SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning STi-03 allmänt seg efter byte av fjädrar.

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4881
    Whiteline
    Deltagare

      Har en Sti-03 och monterat Prodrive fjädrar och ställt in vinklar enligt deras rekomendation. Visst har den blivit mindre understyrd men den känns annars allmänt seg. Man slår ju knut på armarna innan man kommer in och ut fint ur en kurva. Det känns ett visst glapp i ratten innan nått händer vilket irriterar mig.

      Nu jämför jag med min gamla Evo6 som hade suverän våghållning och vägkänsla jämfört emot detta tröskverk. Ursäkta att jag svär i kyrkan 😉 men nu måste jag göra nått så den blir bättre och jag lyssnar gärna på förslag.

      #68963
      Desen
      Deltagare

        Vad var vinklarna som rekomenderades?
        Vinklarna du fick kanske inte passar din körstil?
        Går det inte att ställa diffen så den passar den setupen bättre?
        Kanske bromsa lite tidigare och få bättre fart ur kurvan? Eller ta steget fullt ut och kör alldeles för snabbt, gå på bredden in i kurvan och få ett bra spår ur den.
        Inte för att alls vara elak på något sätt, men jag tror att en impreza kräver sin förare. Finns inga elektroniska system för att hålla bilen på vägen a`la EVO.

        Om du ändå tycker den svänger för dåligt så e de väl till att byta styrväxel.

        Mer gas mer vänsterbroms och mer på bredden :7 😉 😛

        Ps. En lite mer beskrivande rubrik i din post hade varit bättre Ds.

        /Andreas, Skåne, Kristianstad

        http://www.hildinggren.se/Bilder/BlockDesenSatanliten.JPG
        300 st posters av Block 1250kr
        1st porrfilm 199kr
        2st öl 28kr
        Att anvnjuta allt detta i sängen med satan PRICELESS!

        #68957
        STIred
        Deltagare

          Grövre krängare bak + endlinks hjälper faktiskt, om du nu inte gjort det innan. Kostar inga extrema pengar heller 🙂

          Edit: Desen STI03orna har ingen ställbar diff 🙂

          #68944
          Blocken
          Deltagare

            men den känns annars allmänt seg. Man slår ju knut på armarna innan man kommer in och ut fint ur en kurva. Det känns ett visst glapp i ratten innan nått händer vilket irriterar mig.

            Inget som hände när ni hade isär framvagnen?

            Min STi’03 blev som en dröm :7 när SGM Racing ordnade Prodrive sänkfjädrar + ’SGM-hjulvinklar’.

            /Black

            …………………..
            ThaiPerr!

            #68964
            Desen
            Deltagare

              Edit: Desen STI03orna har ingen ställbar diff 🙂

              Förlåt det e ju bara tröskverk PSE som har det.

              /Andreas, Skåne, Kristianstad

              #68954
              Whiteline
              Deltagare

                Ja, på bredden får den gärna gå och mycket, det är ju så det ska gå!

                Endlinks är det = droplinks? Fram eller bak?

                Vilka grövre krängare bak är att rekommendera?

                Kom inte ihåg var vinklarna är just nu, men jag kan kolla papperet imorron.

                Har nån bytt ratten mot en mindre diameter och upplevt nån skillnad? Jag är nog ute efter lite kvikare styrning helt enkelt.

                #68958
                STIred
                Deltagare

                  endlinks, droplinks same #### 😉 Jag kör med cuscos ställbara, köpte via JRM, de funkar mycket bra tycker jag, whiteline har med.

                  Och som sagt byt bak om det enda du vill är o få lite mindre undestyrning eller byt båda så kommer den kränga mindre dessutom…. Jag har bytt både fram och bak…

                  #68956
                  dragster
                  Deltagare

                    Tyckte även min blev ”som en dröm” efter samma setup. 🙂
                    Man kanske får attakera kurvorna lite aggresivare än tidigare.
                    Har även bytt till ställbara Whiteline Kränare o droplinks på min och nu kan man nästan få den att bli överstyrt tycker jag. :+ 😀

                    #68945
                    Blocken
                    Deltagare

                      Tyckte även min blev ”som en dröm” efter samma setup. 🙂 Man kanske får attakera kurvorna lite aggresivare än tidigare.Har även bytt till ställbara Whiteline Kränare o droplinks på min och nu kan man nästan få den att bli överstyrt tycker jag. :+ 😀

                      Håller med helt och hållet! Något måste gått snett vid bytet av fjädrar… Kom förbi Västerås eller Ludvika så får vi ta en provtur 🙂

                      /AB

                      …………………..
                      ThaiPerr!

                      #68965
                      RolleW
                      Deltagare

                        Tjena!!

                        Bytt krängare och ett coiloverkit så blir den kanon sen!!

                        Hör av dig ifall du behöver grejor i från forza.se i Malmö trakten.

                        Rolle 070-5973782

                        #68946
                        Blocken
                        Deltagare

                          …men hörrni alla som skriver i tråden… man behöver I N T E byta krängare och coilovers för att få bilen OK!! Inte en jä-la chans!

                          1. Är det verkligen en STi du har?
                          2. Om Evo’n var så perfekt – vad var gjort med den?
                          3. Är hjulinställning gjord?
                          4. Beskriv mer ingående hur STi’n beter sig ’konstigt’.

                          Min ’03 STi var oerhört fantastiskt fin att köra efter byte till Prodrive-fjädrar, och ska man prata tidtagning så var jag alltid bland de snabbaste. Understyrning existerade aldrig.

                          När kommer du till Västerås/Ludvika så vi kan avgöra vad som gått snett?

                          /Block

                          http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album241/IMG_0626_copy.sized.jpg

                          #68943
                          SecretAgentMan
                          Deltagare

                            Jag håller med dojj-dojj här, den blåe’ gam’-03:an du hade Block gick oerhört fint, eller så var det chaufförn’ som kunde använda bilen.

                            …många kör bilarna lite fel, kliva på stumt innan man nått apex gör man bara om man kör som KN (alldeles för fort in, med brehas och vänsterbroms :D), långsamt in, fort ut är rätt sätt för oss vanliga dödliga..
                            Evon har nästan alltid haft mera överstyrning, men det behöver inte alltid vara snabbaste vägen runt en bana, vad gäller känslan i din bil tror jag att hjulvinklarna är satta en smula fegt.

                            SGM-vinklarna är direkt deriverade från Prodrive, jag tar mer camber fram bara. 😀

                            Max camber fram (men lika på båda sidor), 1 mm toe-in (sammanlagt) både fram och bak, bak kan man ta lite mindre, eller 0 – men då kan det bli spännande i full attack under gassläpp, om man inte vet vad man gör. 😉

                            /J

                            #68959
                            STIred
                            Deltagare

                              Jag sa aldrig att det var fel på bilen innan jag bytte krängare, det jag sa var att bilen får lite annan karaktär… Jag tyckte man märkte skillnaden rätt bra och inte blev det sämre iaf… sen att man kör som en kråka det är en helt annan femma….Påstod aldrig att krängarna förbättrade min körstil 😀

                              Låter lite som diskussionen varför trimma när 220hk funkar redan mycket bra….

                              Var det inte dojdoj som höll på beställa 27mm(eller var det 29) krängare från US en gång i tiden, ju grövre desto bättre 😉 😀

                              #68951
                              Janne248
                              Deltagare

                                Måste hålla med Block här, man behöver inte byta krängare och coilovers för att få bilen OK!!

                                Bytte till Prodrivefjädrar och SGM-hjulvinkalr jag med och blien blev som en dröm (Har en STI -04a), nu är inte jag chaför i Block klass men, bilen gick (och går än, med lite mer modifikationer) jätte fint i kurvor! :7

                                Edit: I inläggen ovan modifierade av mig så är bara ’subject’ ändrat.

                                #68952
                                simo
                                Deltagare

                                  Hänger faktiskt inte med på vad det är du igentligen vill ha, ena stunden säger du att du vill ha en bil med bra väghållning o i nästa en som är överstyrd som fasen!? :+
                                  Bestäm dig o jobba vidare därifrån.

                                  /U

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.