Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #42755
    Jimmya85
    Deltagare

      Insticksfråga, lite OT
      Bör en kat hjälpa mina ruggiga avgasvärden eller bör jag förbereda mig på andra komponenter,tex elektroniken,lamda etc? Blev lite fundersam när bilens värden är hyffsat bra (iaf under lagliga gränsen) efter 2500 varv.

      #42748
      Addson
      Deltagare

        Pasi_kJa, ska bli riktigt trevligt när bilen kommer ut och träffa lite annat folk med imprezor :)SecretAgentMan*skratt* Alltid lika kul att läsa att folk verkligen sitter och håller tummarna att sakerna ska hålla samtidigt som man öser iväg :D.Just att spänner upp drivlinan före starten är något nytt för mig. Menar ni att släppa upp så mycket att man nästan hittar drivläget innan man bär iväg, lr vad?

        Det e enkelt! I med handbromsen släpp upp kopplingen så du känner att bilen börjar dra! Då e du försäkrad om att alla kugg i lådan ligger imot varandra o inga glapp i resten av drivlinan.

        #42749
        Addson
        Deltagare

          Insticksfråga, lite OTBör en kat hjälpa mina ruggiga avgasvärden eller bör jag förbereda mig på andra komponenter,tex elektroniken,lamda etc? Blev lite fundersam när bilens värden är hyffsat bra (iaf under lagliga gränsen) efter 2500 varv.

          Har du bytt någonting på bilen? Typ luftfilter, dump, osv????

          #42756
          Jimmya85
          Deltagare

            Thx! Låter logiskt, fast nog en del träning tills det funkar bra att släppa handbromsen och parera det med koppling och gas 🙂

            #42757
            Jimmya85
            Deltagare

              “FMIC,Blitz Dump, höjt laddtryck, 3″ hela vägen decat, K&N induction kit”

              Bilen har däremot gått igenom 3 MOT i England med samma saker inkopplade :/

              Insticksfråga, lite OTBör en kat hjälpa mina ruggiga avgasvärden eller bör jag förbereda mig på andra komponenter,tex elektroniken,lamda etc? Blev lite fundersam när bilens värden är hyffsat bra (iaf under lagliga gränsen) efter 2500 varv.

              Har du bytt någonting på bilen? Typ luftfilter, dump, osv????

              #42750
              Addson
              Deltagare

                Då måste du mappa bilen efter dessa grejer så ska du se att värdena blir bättre 🙂 Hade samma problem när jag skulle besiktiga innan mappningen 🙂

                #42758
                Jimmya85
                Deltagare

                  Då måste du mappa bilen efter dessa grejer så ska du se att värdena blir bättre 🙂 Hade samma problem när jag skulle besiktiga innan mappningen 🙂

                  Lite skumt dock att den rullat genom 3 besiktningar med dessa mods med bra värden :P?

                  #42735
                  SecretAgentMan
                  Deltagare

                    Kan ju vara att besiktningen i England (MOT) inte har samma förfarande och gränsvärden som SBP? 😉

                    Se till att få den mappad ordentligt innan det gasas…
                    Det har sagts förut, och tål att sägas igen – motorrenoveringar börjar på 30.000:-… :+

                    /J

                    #42759
                    Jimmya85
                    Deltagare

                      haha trodde du glömt det ;). Nejmen jag har varit sparsam, rullat några meter och ställt in den nu för hela vintern. Så jag är väldigt duktig 😉

                      Njae, värderna skiljer sig inte så mycket, eftersom sista besiktningen hade hon ett HC på runt 90, jag får 400.

                      Antingen har föregående ägare mutat besiktningsmannen, lr så har nått gått sönder

                      #42736
                      SecretAgentMan
                      Deltagare

                        Körs testerna vid samma varvtal?

                        /J

                        #42760
                        Jimmya85
                        Deltagare

                          Jaww. Det verkar så vad jag kan läsa ut på MOT pappret. Får väl sätta dit en racekat och mäta mina värden igen, och hålla tummarna lika mkt som du gör när du bonsaistartar 🙂

                          #42742
                          Building Micke
                          Deltagare

                            vad är det som sliter mest, kopplingen eller? Skulle försöka göra en rivstart med min legacy turbo ,men av min förvåning så var det mycket svårare än med än 2Wd:)

                            vart mest slir på koppling och det lukte bränt so mfan.. Kom inte så långt:) Men kan nått mer ha slitit när man inte gjorded nå mer. Vart väl kopplingen som fick sig en känga:)

                            Men kan nåt kugga över också och märker man om det hänt nå sånt? kan 4-hjulsdriften ta skada eller nått??

                            #42761
                            Jimmya85
                            Deltagare

                              Mission Impossible

                              Känns lätt att säga nu, men när bilen kommer ut kommer det nog bli en och en annan start ändå dessvärre 🙂

                              #42751
                              Tpalm
                              Deltagare

                                Själv stod man på 5000 varv och klev av kopplingen bara :+

                                #42739
                                Kvarnis
                                Deltagare

                                  vad är det som sliter mest, kopplingen eller? Skulle försöka göra en rivstart med min legacy turbo ,men av min förvåning så var det mycket svårare än med än 2Wd:)vart mest slir på koppling och det lukte bränt so mfan.. Kom inte så långt:) Men kan nått mer ha slitit när man inte gjorded nå mer. Vart väl kopplingen som fick sig en känga:) Men kan nåt kugga över också och märker man om det hänt nå sånt? kan 4-hjulsdriften ta skada eller nått??

                                  Att få bra starter med 4wd är lite lurigt utan att piska delarna FÖR mycket.
                                  Om kopplingen börjar bli sliten kommer det mest att slira och lunkta bränt från den, dock är en bil me mindre turbo lättare att få i väg.

                                  Ju mer man moddat(till en en viss gräns) gör bar5a starter med lurigt, tyå lätatt sväng hjul, större turbo som ger mer lagg etc.

                                  Lämpligt start varv att börja prova på är ca 4K rpm, blipa med gasen ca 1500rpm, sen även till att spänna upp divlinan som många har sagt tidigare, man kan även launcha med handbroms realse med kärver mer tränning att få till 100.

                                  Om du boggar starterna höj 500 rpm till 4.5K rpm osv tills starterna blir bra.

                                  Att börja på över 5K är ondödigt på en realtivt standard bil.
                                  Börja starx över mitten och gå uppåt, har man strörre snurra lättat svänghjul etc så måste tyvärr start varvet vara betydligt högre, om man inte har socker knapp(ALS).

                                  Och när starterna börjar gå bra se till att inte missa växlingarna bara annars får SAM så mycket jobb, och du en mycket mindre plånka 😉

                                  För övrigt så är inte sinter särsdkillt bra för dragracing som många tror då dom blir lött överhettade av att slira på.
                                  En bra organsisk koppling håller bättre för det med RÄTT teknik.
                                  Sinter är en av/på koppling.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 31 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.