- Detta ämne har 23 svar, 2,739 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 2 månader sedan av Calle.
-
FörfattareInlägg
-
16 juli, 2009 kl. 08:32 #22501JuniorDeltagare
Hej är ny subaru ägare, köpte mig en Sti 2003 Jdm-spec. Jag har tidigare kört Honda i många år, men nu Subaru ägare sen 1 månad sen.
Bilen är en sti 2003, men ca 300 hk (standard) (400)nm
För dem som inte är pålästa så skiljer det sig en ifrån den svenska vesionen.Motorn heter ej207 v8
Japanska EJ207 har:
Starkare kolvar och stakar
Större profil på kammarna
Större ventiler
Equal length-grenrör
IHI VF37 Twin Scroll-turboDetta i kombination med en annan mappning från fabrik ger den över 300 hk och 1000 rpm högre rödmarkering.
-ST VI 18×7.5/NS2 Ultra Sport 225/45/18.
– dave Device.
– A’PEXi N1 axelback
– HKS SPF Intake Kit
– HKS M40i-stift
– 6-växlad låda med DCCD (ställbar mittdiff, samma som i Petter Solberg Edition)
– Castrol-oljor i både motor, låda och diffarByte skivor och belägg till mintex 1155 racing belägg.
Nya 8×17 fälgar på 225/45/17 r-däck drag D-31 fälgar.Tanken med bilen är att köra så mycket bana som möjligt
Knutstorp avklarad i helgen. Skitkul för att vara orginal chassie, lite mycket understyrning, samt att krängarna kunde vara lite bättre, verkar vara dåliga ifrån fabrik typ 🙂 En bild ifrån knutstorp http://lh5.ggpht.com/_VM_NtIN41Zg/SlsKquljXkI/AAAAAAAADhs/D0Rraymgf3o/s576/DSC07499.JPG
Här har vi nån bild på bilen. http://www1.garaget.org/archive/91/90931/128770/128770-1455844.jpg
Nästa steg är att hitta ett par vettiga coilovers, samt nån krängare för bak och fram vagnen Ska man statsa på ett bussnings kit typ hyper flex eller funkar orginal bra??
Jag är helt ny på 4×4 så alla tips och trix är väl mottagna.
mvh Junior
16 juli, 2009 kl. 09:00 #195286FeADeltagareLåter bra!
Är JDMen lättare än vanliga STi’n oxå?
Edit: Tog bort det om fälgbredden
16 juli, 2009 kl. 09:03 #195292JuniorDeltagareSorry skrev lite fel om fälg bredden
Fälgarn har är 8×17 et 47,
Bilen väger meed mig i 1530kg och halvtank, tror att den sv-sålda ligger på ungefär samma vikt.
Fotografen verkade gilla bilen, här är en bild till
http://zoomphoto.se/motorsport/galleri/20090712volvo/slides/img_2114.jpg16 juli, 2009 kl. 10:00 #195287FeADeltagareJag förstår fotografen, den var riktigt snygg! 🙂
Ska du byta bussningar så tycker jag att du ska byta ut alla när du ändå är i farten, jag kan rekommendera powerflex, jag köpte mina på streetperformance till ett bra pris.
Till motor och växellåda kör jag med hardrace, köpta på streetpower.
Skulle tro på att det kostar närmare 9-10k för detta, men det är det verkligen värt.Krängare finns det väl en del att välja av, dom flesta (även jag) kör med whiteline. Kom ihåg att byta droplinksen bara, dom som sitter där från början är grymt vek…
Ska du ha coilovers så hör med Jeppe här på forumet om han har några kvar, verkar fungera bra till ett jäkla bra pris!
Länk till tråd: http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=16&topic_id=1427&mesg_id=1427&page=Lycka till! 🙂
16 juli, 2009 kl. 10:16 #195293JuniorDeltagaretack för tipsen, krängare är det första jag ska byta ut, kändes som att åka ombord på finlands färjan, om man jämför honda jag hade 🙂
Sen kommer jag att fixa coilovers, bussningar tar jag till vintern, för mycket meck under sommaren 🙂
Whiteline krängare, hur tjock är det att rekomenderat att köra på??
Är det vettigt att byta fram och bak?
Mycket frågor nu..
16 juli, 2009 kl. 11:34 #195277KvarnisDeltagareen 22mm ställbar bak är ett bra val :), sen gör coiovers mer än kränagre. SÅ om Jeppe har kvar ben för ca 8K så är det det bästa för väghållningen.
Bussningar är bra om man kan leva med mer oljud, finns klart billigare i UK.Din bil skulle må tok bra av en mappning för svensk soppa om den inte fått det redan.
En omppad twinscroll är ungefär det bästa man kan ha innan man går överstyr 😉 brukar kunna landda på ~370Bhp men det är vridet som är trevligt +500Nm kan man se i fram i mot:D16 juli, 2009 kl. 11:38 #195278KvarnisDeltagareOm den är understyrd så är ordentlig med camber fram ett bra val om du kan leva med däckslitaget.
Och kör med difffen i fullt öppet läge.16 juli, 2009 kl. 12:40 #195294JuniorDeltagareCoilovers får det bli asap, synd att allt ska kosta.
Bilen är orginal typ, endast, axelback samt ett filter.
Det jag behöver är decat, mellanrör, samt en bensin pump.
Men det känns som om väghållningen får gå före trimmningen, går rätt okay för att vara standrad bil.
Hur mycket ska en sti ladda orginal? Min peakde på 1,5 bar och går ner till 1,2 typ. Nu har jag sänkt den så att den håller sig 1,2 till 6500 varv, sen går den sakta ner, vid 7500-8000 har jag ca 0.9 bar, är det det normal?
17 juli, 2009 kl. 07:26 #195279KvarnisDeltagareHm
Har inte 100 koll på hur newage sti laddar men den lätt inte helt fel, kommer bilen från UK, lr direkt från Japan?
Om den är direkt från Japan kan¨det vara risk för att detn är mappad för 100 oktan, så V-power + lite E85 är nog inte fel innan du fixar mappning.
Du kör ju ändå bana så då får den ju utstå en del sas.
Dom tål rätt myce en org.STI motor men spikningar dödar…Har Jeppe coilovers kvar så kommer det vara bland dom bästa 8k du lägger på bilen 🙂
17 juli, 2009 kl. 08:02 #195295JuniorDeltagareÄr lite osäker, vilken väg bilen har kommit till sverige,
Jag kör alltid v-power med mina bilar, ska mappa bilen snart. Men tills dess så kör jag med lite lägre laddtryck, för att inte riskera nåt.
23 juli, 2009 kl. 15:03 #195289UbbeDeltagareHåller med föregående talare. Siktar du på att skaffa coilovers så börja med det. Det är inte ens säkert att du kommer känna behovet av krängare efter det. Om du ändå ska börja med krängare skulle jag inte gå under 24mm justerbart fram och bak.
Vår 05’a peakade 1.3 orginal men dök ganska omgående ner till 1.1 och (lite osäker här) runt 0.8 när man närmade sig varvtalsstoppet.
3 augusti, 2009 kl. 16:10 #195296JuniorDeltagareOkay då vet jag vad dem ska ladda på ett ungefär.
Men krängarna bak känns ingen vidare, dessa måste uppdateras om man vill han en trevligare karaktär, ihop med coils.
är det nån som har nån koll på 20g snurran?
Är det nåt att ha på 2,0 liters sti??
3 augusti, 2009 kl. 23:11 #195290TurbovinDeltagareDu måste ha ett agg som är gjort för twinscroll, annars förlorar du ju en av de bästa fördelarna med din bil 🙂 Dvs en vanlig 20G är inte så lämplig. Tror jag läste nån tråd på Scoobynet om uppdateringsagg till twinscroll, kan länka om jag hittar.
9 augusti, 2009 kl. 09:15 #195297JuniorDeltagareHur ser flänsen ut på en twin scroll mot en vanlig?
Har för mig att de är rätt så lika, men jag kan ha fel. Hur stora är sti spridarna orginal?
9 augusti, 2009 kl. 19:17 #195280KvarnisDeltagareDu kan fixa en twin till singel scroll up-pipe, men du har en turbo dom klarar upp till 360-370Bhp.
Spridarna är på 565cc dvs max 400bhp på vanlig soppa.Hur mycket efffekt är du ute efter?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.