller dumpen som sitter orginal på sti.n räcker den?
    /Nicke

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.