SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Steg 2 kammar WRX STI 03

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    kleinis
    Deltagare

Tjena !

Vi har stött på ett litet problem/fundering men steg 2 kammarna i kompisens motor.

Vill veta om någon vet vad det ska vara för spel mellan kammen och ventilerna? när denna ska vara stängd så klart.

och även vad original ska vara ?

http://realstreetperformance.com/store/brian-crower-stage-2-272-272-cams-subaru-wrx-ej20-ej205-ej207-877.html

efter att ha kollat upp dessa är det även så att det är NON-AVCS kammar. vad kommer hända om man använder AVCS kammdreven ?

// Erik och Markus

kleinis
      Deltagare

inga svar ?

sökt runt lite o varit sömnlösa nätter i snökörnings svängen och fick en fundering.

AVCS kammarna har olika ”Lifter-valve (4 på bilden)” dessa finns i storlekar från 468 till 565 detta måste vara tjockleken för att passa in dom för precis rätt spel mot kammen ?

på Non-AVCS kammar alltså typ gt modellerna Ej20.
        PÅ dessa så finns det bara en ”Lifter-valve” dessa skulle jag gissa på är tunnare än dom andra vilket gör att steg 2 kammarna ska användas med dessa?

TomK
        Deltagare

inga svar ?

sökt runt lite o varit sömnlösa nätter i snökörnings svängen och fick en fundering.

AVCS kammarna har olika ”Lifter-valve (4 på bilden)” dessa finns i storlekar från 468 till 565 detta måste vara tjockleken för att passa in dom för precis rätt spel mot kammen ?

på Non-AVCS kammar alltså typ gt modellerna Ej20.
          PÅ dessa så finns det bara en ”Lifter-valve” dessa skulle jag gissa på är tunnare än dom andra vilket gör att steg 2 kammarna ska användas med dessa?

Precis det stämmer bra att man får anpassa tryckarna för rätt spel. Dom kostar ca 400:- st + moms.

Ni kan inte använda AVCS kamdreven. Oljan inte har någonstans att ta vägen. Kolla om det inte finns små insex skruvar som går att skruva ur kammarna (i framkant). Känns sådär att inte använda AVCS när det finns då det är en bra funktion.

kleinis
          Deltagare

Precis det stämmer bra att man får anpassa tryckarna för rätt spel. Dom kostar ca 400:- st + moms.

Ni kan inte använda AVCS kamdreven. Oljan inte har någonstans att ta vägen. Kolla om det inte finns små insex skruvar som går att skruva ur kammarna (i framkant). Känns sådär att inte använda AVCS när det finns då det är en bra funktion.

okej vi har även kommit på varför inte det är rätt spel. dom som har fixat topparna innan har slipar alldeles för mycket så det är inte en ända som är rätt med original kammarna häller.

så han kommer gå tillbaka till AVCS kammarna och jag fick köpa steg 2 kammarna.

nu till frågan hur mycket tjänar jag på dom ?

Fricke.w
            Deltagare

Ja vad är de för lyft duration med mera?
              Säger inte så mycket med steg2 kammar?
              Nu är inte jag någon expert alls på kammar, men tex för dom som är duktig på de kan de underlätta om skulle få tag i info om kammarna att kunna skriva ut här.
              Sen ska man ha klart för sig att ett par väre kammar, i princip alltid innebär mer varv ur maskinen, för att effekt registret flytas upp i varvtalen för att ploka effekt, och då ramlar vi ju in på kraligare ventil fjädrar för att orka med att varva, utan att ventilerna börjar flyta, gärna nya fräscha tätningar med mera.
              Kör du smid botten med hyfsad balans i?
              Etcetra etcetra, säger inte de här för att vara dum på någe vis, men allt handlar ju om hur pass vass kammarna är, och hur dina förutsätningar för din maskin ser ut, sen fördelen med avcs och vassare kammar, är att man kan trixa lite med att förskjuta avancera kammtiderna, även då på tomgång för att få den att pasera SBP utan kakiga avgas värden 🙂
              Hoppas någon här kan hjälpa dig med spec på dina kammar.

MVH

Fricke.w
              Deltagare

Såg nu att du bygger smid botten, då är de vell bara att passa på att inhandla lite väre fjädrar och retiners till kammarna då, passa även på att porta topparna om du har möjlighet 🙂

kleinis
                Deltagare

Såg nu att du bygger smid botten, då är de vell bara att passa på att inhandla lite väre fjädrar och retiners till kammarna då, passa även på att porta topparna om du har möjlighet 🙂

anledningen till detta är att kompisen kommer köra med original kammar och har dessa över nu. tyvärr har han inte några ställbara drev så frågan är om jag kommer förlora effekt om jag sätter på dessa då oftast vassare kammar lyfter lite tidigare ju.

tyvärr sitter topparna på och vill inte göra någon volvo portning då det kan bli sämre flöde och blandning av luft/soppa. Avgas är inte så svårt men insuget skulle jag inte ge mig på i dessa motorer.

fjädrar är svårt att byta nu också och maskinen ska i bilen i helgen är tanken. (jo jag vet hade en bra plan men nu när dessa kom på tal så blev det lite utav en ”hur gör vi nu situation”)

hur skulle du/ni ha gjort ? får dessa för 3000 är det värt ? eller ska jag vänta ett år och bygga om kammar mm för en rejäl maskin då ?

dessa är kammarna vi pratar om
                  Brian Crower Stage 2 272/272
                  http://realstreetperformance.com/store/brian-crower-stage-2-272-272-cams-subaru-wrx-ej20-ej205-ej207-877.html

TomK
                  Deltagare

anledningen till detta är att kompisen kommer köra med original kammar och har dessa över nu. tyvärr har han inte några ställbara drev så frågan är om jag kommer förlora effekt om jag sätter på dessa då oftast vassare kammar lyfter lite tidigare ju.

tyvärr sitter topparna på och vill inte göra någon volvo portning då det kan bli sämre flöde och blandning av luft/soppa. Avgas är inte så svårt men insuget skulle jag inte ge mig på i dessa motorer.

fjädrar är svårt att byta nu också och maskinen ska i bilen i helgen är tanken. (jo jag vet hade en bra plan men nu när dessa kom på tal så blev det lite utav en ”hur gör vi nu situation”)

hur skulle du/ni ha gjort ? får dessa för 3000 är det värt ? eller ska jag vänta ett år och bygga om kammar mm för en rejäl maskin då ?

dessa är kammarna vi pratar om
                    Brian Crower Stage 2 272/272

Köp kammarna då det är bra pris.
                    Men ingen ide att montera dem. Stoppa i dom sen när du kan ge topparna en ordentlig uppgradering.

Det hade jag gjort iaf 🙂

Fricke.w
                    Deltagare

Håller med Tomm där, köp och lägg på hyllan så länge 🙂
                      Om du ändå har planer på att fixa till topparna senare.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.