- Detta ämne har 14 svar, 3,496 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 3 månader sedan av Nikke McRae.
-
FörfattareInlägg
-
18 september, 2014 kl. 07:41 #32899kribbeDeltagare
Jag är nybliven ägare till en forester 99 turbo.
På den sitter dör D2 coilovers. hur bra som helst då bilen är stabil på vägen……..men lite för hård i fjädring.Tänkte att jag skulle testa justera dämparna till lite mjukare. Och nej ratten till att justera med är inte med bilen.
Fråga lyder då. händer det nåt om jag råkar skruva ut insexskruven för långt typ skruvar bort den helt? bara för att hitta ett noll läge där den är som mjukast.
18 september, 2014 kl. 07:49 #272501TomKDeltagareDet ska vara ett stopp vid noll läget.
18 september, 2014 kl. 08:34 #272506kribbeDeltagareDet ska vara ett stopp vid noll läget.
Tackar. ska testa det ikväll
18 september, 2014 kl. 19:15 #272505kribbeDeltagareTror skruven har beckat ihop lite. Hela kolvstången snurrar med insexskruven, både om jag spänner och lossar.
Får plocka ner coilsen till nästa helg och se om dom går att justera lättare när man kan ha dom på en arbetsbänk.Eller är det meningen att kolvstången med ska snurra? (den “kromade” biten av dämparen)
18 september, 2014 kl. 19:35 #272502TomKDeltagareNej den ska inte snurra.
Det ska klicka väldigt lätt när man skruvar (klicken känns knappt)18 september, 2014 kl. 20:27 #272507kribbeDeltagareNej den ska inte snurra.
Det ska klicka väldigt lätt när man skruvar (klicken känns knappt)tänkte väl det. Jag har lite svårt att greppa stången med en polygrip nu när den sitter på bilen. Sprejade med lite rostlösare med så får se om det hjälper tills imorgon
18 september, 2014 kl. 20:32 #272503TomKDeltagareMen snurrar den när den sitter på bilen?
Har du dragit år muttern?18 september, 2014 kl. 20:49 #272497Nikke McRaeDeltagareBara en dum fråga. Du använder väl en tunn insex?
Kommer inte ihåg hur de ser ut, men det kan vara en större insex högst upp som används för att hålla emot när man drar åt muttern.Jag tror jag har ställskruvar liggande till D2 coilovers. Mina D2’or kastade jag av med efter 4 säsonger. Då var de inget att ha längre, dock hade jag ju vinterkört dem.
Hur gamla är dämparna? Kanske är i behov av renovering om de känns stötigare och stötigare.
Mjukare, bättre fjädrar kan vara ett tips. Jag har bytt på mina nuvarande coilovers till dessa: http://www.swiftsprings.net/products/universal/metric-coilover-springs.html
Men då gäller det att man har koll vilken längd, innerdiameter och fjädertal man har. Man bör inte gå ner för många kg på fjädertalet utan att konfigurera om dämparen.19 september, 2014 kl. 03:27 #272499Christian SDeltagareBara en dum fråga. Du använder väl en tunn insex?
Kommer inte ihåg hur de ser ut, men det kan vara en större insex högst upp som används för att hålla emot när man drar åt muttern.precis, det ska vara en lång tunn (är väll ca 1dm lång).
19 september, 2014 kl. 04:28 #272508kribbeDeltagareprecis, det ska vara en lång tunn (är väll ca 1dm lång).
Jag tittade igenom på ett youtubeklipp igen och jo där är en lång insex. Då är det bara insexsen för att spänna kontramuttern som jag har pillat på :rolleyes: ……………..ops :p
19 september, 2014 kl. 07:31 #272509kribbeDeltagareBara en dum fråga. Du använder väl en tunn insex?
Kommer inte ihåg hur de ser ut, men det kan vara en större insex högst upp som används för att hålla emot när man drar åt muttern.Jag tror jag har ställskruvar liggande till D2 coilovers. Mina D2’or kastade jag av med efter 4 säsonger. Då var de inget att ha längre, dock hade jag ju vinterkört dem.
Hur gamla är dämparna? Kanske är i behov av renovering om de känns stötigare och stötigare.
Mjukare, bättre fjädrar kan vara ett tips. Jag har bytt på mina nuvarande coilovers till dessa: http://www.swiftsprings.net/products/universal/metric-coilover-springs.html
Men då gäller det att man har koll vilken längd, innerdiameter och fjädertal man har. Man bör inte gå ner för många kg på fjädertalet utan att konfigurera om dämparen.Det ser ut som dom har några på på nacken. Men dom har o andra sidan gått vinter med. Jag har precis köpt bilen så jag vet inte exakt hur dom har varit innan.
Men jag tycker dom borde kunna bli lite mjukare. nu känns det som om man kör odämpat.19 september, 2014 kl. 20:18 #272500Christian SDeltagareom du vill veta vad det är för fjädertal (hur hårda fjädrarna är) så skriv av vad det står på fjädrarna sen kontaktar du street performance (http://www.streetperformance.se) då det är dom som är återförsäljare för D2 här i Sverige.
19 september, 2014 kl. 21:37 #272504TomKDeltagareSkulle det visa sig att du har helt galet hårda fjädrar typ 20-22kg så har jag mjukare så vi kan byta
20 september, 2014 kl. 21:09 #272510kribbeDeltagareBara en dum fråga. Du använder väl en tunn insex?
Kommer inte ihåg hur de ser ut, men det kan vara en större insex högst upp som används för att hålla emot när man drar åt muttern.Jag tror jag har ställskruvar liggande till D2 coilovers. Mina D2’or kastade jag av med efter 4 säsonger. Då var de inget att ha längre, dock hade jag ju vinterkört dem.
Hur gamla är dämparna? Kanske är i behov av renovering om de känns stötigare och stötigare.
Mjukare, bättre fjädrar kan vara ett tips. Jag har bytt på mina nuvarande coilovers till dessa: http://www.swiftsprings.net/products/universal/metric-coilover-springs.html
Men då gäller det att man har koll vilken längd, innerdiameter och fjädertal man har. Man bör inte gå ner för många kg på fjädertalet utan att konfigurera om dämparen.Hur mycket vill du ha för ställskruvarna i så fall? Eller vet du vilken storlek och hur långa dom ska vara
21 september, 2014 kl. 17:05 #272498Nikke McRaeDeltagareHur mycket vill du ha för ställskruvarna i så fall? Eller vet du vilken storlek och hur långa dom ska vara
Pinnarna är nästan 10cm. Tror de är 3mm.
Skicka mig ett bud på PM, jag har ändå ingen nytta för dem. 🙂
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.