› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › STi-03 allmänt seg efter byte av fjädrar.
- Detta ämne har 23 svar, 1,503 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 3 månader sedan av
jraberg.
-
FörfattareInlägg
-
10 mars, 2007 kl. 14:00 #4881
Whiteline
DeltagareHar en Sti-03 och monterat Prodrive fjädrar och ställt in vinklar enligt deras rekomendation. Visst har den blivit mindre understyrd men den känns annars allmänt seg. Man slår ju knut på armarna innan man kommer in och ut fint ur en kurva. Det känns ett visst glapp i ratten innan nått händer vilket irriterar mig.
Nu jämför jag med min gamla Evo6 som hade suverän våghållning och vägkänsla jämfört emot detta tröskverk. Ursäkta att jag svär i kyrkan 😉 men nu måste jag göra nått så den blir bättre och jag lyssnar gärna på förslag.
10 mars, 2007 kl. 19:57 #68963Desen
DeltagareVad var vinklarna som rekomenderades?
Vinklarna du fick kanske inte passar din körstil?
Går det inte att ställa diffen så den passar den setupen bättre?
Kanske bromsa lite tidigare och få bättre fart ur kurvan? Eller ta steget fullt ut och kör alldeles för snabbt, gå på bredden in i kurvan och få ett bra spår ur den.
Inte för att alls vara elak på något sätt, men jag tror att en impreza kräver sin förare. Finns inga elektroniska system för att hålla bilen på vägen a`la EVO.Om du ändå tycker den svänger för dåligt så e de väl till att byta styrväxel.
Mer gas mer vänsterbroms och mer på bredden :7 😉 😛
Ps. En lite mer beskrivande rubrik i din post hade varit bättre Ds.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
http://www.hildinggren.se/Bilder/BlockDesenSatanliten.JPG
300 st posters av Block 1250kr
1st porrfilm 199kr
2st öl 28kr
Att anvnjuta allt detta i sängen med satan PRICELESS!10 mars, 2007 kl. 20:08 #68957STIred
DeltagareGrövre krängare bak + endlinks hjälper faktiskt, om du nu inte gjort det innan. Kostar inga extrema pengar heller 🙂
Edit: Desen STI03orna har ingen ställbar diff 🙂
10 mars, 2007 kl. 20:09 #68944Blocken
Deltagaremen den känns annars allmänt seg. Man slår ju knut på armarna innan man kommer in och ut fint ur en kurva. Det känns ett visst glapp i ratten innan nått händer vilket irriterar mig.
Inget som hände när ni hade isär framvagnen?
Min STi’03 blev som en dröm :7 när SGM Racing ordnade Prodrive sänkfjädrar + ’SGM-hjulvinklar’.
/Black
10 mars, 2007 kl. 20:15 #68964Desen
DeltagareEdit: Desen STI03orna har ingen ställbar diff 🙂
Förlåt det e ju bara tröskverk PSE som har det.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
10 mars, 2007 kl. 21:03 #68954Whiteline
DeltagareJa, på bredden får den gärna gå och mycket, det är ju så det ska gå!
Endlinks är det = droplinks? Fram eller bak?
Vilka grövre krängare bak är att rekommendera?
Kom inte ihåg var vinklarna är just nu, men jag kan kolla papperet imorron.
Har nån bytt ratten mot en mindre diameter och upplevt nån skillnad? Jag är nog ute efter lite kvikare styrning helt enkelt.
10 mars, 2007 kl. 22:13 #68958STIred
Deltagareendlinks, droplinks same #### 😉 Jag kör med cuscos ställbara, köpte via JRM, de funkar mycket bra tycker jag, whiteline har med.
Och som sagt byt bak om det enda du vill är o få lite mindre undestyrning eller byt båda så kommer den kränga mindre dessutom…. Jag har bytt både fram och bak…
11 mars, 2007 kl. 08:54 #68956dragster
DeltagareTyckte även min blev ”som en dröm” efter samma setup. 🙂
Man kanske får attakera kurvorna lite aggresivare än tidigare.
Har även bytt till ställbara Whiteline Kränare o droplinks på min och nu kan man nästan få den att bli överstyrt tycker jag. :+ 😀11 mars, 2007 kl. 14:12 #68945Blocken
DeltagareTyckte även min blev ”som en dröm” efter samma setup. 🙂 Man kanske får attakera kurvorna lite aggresivare än tidigare.Har även bytt till ställbara Whiteline Kränare o droplinks på min och nu kan man nästan få den att bli överstyrt tycker jag. :+ 😀
Håller med helt och hållet! Något måste gått snett vid bytet av fjädrar… Kom förbi Västerås eller Ludvika så får vi ta en provtur 🙂
/AB
11 mars, 2007 kl. 21:16 #68965RolleW
DeltagareTjena!!
Bytt krängare och ett coiloverkit så blir den kanon sen!!
Hör av dig ifall du behöver grejor i från forza.se i Malmö trakten.
Rolle 070-5973782
12 mars, 2007 kl. 21:17 #68946Blocken
Deltagare…men hörrni alla som skriver i tråden… man behöver I N T E byta krängare och coilovers för att få bilen OK!! Inte en jä-la chans!
1. Är det verkligen en STi du har?
2. Om Evo’n var så perfekt – vad var gjort med den?
3. Är hjulinställning gjord?
4. Beskriv mer ingående hur STi’n beter sig ’konstigt’.Min ’03 STi var oerhört fantastiskt fin att köra efter byte till Prodrive-fjädrar, och ska man prata tidtagning så var jag alltid bland de snabbaste. Understyrning existerade aldrig.
När kommer du till Västerås/Ludvika så vi kan avgöra vad som gått snett?
/Block
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album241/IMG_0626_copy.sized.jpg
12 mars, 2007 kl. 22:02 #68943SecretAgentMan
DeltagareJag håller med dojj-dojj här, den blåe’ gam’-03:an du hade Block gick oerhört fint, eller så var det chaufförn’ som kunde använda bilen.
…många kör bilarna lite fel, kliva på stumt innan man nått apex gör man bara om man kör som KN (alldeles för fort in, med brehas och vänsterbroms :D), långsamt in, fort ut är rätt sätt för oss vanliga dödliga..
Evon har nästan alltid haft mera överstyrning, men det behöver inte alltid vara snabbaste vägen runt en bana, vad gäller känslan i din bil tror jag att hjulvinklarna är satta en smula fegt.SGM-vinklarna är direkt deriverade från Prodrive, jag tar mer camber fram bara. 😀
Max camber fram (men lika på båda sidor), 1 mm toe-in (sammanlagt) både fram och bak, bak kan man ta lite mindre, eller 0 – men då kan det bli spännande i full attack under gassläpp, om man inte vet vad man gör. 😉
/J
12 mars, 2007 kl. 22:24 #68959STIred
DeltagareJag sa aldrig att det var fel på bilen innan jag bytte krängare, det jag sa var att bilen får lite annan karaktär… Jag tyckte man märkte skillnaden rätt bra och inte blev det sämre iaf… sen att man kör som en kråka det är en helt annan femma….Påstod aldrig att krängarna förbättrade min körstil 😀
Låter lite som diskussionen varför trimma när 220hk funkar redan mycket bra….
Var det inte dojdoj som höll på beställa 27mm(eller var det 29) krängare från US en gång i tiden, ju grövre desto bättre 😉 😀
13 mars, 2007 kl. 06:12 #68951Janne248
DeltagareMåste hålla med Block här, man behöver inte byta krängare och coilovers för att få bilen OK!!
Bytte till Prodrivefjädrar och SGM-hjulvinkalr jag med och blien blev som en dröm (Har en STI -04a), nu är inte jag chaför i Block klass men, bilen gick (och går än, med lite mer modifikationer) jätte fint i kurvor! :7
Edit: I inläggen ovan modifierade av mig så är bara ’subject’ ändrat.
13 mars, 2007 kl. 07:13 #68952simo
DeltagareHänger faktiskt inte med på vad det är du igentligen vill ha, ena stunden säger du att du vill ha en bil med bra väghållning o i nästa en som är överstyrd som fasen!? :+
Bestäm dig o jobba vidare därifrån./U
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.