SSC Allmänt snack Allmänt småprat STI-08 ljusbox montering..

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
  • Författare
    wrxsti-08
    Deltagare

hej alla glada!

Har en svart sti -08 som jag tänker sätta ljusbox på!

Den ska lackas svart innan men skulle behöva någon rekommendatio var jag kan få detta monterat!

antingen i Blekinge eller i stockholm!

tänker inte borra i min motorhuv själv!!

har moddat med diodbelysning i skyltbelysningen och rally armour stäniksar!

ljusboxen är från mo comp..

tacksam för svar

Nikke McRae
      Deltagare

Ljusbox på en 08. Helt rätt! Måste bli riktigt häftigt! Det vill jag se bilder på. :7
        Vad kommer du ha för lampor i din? Xeon?
        Själv har jag vanliga 100W i min, men det lyser j*klig bra ändå.

Så här monterade jag min ljusbox från Mocomp på min GT 00:

Detta är vad som syns när ljusboxen inte sitter på. Plopparna på huven och hakarna i luftintaget. Snabbkontakterna till strömmen gömmer man inne i grillen.

Ljusboxen monterad. Fjäderspännarna fungerar klockrent och är grymt smidigt. Ljusbilden är helt fixerad, inget skak och ljusboxen kan monteras på nolltid!

Här ser man detaljerna som håller fast ljusboxen. Dzuslås och fjäderspännare.

Glasfibern är inte så snäll om boxen ligger direkt mot lacken, så montera kantlist runt om boxen, eller iallafall där boxen ligger emot framtill på huven. På undersidan av ljusboxen klistrar du tätningslist så att inte glasfibern någonstans vilar direkt emot huven.

Ljusboxen är nu superlätt att plocka av och sätta på, så det gäller att inte glömma bort den, för då blir den lätt stulen.
        Annars kan skaffar dig en till huv och bultar fast boxen på den. 😉

Strömmen plockar du direkt från batteriet genom en säkring och två relä’n (2 lampor per relä). Styrningen parallell kopplar du på helljuskabel som går till ett framljus. Jag har en liten vippbrytare i serie med relästyrningen, så att jag kan välja på att köra med vanligt helljus eller helljus plus ljusbox.

Vad det gäller monteringen så monterade jag min själv. Men vill du ha hjälp så har du ju Trendab.se i Stockholm som säljer rallygrejer, bygger burar, trimmar motorer, ja de gör det mesta som har med rally att göra. JRM Racing kan säkert också hjälpa dig.
        Annars kan säkert närmaste Subaruverkstad också hjälpa till för rätt prislapp.
        Någon annan kanske har förslag?

wrxsti-08
        Deltagare

stort tack för svaren…

ska kolla upp med nämnda om de är villiga göra jobbet…

wrxsti-08
          Deltagare

hej igen.. inte så många som är sugna…

tänkte ha 100w vanliga halogen…lagom dyrt

Och hörde via ett rykte att bilprovningen kan ha åsikter om ljusboxen, stämmer de? vill veta fakta inga gissningar och ”de borde vara så”

andreaswrx
            Deltagare

hej igen.. inte så många som är sugna…tänkte ha 100w vanliga halogen…lagom dyrtOch hörde via ett rykte att bilprovningen kan ha åsikter om ljusboxen, stämmer de? vill veta fakta inga gissningar och ”de borde vara så”

det är väl bara och montera av ljusboxen när man åker in dit!
              är det en ljusbox med 4 ljus i eller är det två boxar med 2 i varje
              http://www.m-techcomposites.co.uk/Subaru_Prod_Detail.php?recordID=94

i slutänden hade det varit billigare att köpa en kolfiberbox än en i glasfiber om du ska räkna med lackeringskostnaden

Nikke McRae
              Deltagare

Nä, låt den inte sitta på när du rullar igenom besiktningen. Monterar du den som jag är den ju lätt att ta av och syns knappt att man kan montera en.
                Det är inget de behöver veta om, men är säkert inga problem beroende på vem som besiktar.

Jag har väl träffat på polisen ett par gånger med ljusboxen på, utan de brytt sig. Däremot så stoppade de mig direkt då jag åkte runt med en för liten nummerskylt.

Men jag tycker det är bättre och säkrare att ha extraljusen monterade i en ljusbox, än att ha dem fast monterade framme på bilen.
                Sen kanske polisen inte blir jätteglada om man kommer med ett gäng gasljus som lyser 1 km framför sig. Därför har jag bara ett par lite grann olagliga 100W lampor.

Angående montering, så har du strax ett PM.

andreaswrx
                Deltagare

Jag har byggt 4-5 boxar och håller till lite söder om växjö.

Du kan höra av dig på mitt mobil nummer 070-9490400

//Andreas

andreaswrx
                  Deltagare

en fråga vilka lysen valde du till boxen?

grevtech
                    Deltagare

risk för lite offtopic kanske.
                      men kör själv med ljusbox på min gt och har lite problem med att den börjar ”lyfta” i höga hastigheter(+140km/h). nån annan som har samma problem och nån lösning??

andreaswrx
                      Deltagare

risk för lite offtopic kanske.men kör själv med ljusbox på min gt och har lite problem med att den börjar ”lyfta” i höga hastigheter(+140km/h). nån annan som har samma problem och nån lösning??

antingen gör du som nikke med fjädra eller tar du vanliga extraljusstag och montera som dom gjort på bilderna!
                        enklast kanske är att montera staget/stagen ner i samma skruva som nummerplåten sitter i!

grevtech
                        Deltagare

får nog bli stag då jag redan har samma fastsättning som nikke, bortsett från att jag har två till lås uppe på huven.
                          för släppa på gasen ska man väl inte behöva göra??

Niklas
                          Deltagare

Förstärkning i underkant av ljusrampen:
                            http://www.shellkonto.nu/alien/albums/030530/01.jpg

Två stag ut genom grillen:
                            http://www.shellkonto.nu/alien/albums/030530/03.jpg

Ljusrampen monterad och fastsatt i stagen:
                            http://www.shellkonto.nu/alien/albums/030530/04.jpg

Andersson
                            Deltagare

Någon som har tips på Elkontakt/er att sätta i grillen till ljusboxen?
                              Jag har 4 xenon lampor behöver en kontakt med 8 stift eller 2 kontakter med 4 stift i.

MVH C Andersson / Mr Konjak
                              ”Daddy knows alot, but
                              Mommy knows everything!”

andreaswrx
                              Deltagare

Någon som har tips på Elkontakt/er att sätta i grillen till ljusboxen?Jag har 4 xenon lampor behöver en kontakt med 8 stift eller 2 kontakter med 4 stift i.MVH C Andersson / Mr Konjak”Daddy knows alot, butMommy knows everything!”

ta en titt på kjell&CO

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main.aspx?catalog=200055&path=304000000,322000000,323500000

Andersson
                                Deltagare

Tack dom hade mycke kul grejer

MVH C Andersson / Mr Konjak

”Daddy knows alot, but
                                  Mommy knows everything!”
                                  Impreza STi -08

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 17 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.