› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › STI Type R -00 motor i GT -99a! Vad krävs?
- Detta ämne har 26 svar, 2,088 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 9 månader sedan av
Turbovin.
-
FörfattareInlägg
-
29 april, 2009 kl. 13:27 #4397
OscarHagglund
DeltagareHej,
Jag drabbades av ett vevaxellagerras i februari och har letat motor ett tag nu och äntligen hittat en bra från en STI Type R -00. Nu undrar jag bara vad jag behöver för att genomföra en lyckad transplantation. Behöver jag byta hela den främmre kabelstammen eller räcker de med att byta ECU/box. Vad exkat måste jag få med motorn för att allt ska lira?Tack på förhand,
/Oscar
GT Kombi -99
29 april, 2009 kl. 15:53 #65210MariaimprezaGT
DeltagareDe bästa är om du kan få med kabelstammen från den nyinköpta motorn, samt ECU. Då är de mest bara att plugga i. STI har ju bla variabla kammar.
Den allra bästa lösningen är ju såklart ett Autronic 😉 Kan vara värt att notera att om du får tag i en beggad motorkabelstam från en 01 och nyare så finns de plug n play boxar som förenklar installationen!
Vi trimmar inte bara din bil, vi säljer även delarna den vill ha!
Mobil: 0763-498601
Mail: maria@wroom.org29 april, 2009 kl. 16:11 #65208specialized
DeltagareSTI har ju bla variabla kammar.
Type-R – 00 har inga varibla kammar.
Detta kom på bugeye eller kanske rentav på hawkeye 🙂Så just DET blir ju inga problem iaf, däremot massa annat kanske ,men det vet jag inget om :+
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg29 april, 2009 kl. 16:35 #65200Kvarnis
DeltagareBara att stoppa i, men omappning krävs
29 april, 2009 kl. 20:52 #65215OscarHagglund
DeltagareHej,
Tack för svaren det gör det lite enklare för mig.Är det förresten någon som vet lite mer om STI Type R -00 motorn… Jag vet bara att det är samma slagvolym och att den ska passa i GTn utan några större problem. Kan någon lite mer specifik spec för STI Type R -00 motorn tex. effekt, vrid mm. Har inte lyckats hitta så mycket när jag googlat efter bästa förmåga 🙂
/Oscar
29 april, 2009 kl. 21:24 #65201Kvarnis
Deltagareköpte du en motor med turbo?
Den har bla smidda kolvar, det är väl den enskilt största skillnaden kom inte i håg om äldre sti block även är semi closed.
Org i effekt 280bhp med en VF28/2929 april, 2009 kl. 21:38 #65216OscarHagglund
DeltagareJA! Jag köpte en motor med turbo…
/Oscar
GT Kombi -99
29 april, 2009 kl. 21:42 #65217OscarHagglund
DeltagareSemi closed?
/Oscar
GT Kombi -99
29 april, 2009 kl. 22:20 #65212Turbovin
DeltagareBorde väl skilja lite på toppar eller åtminstone kammar med tanke på att de har varvstopp på omkring 8000 rpm original?
29 april, 2009 kl. 22:24 #65211.zip
DeltagareType R motorer är fint skit och bra att trimma vidare på om man känner för det.
En bra leksak mao 🙂Får man fråga hur mkt du fick betala för hela kalaset?
Har du även planer att byta lådan?//.zip
30 april, 2009 kl. 04:50 #65218OscarHagglund
DeltagareFörst och främst är det motorn som gäller då blen står still just nu och det är inte kul… Lådan får väl ev. bytas ut på sikt då den väl inte klarar effekten särskillt bra om man skulle trimma lite till. Då får det väl bli en STI låda eller en ”ombyggd” låda med lite rejälare doningar.
Ingen som har ett garage i Malmö trakten med motor lyfta att låna ut inom en ganska snar framtid 🙂
30 april, 2009 kl. 04:52 #65209specialized
DeltagareSemi closed?/OscarGT Kombi -99
Kolla runt fodren 🙂
Open deck
http://images.turbomagazine.com/features/0305tur_part1boost01_z.jpg
Semi-closed
http://www.tonyrigoliperformance.com.au/products/TRP%20semi%20closed%20deck%20EJ25.jpg
Closed deck
http://www.tonyrigoliperformance.com.au/products/TRP%20close%20deck%20EJ25.jpg_____________________________________
http://www.garaget.org/?car=18857
———————————-
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg30 april, 2009 kl. 05:25 #65219OscarHagglund
DeltagareCoolt! Semi closed och closed ser ju lite robustare ut men det är väl det som är meningen eller?
30 april, 2009 kl. 05:57 #65202Kvarnis
DeltagareSCDB på den bilden är inte direkt från fabrik, men du förstår principen, mer stöd ått fodren.
Topparna skiljer hen hel del ja, där är en av dom största skillnaderna. Vassare kammar och shims under inte ställer för ovan ventilstyrningen.
1 maj, 2009 kl. 10:49 #65206b20mannen
DeltagareDet som skiljer som du måste ta hänsyn till är att det är en annan mappning i ECU, så du bör byta till den ECU som hör till motorn, eller helt enkelt mappa om på ett eller annat vis.
Sen så har vissa STI Type R en laddlufttempsensor som då sitter under trottelhuset på insuget, och som dras in till ECUns pinne 136:19, så om du byter ECU men behåller kabelstammen så måste du veta om den ECU du har använder den tempsensorn, och om den gör det så måste kabeln från 136:19 vara dragen i motorkabelstammen och ansluten till tempsensorn.
Sen har du naturligtvis kvar att kolla upp om ECU/kabelstam är konfigurerat med eller utan immobiliser, då kabekstammen skiljer sig mellan bilar som har immobiliser och andra. Och om ECU har immobiliser så måste du koda om dina startnycklar.
Enklaste är att använda din nuvarande motorkabelstam och ECU med en EcuTek-ommappning, eller helt enkelt byta ECU till en Autronic SM4. På så vis får du ut motorns fullaste prestanda och undviker samtidigt allt inkompabilitets-strul.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.