Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 53 totalt)
  • Författare
    Rednavas
    Deltagare

Då va det dags att börja riva ur motorn då jag misstänker att nån av topplockspackningarna gått.. tänkte att det kan va kul att starta en projekttråd när man ändå håller på att skruva! 🙂

Så idag har det gjorts plats för att få in bilen, med skruvutrumme :p skruvadet tar förhoppningsvis fart imorgon!

Ska försöka ta bilder och dokumentera under tiden så mkt jag kan 🙂

Blir för mej första utlyft av motor och första riktiga renoveringen, förutom topprenovering på en 740 men det är kanske lite enklare 😛 så frågor kommer med all säkerhet dyka upp och jag hoppas få bra svar från er som kan 😉

Eiiiiik
      Deltagare

Lycka till! 🙂

TomK
        Deltagare

Kul! Eller ja inte att den har pajjat utan för tråden. Ska följas! 🙂

Rednavas
          Deltagare

TACKAR! 🙂

jo kommer faktiskt bli både kul och lärorikt för mej 🙂 men å andra sidan hade det vart skönt att slippa 😉 haha

Rednavas
            Deltagare

Då va det påbörjat! Allt förutom avgas och drivaxlar+kardan är nu bortplockat och uppmärkt för att underlätta vid ihopmontering 🙂 fick tips av en polare att använda eltejp med lite olika färger på de flesta slangar och kontakter. tog kanske lite extra tid men eftersom det är första gången så underlättar det nog mycket vid montering 🙂 Rekomenderas!

Lite bilder!

Handlade lite på Biltema :p observera att jag va tvungen att köra upp på en tegelsten för att komma under med domkraften 😀

Före detta redtop?? blir nog lackering av insuget när man ändå har motorn i bitar 🙂

Allt bortkopplat!

Steewe
              Deltagare

Ny bil istället för motorrenovering? 🙂

Rednavas
                Deltagare

Betalar du så? 😉 nej men kul med lite erfarenhet 😛

Vart en liten stund med bilen idag med efter jobbet. Skruvade loss avgas och tömde lådan på olja då det ser ut att läcka från oljepluggen.. när jag fått bort pluggen insåg jag att det behövdes bytas olja i vilket fall som hellst, så olja och packning till pluggen skrevs upp på handlarlistan! 🙂

En undring inför morgondagens prövningar!

Är det smidigast att lyfta ur med lådan eller inte? Eftersom jag egentligen inte behöver har ur den så borde det väl gå att låta den sitta?? 🙂

Mumin
                  Deltagare

Kanske en lite uppfriskning av motorrummet när rovan är borta? 🙂

När jag rev ut min motor tog jag motor och låda.. men du måste ta bort huven då samt kommer du få vinkla upp den ganska bra när den ska ur.

Rednavas
                    Deltagare

Ja, det kan man lugnt säga att det blir 😀
                      Huven åker nog av även om det bara blir motorn som åker ur 😛 smidigare så!

Rednavas
                      Deltagare

Då har det man gjort lite nytta igen 🙂 Lossade motorn från växellådan och lyfte ur spisen igår. hade lite problem att få bort axeln till kopplingsarmen men efter en snabb sökning här på forum så va saken klar 🙂

Pall lyften på firman fick sommarjobb som motor lyft(mobilkamera)

byggde mej ett litet arbets bord 🙂

insugsrör som inte klarar värme?? :0

Hittade lite olje+glykol kladd!! ännu större chans att det är packningen som gett sej 🙂 och om nån undrar vad det är som ligger till vänster i bild så är det typ skal från ekollon… ekorre som hittat regnskydd? hittade även ekollon på balken som motorfästena sitter på 🙂

blir nog lackning av insug också :p

Och när jag kommit såhär långt ger jag mej för dagen! måste ju ha nått att göra imorn också 😉

goffemannen
                        Deltagare

insugsslangen till turbon är ett vanligt fel. Den va pajj på min också så den är bytt till en i silikon.

Rednavas
                          Deltagare

ja, jag har förstått det :p blir samma för mej 🙂

Gilarski
                            Deltagare

Klart du ska lacka insuget 🙂

Eiiiiik
                              Deltagare

Pilla bort det sista av det röda på insuget, släng ihop skiten och kör! 😀

Eiiiiik
                                Deltagare

😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 53 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.