- Detta ämne har 30 svar, 2,356 deltagare, och uppdaterades senast för 17 år, 6 månader sedan av Building Micke.
-
FörfattareInlägg
-
18 oktober, 2006 kl. 08:10 #1141Jimmya85Deltagare
Tja!
Har suttit med sökfunktionen ett tag och försökt hitta en diskussion om hur era egna optimala starttekniker är, men hittade inget. Så jag gör en egen men hopp om att det inte blir en dubbeltrådHar läst en massa olika trådar på andra forum vilken startteknik man själv anser är bäst, vilket verkar väldigt individuellt. Vad tycker ni är bäst med tanke vad som frestar vad. En racingkoppling från England är ju inga som helst problem att ordna till väldigt bra priser så ska nått rasa, så bränner man väl hellre kopplingen 🙂
Har själv inte prövat någon av de starttekniker som finns eftersom bilen ska bli klar till våren.
Några förslag från forum är:
1. Att varva upp bilen till rödsträcket för turbon ska laddda och låta foten glida åt sidan, och få hjulspinn och iväg
2. Använda en handbromsteknik
3. Att släppa/slira kopplingen vid 5-5.5 varv för att sprara belastning i växellåda/fördelarlåda
4. Att skita i att göra bonsaistarter ihuvudtaget, vilket låter bäst, men eftersom imprezan är så startsnabb blir detta alternativet relativt tråkigt i längden 😉
Mvh18 oktober, 2006 kl. 08:36 #42740LeftyDeltagareAlternativ 4 känns bäst för bilen och samvetet 🙂
/A – som inte gjort en enda banzai!
18 oktober, 2006 kl. 08:46 #42741p_ilisDeltagare1:an låter farligt. Använder själv 3:an men 2:an funkar säkert bra om man får till det. 🙂
/Peter
18 oktober, 2006 kl. 08:59 #42752Jimmya85DeltagareKom gärna med egna förslag och förklara hur ni gör själva, tog bara lite idèer om hur andra gör 🙂
Jo, alternativ 4 är ju helt klart bäst. Däremot klarar jag inte denna själv, eftersom Helsingborg nästan har landets största race på fredag sommarkvällar/nätter. Och då är det omöjligt att motså frestelsen att dra några repor ibland 🙂
Använder också bilen endast på helger, eftersom jag pendlar så mkt med jobbet, så att leka av sig/njuta ibland med imprezan blir tvunget;) Det är ju en ofattbart rolig bil18 oktober, 2006 kl. 09:11 #42744Pasi_kDeltagareKom gärna med egna förslag och förklara hur ni gör själva, tog bara lite idèer om hur andra gör :)Jo, alternativ 4 är ju helt klart bäst. Däremot klarar jag inte denna själv, eftersom Helsingborg nästan har landets största race på fredag sommarkvällar/nätter. Och då är det omöjligt att motså frestelsen att dra några repor ibland :)Använder också bilen endast på helger, eftersom jag pendlar så mkt med jobbet, så att leka av sig/njuta ibland med imprezan blir tvunget;) Det är ju en ofattbart rolig bil
Räkna med att det rasar förr eller senare vid aggresiv körning..
Setill att bli medlem i Klubben med..Såå får du träffa lite likasinnade i helsingborg nästa år..
Brukar var ett par bilar som är där imellanåt..Vad är det för en Impreza du har förresten?
Mvh Pasi.
18 oktober, 2006 kl. 09:19 #42738ManorDeltagareJag kör med startteknik 4. Det fungerar perfekt för mig :).
18 oktober, 2006 kl. 09:21 #42762NiklasDeltagareDet är när det går fort som det kostar pengar.
/N – en helylle 4a 😀
18 oktober, 2006 kl. 09:25 #42737StratDeltagareMellan 6-7k varv, pumpar med gasen, och släpper upp kopplingen snabbt. Sen kan man justera med gasen om det spinner för mycket.
Edit: Spänner drivlinan före genom att hålla upp handbromsen och slira lite på kopplingen. Viktigt.
/Claes
18 oktober, 2006 kl. 09:45 #42753Jimmya85DeltagareVisst rasar det, men med rätt teknik kan man väl minimera detta, lr iaf skjuta fram det 🙂
Kört trimmad Bmw 325 innan och fåttt intrycket av att det är mycket stabilare, gjort en 150 starter med den under 2 år och orginalkopplingen gav inte upp förrän sista månaden innan jag sålde den. Men vill man ha kraft som i Imprezan så får det kosta mer, för det blir ju också så mkt roligare 😀Pasi_k
Självklart ska jag bli medlem!
Kör en Impreza Wrx RA -96:a med stor FMIC,racingkoppling,Blitz Dump, 3″ hela vägen decat. förstärkt växellåda, K&N induction kit osv. Ska antagligen mappas om till våren hos JRM så den blir optimerad med högre laddtryck osv.Bilen kommer stå nu till vintern i garage, och fullservas innan jag tar ut för regbesiktning (beställt racekat för mina värden är helt åt ******, dryga 400 i HC, dock under den lagliga gränsen om man håller foten över 2500 varv??)
Går förresten ett par riktigt fina subbor i Hbg vad jag märkt, de flesta newage STI varianter. Fick en bakom mig häromdagen innan jag skulle ställa in bilen. Var ruskigt sugen på att dra ut några växlar och se hur bilen gick(Men morsan satt på passagerarsidan och höll för ögonen så fort turbon började jobba):D
Mvh Jimmy
18 oktober, 2006 kl. 11:28 #42745Pasi_kDeltagareVisst rasar det, men med rätt teknik kan man väl minimera detta, lr iaf skjuta fram det :)Kört trimmad Bmw 325 innan och fåttt intrycket av att det är mycket stabilare, gjort en 150 starter med den under 2 år och orginalkopplingen gav inte upp förrän sista månaden innan jag sålde den. Men vill man ha kraft som i Imprezan så får det kosta mer, för det blir ju också så mkt roligare :DPasi_kSjälvklart ska jag bli medlem!Kör en Impreza Wrx RA -96:a med stor FMIC,racingkoppling,Blitz Dump, 3″ hela vägen decat. förstärkt växellåda, K&N induction kit osv. Ska antagligen mappas om till våren hos JRM så den blir optimerad med högre laddtryck osv. Bilen kommer stå nu till vintern i garage, och fullservas innan jag tar ut för regbesiktning (beställt racekat för mina värden är helt åt ******, dryga 400 i HC, dock under den lagliga gränsen om man håller foten över 2500 varv??)Går förresten ett par riktigt fina subbor i Hbg vad jag märkt, de flesta newage STI varianter. Fick en bakom mig häromdagen innan jag skulle ställa in bilen. Var ruskigt sugen på att dra ut några växlar och se hur bilen gick(Men morsan satt på passagerarsidan och höll för ögonen så fort turbon började jobba):DMvh Jimmy
Du är Välkommen..
Anledningen att det är värre att stara med en Impreza är att det driver på alla 4..
En 2wd sliter det inte lika mycket på koppling och grejer..
Eftersom det spinner. 😛Hopppas du kommer på våra träffar nästa år såå vi vet vem du är sen 😀
18 oktober, 2006 kl. 11:51 #42746AddsonDeltagareRasar eller inte.. Beror mycket på vem som sköter spakarna 🙂 Spänn linan rätt varv, o möt koppling o gas så du slirar dom första meterna.. Oslagbart jag lovar för jag vet 🙂
Varvet räcker om du startar runt 4000 men som sagt möter kopplingen o gasen..18 oktober, 2006 kl. 12:20 #42733SecretAgentManDeltagare…så länge man spänner upp drivlinan är det inga problem, jag har än inte ramlat över en rasad 1:a.
Men problemet kommer till 2:an och 3:an, visst håller bitarna för lite starter, men det är frågan om utmattning i materialet, även om man kan spaka så kommer vridet farande i bitarna i alla fall, det är de snabba vridtopparna som är största problemet.
Elaka sinterlamellkopplingar = växellådsmördare modell värre
Större turboaggregat, högt laddtryck och rapp “spool” (dawes…) = växellådsmördare
Klistriga, varma r-däck = växellådsmördare
Gasglad SGM, dubbelskivig sinterkoppling, respons, 450 Nm och rakskuren racelåda och klistriga, varma r-däck, kraftigare diffar bak och fram = drivaxelmördare 😀
Skit händer, saker går sönder och prylarna i drivlinan kostar slantar att laga, ha med det i bakhuvudet när det skall rejsas, bilen är fyrhjulsdriven, och enormt slitstark, men växellådan är klenaste länken.
/J
18 oktober, 2006 kl. 12:23 #42734SecretAgentManDeltagareJag klonkar i 1:an, spänner upp drivlinan så gott det går med lättat svänghjul och bitig koppling, slår på sockerknappen (responssystemet) och siktar på 6000…sedan är det bara att hålla i sig och klappa i 2:an.
..och blunda och hoppas att bitarna håller. :+
/J
18 oktober, 2006 kl. 12:33 #42747AddsonDeltagareJag klonkar i 1:an, spänner upp drivlinan så gott det går med lättat svänghjul och bitig koppling, slår på sockerknappen (responssystemet) och siktar på 6000…sedan är det bara att hålla i sig och klappa i 2:an…och blunda och hoppas att bitarna håller. :+/J
Så kan man åxo uttrycka sig 🙂 haha 😀 😀
Inga femkroner som har rammlat ut ur lådan än 😀 }(18 oktober, 2006 kl. 12:43 #42754Jimmya85DeltagarePasi_k
Ja, ska bli riktigt trevligt när bilen kommer ut och träffa lite annat folk med imprezor 🙂SecretAgentMan
*skratt* Alltid lika kul att läsa att folk verkligen sitter och håller tummarna att sakerna ska hålla samtidigt som man öser iväg :D.
Just att spänner upp drivlinan före starten är något nytt för mig. Menar ni att släppa upp så mycket att man nästan hittar drivläget innan man bär iväg, lr vad? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.