› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › STI styrbox i en GT
- Detta ämne har 8 svar, 1,149 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 3 månader sedan av
Adam K.
-
FörfattareInlägg
-
7 december, 2009 kl. 07:03 #4596
Gilarski
DeltagareHar en projtråd men detta är en så specifik fråga så jag tänkte kolla om nån kan ge mig lite hjälp.
När vi i helgen grävde fram motorstyrenheten (sitter bakom en plåt som passageraren vilar fötterna på) så stod det STI på enheten, i rosa!!!:o En text med bla. A18-000 D1X eller nåt liknande syntes också. På baksidan av enheten fanns ett antal efterborrade hål, verkade vara för att kuna mäa på kortet.
Till saken hör att bilen har gått lite i England, har en Prodrive slutburk & en blå silikonslang mellan turbo och IC där det står Prodrive. (Bilen är dock vänsterstyrd)
Har kollat runt på andra forum och det verkar som Prodrive hade nåt standrard kit där man gjorde de modifieringar som jag har. Vissa snackar om nån PPP styrenhet (plug & pray ?). När vi loggade laddet så gick det fint upp till 0,8 men sen fortsatte det till ~1,2 dock, regleringen såg grymt crappy ut för trycket osccilerade mellan 1 och 1,5 (så snitt ~1,2) men det såg inte alls snyggt ut ärligt talat.
Någon som har några tankar/erfarenheter kring detta ?
Tacksam för all input.
Bilen e en -99
7 december, 2009 kl. 07:20 #66425Adam K
DeltagareMin tanke om det är att nån har eftermonterat och tweakat en STiecu, att Prodrives performance pack (PPP) skulle vara så dåligt mappat köper jag inte.
Kommer inte ihåg vad mer som skulle hänga med ett ppp, men det var inte bara ny ecu.7 december, 2009 kl. 09:02 #66430Gilarski
DeltagareTack Adam. Hmm, ja det verkar lite konstigt men resten av avgassystemet tycks standard 2,5″ och IC likaså. Vi noterade också att turbon inte orkade leverera luft på höga varv, trycket sjönk sakta från 1,2 till 1 ju högre rpm’et gick. Detta kan dock vara en konsekevens av denskumma laddregleringen.
7 december, 2009 kl. 10:14 #66431Gilarski
DeltagareMan undrar varför Prodrive använder en STI box, är det för att denna är mappad från Subaru till säg 1,5 bar & Prodrive behöver då inte göra så omfattaden förändringar eller finns det även andra fördelar med denna styrenhet ?
Tänkte jag drar iväg ett email till Prodrive i England & kollar med dem.
7 december, 2009 kl. 10:46 #66428specialized
DeltagareVi noterade också att turbon inte orkade leverera luft på höga varv, trycket sjönk sakta från 1,2 till 1 ju högre rpm’et gick.
Under förutsättning att det sitter sitter en orginalturbo,Mitsu Td04-13g så är ju detta helt normalt.
Det lilla avgashuset gör att den inte orkar hålla ladd på höga varv…
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg7 december, 2009 kl. 11:17 #66426Adam K
DeltagareSom Mattias säger, turbon orkar inte hålla trycket uppåt varven.
”The Prodrive Performance Pack consists of ECU upgrade / removal of the 3rd catalytic converter. New burbly backbox and a stronger silicone pipe for the turbo..”
Enligt http://www... Så att agat förutom ljuddämparen är OE ser normalt ut.Man kan väl tänka sig att med en STI-ecu behövde de inte bråka med laddtrycksspärren.
Tycker fortfarande att Prodrive borde skött laddtrycksstyrningen bättre. Kanske nån tidigare gjort nåt?Edit: Hittat mer: ”Provided you see the pink label with STi logo and A18-000-D1X part number, there shouldn’t be any issues with the providence of a PPP ECU”
Och att PPP borde ladda ca 1,1 bar. Definitivt nåt skumt med laddtrycket på din, du har inte nån del av agat utbytt så att den inte klarar att kontrollera laddtrycket?
Alternativt kan det vara fel storlek på restriktorkulan i slangen kompressorhus->laddtryckssolenoid, det kan vara så att PPPn ska ha större hål (1,2mm<>OE 1mm)7 december, 2009 kl. 12:58 #66432Gilarski
DeltagareTackar alla! Summerat kan man säga att orginal turbon orkar leverera luft och motsvarande laddtryck till en viss nivå, säg 1,2bar på lite lägre rpm men när motorn börjar kräva mer & mer luft allteftersom motorns rpm går upp kommer orginalturbo inte orka leverera luft/hålla trycket och då sjunker laddet.
Vi börjar nu misstänka att det ’stora luftflöden’ ger turbulens kring sensorn som vi använde för att mäta nere vid turbon. När man får turbulens så blir det under/övertryck runt sensorn och detta påverkar då utdatat, kan vara detta.
Misstänker att Prodrive använder STI’ns orginalmapp, nån som vet vad denna räcker till att ladda (troligen 1,2-1,2) ? och sen monterar på ett antal ’Prodrive-brandade’ artiklar.
Ska kolla på den där kulan, tack.
Har även skickat ett mail till Prodrive, jag återkommer ifall jag får svar.
7 december, 2009 kl. 18:14 #66429johan_gt
DeltagareHar du sportfiler eller har kvar original luftburk med snorkel? Snorkeln borde väll strypa ner luftflödet en del?
7 december, 2009 kl. 20:45 #66427Adam K
DeltagareHar du sportfiler eller har kvar original luftburk med snorkel? Snorkeln borde väll strypa ner luftflödet en del?
Inte jämfört med PPP-boxens mapp, den är ju anpassad för att ha kvar OE luftburk.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.