Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
  • Författare
    Junior
    Deltagare

Hej är ny subaru ägare, köpte mig en Sti 2003 Jdm-spec. Jag har tidigare kört Honda i många år, men nu Subaru ägare sen 1 månad sen.

Bilen är en sti 2003, men ca 300 hk (standard) (400)nm
      För dem som inte är pålästa så skiljer det sig en ifrån den svenska vesionen.

Motorn heter ej207 v8
      Japanska EJ207 har:
      Starkare kolvar och stakar
      Större profil på kammarna
      Större ventiler
      Equal length-grenrör
      IHI VF37 Twin Scroll-turbo

Detta i kombination med en annan mappning från fabrik ger den över 300 hk och 1000 rpm högre rödmarkering.
      -ST VI 18×7.5/NS2 Ultra Sport 225/45/18.
      – dave Device.
      – A’PEXi N1 axelback
      – HKS SPF Intake Kit
      – HKS M40i-stift
      – 6-växlad låda med DCCD (ställbar mittdiff, samma som i Petter Solberg Edition)
      – Castrol-oljor i både motor, låda och diffar

Byte skivor och belägg till mintex 1155 racing belägg.
      Nya 8×17 fälgar på 225/45/17 r-däck drag D-31 fälgar.

Tanken med bilen är att köra så mycket bana som möjligt

Knutstorp avklarad i helgen. Skitkul för att vara orginal chassie, lite mycket understyrning, samt att krängarna kunde vara lite bättre, verkar vara dåliga ifrån fabrik typ 🙂 En bild ifrån knutstorp http://lh5.ggpht.com/_VM_NtIN41Zg/SlsKquljXkI/AAAAAAAADhs/D0Rraymgf3o/s576/DSC07499.JPG

Här har vi nån bild på bilen. http://www1.garaget.org/archive/91/90931/128770/128770-1455844.jpg

Nästa steg är att hitta ett par vettiga coilovers, samt nån krängare för bak och fram vagnen Ska man statsa på ett bussnings kit typ hyper flex eller funkar orginal bra??

Jag är helt ny på 4×4 så alla tips och trix är väl mottagna.

mvh Junior

FeA
      Deltagare

Låter bra!

Är JDMen lättare än vanliga STi’n oxå?

Edit: Tog bort det om fälgbredden

Junior
        Deltagare

Sorry skrev lite fel om fälg bredden

Fälgarn har är 8×17 et 47,

Bilen väger meed mig i 1530kg och halvtank, tror att den sv-sålda ligger på ungefär samma vikt.

Fotografen verkade gilla bilen, här är en bild till
          http://zoomphoto.se/motorsport/galleri/20090712volvo/slides/img_2114.jpg

FeA
          Deltagare

Jag förstår fotografen, den var riktigt snygg! 🙂

Ska du byta bussningar så tycker jag att du ska byta ut alla när du ändå är i farten, jag kan rekommendera powerflex, jag köpte mina på streetperformance till ett bra pris.
            Till motor och växellåda kör jag med hardrace, köpta på streetpower.
            Skulle tro på att det kostar närmare 9-10k för detta, men det är det verkligen värt.

Krängare finns det väl en del att välja av, dom flesta (även jag) kör med whiteline. Kom ihåg att byta droplinksen bara, dom som sitter där från början är grymt vek…

Ska du ha coilovers så hör med Jeppe här på forumet om han har några kvar, verkar fungera bra till ett jäkla bra pris!
            Länk till tråd: http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=16&topic_id=1427&mesg_id=1427&page=

Lycka till! 🙂

Junior
            Deltagare

tack för tipsen, krängare är det första jag ska byta ut, kändes som att åka ombord på finlands färjan, om man jämför honda jag hade 🙂

Sen kommer jag att fixa coilovers, bussningar tar jag till vintern, för mycket meck under sommaren 🙂

Whiteline krängare, hur tjock är det att rekomenderat att köra på??

Är det vettigt att byta fram och bak?

Mycket frågor nu..

Kvarnis
              Deltagare

en 22mm ställbar bak är ett bra val :), sen gör coiovers mer än kränagre. SÅ om Jeppe har kvar ben för ca 8K så är det det bästa för väghållningen.
                Bussningar är bra om man kan leva med mer oljud, finns klart billigare i UK.

Din bil skulle må tok bra av en mappning för svensk soppa om den inte fått det redan.
                En omppad twinscroll är ungefär det bästa man kan ha innan man går överstyr 😉 brukar kunna landda på ~370Bhp men det är vridet som är trevligt +500Nm kan man se i fram i mot:D

Kvarnis
                Deltagare

Om den är understyrd så är ordentlig med camber fram ett bra val om du kan leva med däckslitaget.
                  Och kör med difffen i fullt öppet läge.

Junior
                  Deltagare

Coilovers får det bli asap, synd att allt ska kosta.

Bilen är orginal typ, endast, axelback samt ett filter.

Det jag behöver är decat, mellanrör, samt en bensin pump.

Men det känns som om väghållningen får gå före trimmningen, går rätt okay för att vara standrad bil.

Hur mycket ska en sti ladda orginal? Min peakde på 1,5 bar och går ner till 1,2 typ. Nu har jag sänkt den så att den håller sig 1,2 till 6500 varv, sen går den sakta ner, vid 7500-8000 har jag ca 0.9 bar, är det det normal?

Kvarnis
                    Deltagare

Hm

Har inte 100 koll på hur newage sti laddar men den lätt inte helt fel, kommer bilen från UK, lr direkt från Japan?

Om den är direkt från Japan kan¨det vara risk för att detn är mappad för 100 oktan, så V-power + lite E85 är nog inte fel innan du fixar mappning.
                      Du kör ju ändå bana så då får den ju utstå en del sas.
                      Dom tål rätt myce en org.STI motor men spikningar dödar…

Har Jeppe coilovers kvar så kommer det vara bland dom bästa 8k du lägger på bilen 🙂

Junior
                      Deltagare

Är lite osäker, vilken väg bilen har kommit till sverige,

Jag kör alltid v-power med mina bilar, ska mappa bilen snart. Men tills dess så kör jag med lite lägre laddtryck, för att inte riskera nåt.

Ubbe
                        Deltagare

Håller med föregående talare. Siktar du på att skaffa coilovers så börja med det. Det är inte ens säkert att du kommer känna behovet av krängare efter det. Om du ändå ska börja med krängare skulle jag inte gå under 24mm justerbart fram och bak.

Vår 05’a peakade 1.3 orginal men dök ganska omgående ner till 1.1 och (lite osäker här) runt 0.8 när man närmade sig varvtalsstoppet.

Junior
                          Deltagare

Okay då vet jag vad dem ska ladda på ett ungefär.

Men krängarna bak känns ingen vidare, dessa måste uppdateras om man vill han en trevligare karaktär, ihop med coils.

är det nån som har nån koll på 20g snurran?

Är det nåt att ha på 2,0 liters sti??

Turbovin
                            Deltagare

Du måste ha ett agg som är gjort för twinscroll, annars förlorar du ju en av de bästa fördelarna med din bil 🙂 Dvs en vanlig 20G är inte så lämplig. Tror jag läste nån tråd på Scoobynet om uppdateringsagg till twinscroll, kan länka om jag hittar.

Junior
                              Deltagare

Hur ser flänsen ut på en twin scroll mot en vanlig?

Har för mig att de är rätt så lika, men jag kan ha fel. Hur stora är sti spridarna orginal?

Kvarnis
                                Deltagare

Du kan fixa en twin till singel scroll up-pipe, men du har en turbo dom klarar upp till 360-370Bhp.
                                  Spridarna är på 565cc dvs max 400bhp på vanlig soppa.

Hur mycket efffekt är du ute efter?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 24 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.