SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor STI Type R -00 motor i GT -99a! Vad krävs?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4397
    OscarHagglund
    Deltagare

      Hej,
      Jag drabbades av ett vevaxellagerras i februari och har letat motor ett tag nu och äntligen hittat en bra från en STI Type R -00. Nu undrar jag bara vad jag behöver för att genomföra en lyckad transplantation. Behöver jag byta hela den främmre kabelstammen eller räcker de med att byta ECU/box. Vad exkat måste jag få med motorn för att allt ska lira?

      Tack på förhand,

      /Oscar

      GT Kombi -99

      #65210
      MariaimprezaGT
      Deltagare

        De bästa är om du kan få med kabelstammen från den nyinköpta motorn, samt ECU. Då är de mest bara att plugga i. STI har ju bla variabla kammar.

        Den allra bästa lösningen är ju såklart ett Autronic 😉 Kan vara värt att notera att om du får tag i en beggad motorkabelstam från en 01 och nyare så finns de plug n play boxar som förenklar installationen!

        Vi trimmar inte bara din bil, vi säljer även delarna den vill ha!

        Mobil: 0763-498601
        Mail: maria@wroom.org

        #65208
        specialized
        Deltagare

          STI har ju bla variabla kammar.

          Type-R – 00 har inga varibla kammar.
          Detta kom på bugeye eller kanske rentav på hawkeye 🙂

          Så just DET blir ju inga problem iaf, däremot massa annat kanske ,men det vet jag inget om :+

          _____________________________________
          http://www.garaget.org/?car=18857
          ———————————-
          Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

          #65200
          Kvarnis
          Deltagare

            Bara att stoppa i, men omappning krävs

            #65215
            OscarHagglund
            Deltagare

              Hej,
              Tack för svaren det gör det lite enklare för mig.

              Är det förresten någon som vet lite mer om STI Type R -00 motorn… Jag vet bara att det är samma slagvolym och att den ska passa i GTn utan några större problem. Kan någon lite mer specifik spec för STI Type R -00 motorn tex. effekt, vrid mm. Har inte lyckats hitta så mycket när jag googlat efter bästa förmåga 🙂

              /Oscar

              #65201
              Kvarnis
              Deltagare

                köpte du en motor med turbo?
                Den har bla smidda kolvar, det är väl den enskilt största skillnaden kom inte i håg om äldre sti block även är semi closed.
                Org i effekt 280bhp med en VF28/29

                #65216
                OscarHagglund
                Deltagare

                  JA! Jag köpte en motor med turbo…

                  /Oscar

                  GT Kombi -99

                  #65217
                  OscarHagglund
                  Deltagare

                    Semi closed?

                    /Oscar

                    GT Kombi -99

                    #65212
                    Turbovin
                    Deltagare

                      Borde väl skilja lite på toppar eller åtminstone kammar med tanke på att de har varvstopp på omkring 8000 rpm original?

                      #65211
                      .zip
                      Deltagare

                        Type R motorer är fint skit och bra att trimma vidare på om man känner för det.
                        En bra leksak mao 🙂

                        Får man fråga hur mkt du fick betala för hela kalaset?
                        Har du även planer att byta lådan?

                        //.zip

                        #65218
                        OscarHagglund
                        Deltagare

                          Först och främst är det motorn som gäller då blen står still just nu och det är inte kul… Lådan får väl ev. bytas ut på sikt då den väl inte klarar effekten särskillt bra om man skulle trimma lite till. Då får det väl bli en STI låda eller en ”ombyggd” låda med lite rejälare doningar.

                          Ingen som har ett garage i Malmö trakten med motor lyfta att låna ut inom en ganska snar framtid 🙂

                          #65209
                          specialized
                          Deltagare

                            Semi closed?/OscarGT Kombi -99

                            Kolla runt fodren 🙂

                            Open deck
                            http://images.turbomagazine.com/features/0305tur_part1boost01_z.jpg
                            Semi-closed
                            http://www.tonyrigoliperformance.com.au/products/TRP%20semi%20closed%20deck%20EJ25.jpg
                            Closed deck
                            http://www.tonyrigoliperformance.com.au/products/TRP%20close%20deck%20EJ25.jpg

                            _____________________________________
                            http://www.garaget.org/?car=18857
                            ———————————-
                            Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

                            #65219
                            OscarHagglund
                            Deltagare

                              Coolt! Semi closed och closed ser ju lite robustare ut men det är väl det som är meningen eller?

                              #65202
                              Kvarnis
                              Deltagare

                                SCDB på den bilden är inte direkt från fabrik, men du förstår principen, mer stöd ått fodren.

                                Topparna skiljer hen hel del ja, där är en av dom största skillnaderna. Vassare kammar och shims under inte ställer för ovan ventilstyrningen.

                                #65206
                                b20mannen
                                Deltagare

                                  Det som skiljer som du måste ta hänsyn till är att det är en annan mappning i ECU, så du bör byta till den ECU som hör till motorn, eller helt enkelt mappa om på ett eller annat vis.

                                  Sen så har vissa STI Type R en laddlufttempsensor som då sitter under trottelhuset på insuget, och som dras in till ECUns pinne 136:19, så om du byter ECU men behåller kabelstammen så måste du veta om den ECU du har använder den tempsensorn, och om den gör det så måste kabeln från 136:19 vara dragen i motorkabelstammen och ansluten till tempsensorn.

                                  Sen har du naturligtvis kvar att kolla upp om ECU/kabelstam är konfigurerat med eller utan immobiliser, då kabekstammen skiljer sig mellan bilar som har immobiliser och andra. Och om ECU har immobiliser så måste du koda om dina startnycklar.

                                  Enklaste är att använda din nuvarande motorkabelstam och ECU med en EcuTek-ommappning, eller helt enkelt byta ECU till en Autronic SM4. På så vis får du ut motorns fullaste prestanda och undviker samtidigt allt inkompabilitets-strul.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 27 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.