› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Väghållning › STi-03 allmänt seg efter byte av fjädrar.
- Detta ämne har 23 svar, 1,503 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 3 månader sedan av
jraberg.
-
FörfattareInlägg
-
13 mars, 2007 kl. 07:33 #68947
Blocken
DeltagareLåter lite som diskussionen varför trimma när 220hk funkar redan mycket bra….
Njae, effekt har vi aldrig pratat om va? Håller däremot med dig till 110% att 220 hk räcker väldans långt! (265 om det nu är en ’03 STi trådskaparen har).
Egentligen skulle det vara så att man var tvungen att göra intagningsprov innan man fick trimma motorn – ex Superstage under 1.30 med originalbil osv…
Var det inte dojdoj som höll på beställa 27mm(eller var det 29) krängare från US en gång i tiden, ju grövre desto bättre 😉 😀
Helt rätt! Satsade på en låg tid i Superstage och ville ha stadigare och hårdare bil – tycker det är läskigt när det kränger för mycket i 180km/h… Observera dock att jag INTE tänkte trimma motorn, utan bara satsa på väghållning 🙂
/Black – som började i fel ände på Thai–Perr, men som nu byter till vassare fjäderben!
13 mars, 2007 kl. 13:09 #68960STIred
DeltagareEgentligen skulle det vara så att man var tvungen att göra intagningsprov innan man fick trimma motorn – ex Superstage under 1.30 med originalbil osv…
Det var ett intressant resonemang 😀 så alla som inte bryr sig om att köra konbana utan trimmar för o åka fort raktfram måste klara köra ss under 1.30. Då kan man ju lika gärna resonera att så länge man inte kör lika bra som Gullabo i SS då kan man ju ge fan i o pilla på bilen för det finns alltid utrymme till förbättring av ens egna körstil… Tur iaf att vi lever i ett fritt land 😉 😀 :*
Hade jag själv haft möjligheten och tiden så visst hade man kört mer bana-hade inte gjort nåt annat…men den dagen kommer med, jag är helt säker på det 😉
Edit: och när den dagen kommer vet jag vem som kommer bli snabbast med :+ 😉
13 mars, 2007 kl. 17:05 #68948Blocken
DeltagareDet var ett intressant resonemang 😀 så alla som inte bryr sig om att köra konbana utan trimmar för o åka fort raktfram måste klara köra ss under 1.30.
Nja, nu gällde ju resonemanget svängaaktiviteter om jag läste första posten rätt (seg vid sväng och man måste vrida som f-n på ratten…) – rattlås har jag inget större intresse av, så det skippar jag att kommentera vidare 😉
Då kan man ju lika gärna resonera att så länge man inte kör lika bra som Gullabo i SS då kan man ju ge fan i o pilla på bilen för det finns alltid utrymme till förbättring av ens egna körstil…
Japp, äntligen en som fattat vinken! 🙂
Se bara på återväxten i klubben – rookiesar vågar ju inte komma till träffar utan 12-punkters helbur av cromemoly, WRC-drivaxlar av fjäderstål, ställbara toppmonteringar och känner att de ”måste” köpa kränghämmare innan de ens köpt bilen – men att sitta rätt i stolen och ha rätt rattfattning är förbannat få som bryr sig om?!Hade jag själv haft möjligheten och tiden så visst hade man kört mer bana-hade inte gjort nåt annat…men den dagen kommer med, jag är helt säker på det ;-)Edit: och när den dagen kommer vet jag vem som kommer bli snabbast med :+ 😉
Den dagen ser jag fram emot! Efterfest i Västerås, jag bjuder! 🙂 :7
Mvh Blocken
13 mars, 2007 kl. 17:12 #68961STIred
DeltagareDen dagen ser jag fram emot! Efterfest i Västerås, jag bjuder! 🙂 :7
Sounds like a date to me :7 🙂
Edit: och ang allt det andra håller helt med, man ska inte göra saker för att man ”måste” utan man får göra det om man själv känner att man behöver det av en eller annan anledning… Aldrig riktigt förstått att man ska välja göra saker för o imponera på andra eller för o bli accepterad på nåt sätt. Man gör väl det man själv känner man har ett visst behov för och som ger en nåt personligen.
Går man på träffarna så tror jag ändå det viktigaste är ändå o vara glad o trevlig, tror man kommer bemötas på samma sätt då. Ingen dömmer en efter vad man har satt dit för delar på bilen. Tror inte att nån skulle tycka bättre om en dryg person bara för att den personen har en ballare bil…Edit2: nu är man jävligt off topic känner jag…
13 mars, 2007 kl. 19:45 #68949Blocken
DeltagareDen dagen ser jag fram emot! Efterfest i Västerås, jag bjuder! 🙂 :7
Sounds like a date to me
’Ängklien’! Vill du höra menyn? Det blir Doj-Doj’s favorit – kantareller med vaniljglass och lingonsylt! :7
Edit: och ang allt det andra håller helt med, man ska inte göra saker för att man ”måste” utan man får göra det om man själv känner att man behöver det av en eller annan anledning… Aldrig riktigt förstått att man ska välja göra saker för o imponera på andra eller för o bli accepterad på nåt sätt. Man gör väl det man själv känner man har ett visst behov för och som ger en nåt personligen.Går man på träffarna så tror jag ändå det viktigaste är ändå o vara glad o trevlig, tror man kommer bemötas på samma sätt då. Ingen dömmer en efter vad man har satt dit för delar på bilen. Tror inte att nån skulle tycka bättre om en dryg person bara för att den personen har en ballare bil…
Dessvärre kan det nog tyvärr vara så… där måste vi alla hjälpas åt, och våra regionsansvariga ska pusha fram nya goa medlemmar som förstår att använda grejerna innan trimning är nödvändigt. All heder åt er!
Annat var det förr… Tänk när Jerry köpt stänklappar, eller när Ozo bytt stötdämpare, eller när Abrahamsson bytt avgassystem! 😮 😉 Idag har ju var och varannan Kokare bur, toppmonteringar, grenrör och ’fet dunp’*
Här är en bild från Imprezaträff i Trollhättan våren ’02:
Fr.v: Ulrik/Simo, Blocken, Wikström
http://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/trollhattan/xDSC00184.jpg
Lägg märke till att Wikström BÅDE lackat ner OCH bytt avgassystem!! Märk även att Ulriks bil var nytvättad! Första och sista gången? 😉 Kolla! Vi har förresten likadana fälgar allihopa 🙂Edit2: nu är man jävligt off topic känner jag…
Som vanligt då… 😉 Starta en ny tråd åt oss om du känner för’t – kul att minnas gamla tider :7
Mvh Blocken
*in i h-eee intern SGM&BLaCC-humor
13 mars, 2007 kl. 22:52 #68955Whiteline
Deltagare…men hörrni alla som skriver i tråden… man behöver I N T E byta krängare och coilovers för att få bilen OK!! Inte en jä-la chans!1. Är det verkligen en STi du har?2. Om Evo’n var så perfekt – vad var gjort med den?3. Är hjulinställning gjord? 4. Beskriv mer ingående hur STi’n beter sig ’konstigt’.Min ’03 STi var oerhört fantastiskt fin att köra efter byte till Prodrive-fjädrar, och ska man prata tidtagning så var jag alltid bland de snabbaste. Understyrning existerade aldrig.När kommer du till Västerås/Ludvika så vi kan avgöra vad som gått snett?/Blockhttp://www.impreza.nu/ssi2/expo/albums/album241/IMG_0626_copy.sized.jpg
Ojdå, ser att denna tråd börjar barka ur 😉
Så tbx till min fråga och jag kanske ska förtydliga lite för herr Block och övriga.1. Ja det är en STI och den hade gått 1100 mil vid inköp före Jul och passerade 2000 mil idag 🙂
2. Evo6:an var original i väghållning i övrigt var det ett steg 1
3. Hjulinställningar är gjort som jag tidigare skrivit. Protokoll fick jag bifogat och det är exakt Prodrive vinklarna.
4. Jag kanske beskrev dåligt hur jag menade. Så jag försöker igen 🙂
Rattrörelse: För det första upplever jag ett lite väl stort ”glapp” innan nånting händer när man svänger (det kanske ska vara så på Subarukokare, dock är det inte vad jag är van med). För det andra så är rattrörelsen mer än vad jag är van med, vilket kan tyda på olika saker, tex ratten är för stor, styrväxel är annorlunda mot vad jag är van med, eller något annat.Understyrning/överstyrning: Efter bytet av fjädrar och vinklar så är understyrningen så gott som borta vilket jag är glad över. Här har jag inga klagomål.
Övrigt: Eftersom jag haft en GT (körde 6000mil) innan Evon (körde ca 5000mil) så visste jag att våghållningen skulle vara sämre. Därför inköptes Prodrivefjädrar för att få bor understyrningen, vilket är ok nu.
Så, vad jag vill är få bilen mer direktstyrd, mindre rattrörelse. Så fråga är enkel, hur gör jag detta på bästa och enklaste sätt?
Sorry om jag beskrev mina funderingar dåligt.
14 mars, 2007 kl. 02:22 #68962STIred
DeltagareByt styrväxel, blir grym skillnad… Har inte testat själv men enligt andra i klubben. Sellholms har, var ett gruppköp igång på det ett tag sen…ingen aning hur det gick. Priset låg runt 7500kr.
14 mars, 2007 kl. 05:48 #68950Blocken
DeltagareOjdå, ser att denna tråd börjar barka ur 😉 Så tbx till min fråga och jag kanske ska förtydliga lite för herr Block och övriga.1. Ja det är en STI och den hade gått 1100 mil vid inköp före Jul och passerade 2000 mil idag :-)2. Evo6:an var original i väghållning i övrigt var det ett steg 13. Hjulinställningar är gjort som jag tidigare skrivit. Protokoll fick jag bifogat och det är exakt Prodrive vinklarna.4. Jag kanske beskrev dåligt hur jag menade. Så jag försöker igen 🙂 Rattrörelse: För det första upplever jag ett lite väl stort ”glapp” innan nånting händer när man svänger (det kanske ska vara så på Subarukokare, dock är det inte vad jag är van med). För det andra så är rattrörelsen mer än vad jag är van med, vilket kan tyda på olika saker, tex ratten är för stor, styrväxel är annorlunda mot vad jag är van med, eller något annat.
Då kanske det bara är att vänja sig, men är det ”glapp” innan nåt händer skulle jag åka till verkstan… 🙂
Good luck!
/AB
14 mars, 2007 kl. 22:14 #68953jraberg
Deltagareatt labba med hjulvinklarna kan räcka gott. Känslan av seghet känns igen. Testa med mindre toe in fram typ ingen alls funkar bra och det blir inte så nervöst som många tror(iaf inte på en gt). Än roligare(läs nervösare) blir det med toe out(fram). Men då lär det bli lite jobbigt när man ligger på en spårig E4.
Testa dig fram. Hjulvinklar som passar Dig är väl spenderade pengar.-johan
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.