SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Startteknik

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1141
    Jimmya85
    Deltagare

    Tja!
    Har suttit med sökfunktionen ett tag och försökt hitta en diskussion om hur era egna optimala starttekniker är, men hittade inget. Så jag gör en egen men hopp om att det inte blir en dubbeltråd

    Har läst en massa olika trådar på andra forum vilken startteknik man själv anser är bäst, vilket verkar väldigt individuellt. Vad tycker ni är bäst med tanke vad som frestar vad. En racingkoppling från England är ju inga som helst problem att ordna till väldigt bra priser så ska nått rasa, så bränner man väl hellre kopplingen 🙂
    Har själv inte prövat någon av de starttekniker som finns eftersom bilen ska bli klar till våren.
    Några förslag från forum är:
    1. Att varva upp bilen till rödsträcket för turbon ska laddda och låta foten glida åt sidan, och få hjulspinn och iväg
    2. Använda en handbromsteknik
    3. Att släppa/slira kopplingen vid 5-5.5 varv för att sprara belastning i växellåda/fördelarlåda
    4. Att skita i att göra bonsaistarter ihuvudtaget, vilket låter bäst, men eftersom imprezan är så startsnabb blir detta alternativet relativt tråkigt i längden 😉
    Mvh

    #42740
    Lefty
    Deltagare

    Alternativ 4 känns bäst för bilen och samvetet 🙂

    /A – som inte gjort en enda banzai!

    #42741
    p_ilis
    Deltagare

    1:an låter farligt. Använder själv 3:an men 2:an funkar säkert bra om man får till det. 🙂

    /Peter

    #42752
    Jimmya85
    Deltagare

    Kom gärna med egna förslag och förklara hur ni gör själva, tog bara lite idèer om hur andra gör 🙂

    Jo, alternativ 4 är ju helt klart bäst. Däremot klarar jag inte denna själv, eftersom Helsingborg nästan har landets största race på fredag sommarkvällar/nätter. Och då är det omöjligt att motså frestelsen att dra några repor ibland 🙂
    Använder också bilen endast på helger, eftersom jag pendlar så mkt med jobbet, så att leka av sig/njuta ibland med imprezan blir tvunget;) Det är ju en ofattbart rolig bil

    #42744
    Pasi_k
    Deltagare

    Kom gärna med egna förslag och förklara hur ni gör själva, tog bara lite idèer om hur andra gör :)Jo, alternativ 4 är ju helt klart bäst. Däremot klarar jag inte denna själv, eftersom Helsingborg nästan har landets största race på fredag sommarkvällar/nätter. Och då är det omöjligt att motså frestelsen att dra några repor ibland :)Använder också bilen endast på helger, eftersom jag pendlar så mkt med jobbet, så att leka av sig/njuta ibland med imprezan blir tvunget;) Det är ju en ofattbart rolig bil

    Räkna med att det rasar förr eller senare vid aggresiv körning..
    Setill att bli medlem i Klubben med..

    Såå får du träffa lite likasinnade i helsingborg nästa år..
    Brukar var ett par bilar som är där imellanåt..

    Vad är det för en Impreza du har förresten?

    Mvh Pasi.

    #42738
    Manor
    Deltagare

    Jag kör med startteknik 4. Det fungerar perfekt för mig :).

    #42762
    Niklas
    Deltagare

    Det är när det går fort som det kostar pengar.

    /N – en helylle 4a 😀

    #42737
    Strat
    Deltagare

    Mellan 6-7k varv, pumpar med gasen, och släpper upp kopplingen snabbt. Sen kan man justera med gasen om det spinner för mycket.

    Edit: Spänner drivlinan före genom att hålla upp handbromsen och slira lite på kopplingen. Viktigt.

    /Claes

    #42753
    Jimmya85
    Deltagare

    Visst rasar det, men med rätt teknik kan man väl minimera detta, lr iaf skjuta fram det 🙂
    Kört trimmad Bmw 325 innan och fåttt intrycket av att det är mycket stabilare, gjort en 150 starter med den under 2 år och orginalkopplingen gav inte upp förrän sista månaden innan jag sålde den. Men vill man ha kraft som i Imprezan så får det kosta mer, för det blir ju också så mkt roligare 😀

    Pasi_k
    Självklart ska jag bli medlem!
    Kör en Impreza Wrx RA -96:a med stor FMIC,racingkoppling,Blitz Dump, 3″ hela vägen decat. förstärkt växellåda, K&N induction kit osv. Ska antagligen mappas om till våren hos JRM så den blir optimerad med högre laddtryck osv.

    Bilen kommer stå nu till vintern i garage, och fullservas innan jag tar ut för regbesiktning (beställt racekat för mina värden är helt åt ******, dryga 400 i HC, dock under den lagliga gränsen om man håller foten över 2500 varv??)

    Går förresten ett par riktigt fina subbor i Hbg vad jag märkt, de flesta newage STI varianter. Fick en bakom mig häromdagen innan jag skulle ställa in bilen. Var ruskigt sugen på att dra ut några växlar och se hur bilen gick(Men morsan satt på passagerarsidan och höll för ögonen så fort turbon började jobba):D

    Mvh Jimmy

    #42745
    Pasi_k
    Deltagare

    Visst rasar det, men med rätt teknik kan man väl minimera detta, lr iaf skjuta fram det :)Kört trimmad Bmw 325 innan och fåttt intrycket av att det är mycket stabilare, gjort en 150 starter med den under 2 år och orginalkopplingen gav inte upp förrän sista månaden innan jag sålde den. Men vill man ha kraft som i Imprezan så får det kosta mer, för det blir ju också så mkt roligare :DPasi_kSjälvklart ska jag bli medlem!Kör en Impreza Wrx RA -96:a med stor FMIC,racingkoppling,Blitz Dump, 3″ hela vägen decat. förstärkt växellåda, K&N induction kit osv. Ska antagligen mappas om till våren hos JRM så den blir optimerad med högre laddtryck osv. Bilen kommer stå nu till vintern i garage, och fullservas innan jag tar ut för regbesiktning (beställt racekat för mina värden är helt åt ******, dryga 400 i HC, dock under den lagliga gränsen om man håller foten över 2500 varv??)Går förresten ett par riktigt fina subbor i Hbg vad jag märkt, de flesta newage STI varianter. Fick en bakom mig häromdagen innan jag skulle ställa in bilen. Var ruskigt sugen på att dra ut några växlar och se hur bilen gick(Men morsan satt på passagerarsidan och höll för ögonen så fort turbon började jobba):DMvh Jimmy

    Du är Välkommen..

    Anledningen att det är värre att stara med en Impreza är att det driver på alla 4..
    En 2wd sliter det inte lika mycket på koppling och grejer..
    Eftersom det spinner. 😛

    Hopppas du kommer på våra träffar nästa år såå vi vet vem du är sen 😀

    #42746
    Addson
    Deltagare

    Rasar eller inte.. Beror mycket på vem som sköter spakarna 🙂 Spänn linan rätt varv, o möt koppling o gas så du slirar dom första meterna.. Oslagbart jag lovar för jag vet 🙂
    Varvet räcker om du startar runt 4000 men som sagt möter kopplingen o gasen..

    #42733
    SecretAgentMan
    Deltagare

    …så länge man spänner upp drivlinan är det inga problem, jag har än inte ramlat över en rasad 1:a.

    Men problemet kommer till 2:an och 3:an, visst håller bitarna för lite starter, men det är frågan om utmattning i materialet, även om man kan spaka så kommer vridet farande i bitarna i alla fall, det är de snabba vridtopparna som är största problemet.

    Elaka sinterlamellkopplingar = växellådsmördare modell värre

    Större turboaggregat, högt laddtryck och rapp “spool” (dawes…) = växellådsmördare

    Klistriga, varma r-däck = växellådsmördare

    Gasglad SGM, dubbelskivig sinterkoppling, respons, 450 Nm och rakskuren racelåda och klistriga, varma r-däck, kraftigare diffar bak och fram = drivaxelmördare 😀

    Skit händer, saker går sönder och prylarna i drivlinan kostar slantar att laga, ha med det i bakhuvudet när det skall rejsas, bilen är fyrhjulsdriven, och enormt slitstark, men växellådan är klenaste länken.

    /J

    #42734
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Jag klonkar i 1:an, spänner upp drivlinan så gott det går med lättat svänghjul och bitig koppling, slår på sockerknappen (responssystemet) och siktar på 6000…sedan är det bara att hålla i sig och klappa i 2:an.

    ..och blunda och hoppas att bitarna håller. :+

    /J

    #42747
    Addson
    Deltagare

    Jag klonkar i 1:an, spänner upp drivlinan så gott det går med lättat svänghjul och bitig koppling, slår på sockerknappen (responssystemet) och siktar på 6000…sedan är det bara att hålla i sig och klappa i 2:an…och blunda och hoppas att bitarna håller. :+/J

    Så kan man åxo uttrycka sig 🙂 haha 😀 😀
    Inga femkroner som har rammlat ut ur lådan än 😀 }(

    #42754
    Jimmya85
    Deltagare

    Pasi_k
    Ja, ska bli riktigt trevligt när bilen kommer ut och träffa lite annat folk med imprezor 🙂

    SecretAgentMan
    *skratt* Alltid lika kul att läsa att folk verkligen sitter och håller tummarna att sakerna ska hålla samtidigt som man öser iväg :D.
    Just att spänner upp drivlinan före starten är något nytt för mig. Menar ni att släppa upp så mycket att man nästan hittar drivläget innan man bär iväg, lr vad?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 31 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.