SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor STI Type R -00 motor i GT -99a! Vad krävs?

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
  • Författare
    OscarHagglund
    Deltagare

Tack för info. Jag köper motorn från en kille som bygger rally bil… skulle börja demontera nu i veckan. Det verkar ju onekligen som om jag ska propsa på att få med kabelstammen.

/Oscar

Oblivion
      Deltagare

Lite nyfiken på vad du fick betala för kalaset. Har garage o lyft men tyvärr så långt upp som Göteborg 😉

Lycka till med den nya motorn!

OscarHagglund
        Deltagare

Hej,

Motorn har gått 6200mil, tyvärr fick jag int med turbon som jag hade hoppats på, fick betala 23′ plus frakt…

Ingen annan som har en garage plats ledig i Malmö området, lyft har jag lyckats ordna själv… 🙂

/Oscar

GT Kombi -99

OscarHagglund
          Deltagare

Hej,
            Lyfter denna tråden i och med att detta har med ovan motorbyte att göra. Nu är nästan allt färdigt. Motorn i bilen och den går. Koppling fixad och bilen är körbar.

Nu är jag på det allra sista momentet, hoppas jag…Jag fick med ECUn som tillhör STI motorn och den hade jag tänkt använda. Bilen går med org. GT box men vill gärna ha boxen som tillhör motorn i bilen, då ”mappen” i den bör stämma bättre med motorn…

Bilen går ej att starta med STI boxen men det hade jag inte förväntat mig heller. Nycklarna antar jag måste kodas in till boxen eller?! Kodas nycklarna till immobilizern eller till boxen? Var uppe på Förenade Bil i Malmö och hörde om kunde hjälpa men de var osäkra på om det gick att använda en ”begagnad” box i en Impreza. Dvs. om det gick att koda in nycklarna till boxen då de hade för sig att nycklarna var kodade till immobilizern…

Någon som vet mer än Förenade Bil?!

Är super tacksam för om någon kan sprida lite ljus över detta..

Tack!
            /Oscar

GT Kombi -99

http://www.garaget.org/?car=162872

Kvarnis
            Deltagare

Borde gå då vissa sålt sina ecutekade boxar.
              Jobbigt annars om ecu’n gåt sönder och man måste byta nycklar 😉

Men du behöver säkert subarus verktyg(select monitor) för att lösa det

Adam K
              Deltagare

Jag kan nog inte sprida dagsljus, snarare öka förvirringen.
                Nyckeln ska nog vara kodad mot imobilizern, och såvitt jag vet var inte jdm-bilarna startspärrade, vet inte när/om det kom.
                Däremot var, iallafall på MY98, några kontaktstift till ECUn olika på jdm vs. euro, åtminstone ett till soppapumpen.

Crippe
                Deltagare

när man monterar ett apexi så måste man byta plats på 2 stift stift 5 och 6 i den blå kontakten för att det ska funka,

tror att det är så för att apexi ecu är frånbörjan anpassade till jdm bilarna!

hoppas det hjälper

OscarHagglund
                  Deltagare

Förenade motor skulle kolla upp med teknikern på GAn om det gick eller ej och återkomma…

@Crippe: OK! Vågar man ”slita” loss stiften och testa om det funkar eller riskerar man att hela bilen smätler 😉 om det blir fel…

Bör nog tillägga att ”ABS” (kan det ha med immobilizer/startspärr att göra?) lampan blinkade när jag försökte starta med STI boxen, det gör den ju inte med GT boxen… vet inte riktigt vad det betyder.

Tack för all hjälp och tips, min bil hade inte rullat om det inte vore för detta forum. TACK!

/Oscar

GT Kombi -99

http://www.garaget.org/?car=162872

Grusdraparn
                    Deltagare

Bör nog tillägga att ”ABS” (kan det ha med immobilizer/startspärr att göra?) lampan blinkade när jag försökte starta med STI boxen, det gör den ju inte med GT boxen… vet inte riktigt vad det betyder.Tack för all hjälp och tips, min bil hade inte rullat om det inte vore för detta forum. TACK!/OscarGT Kombi -99http://www.garaget.org/?car=162872

STi-erna hade inte ABS, troligtvis är inte boxen då heller programmerad för det.

/Klas

Zetterlund
                      Deltagare

@Crippe: OK! Vågar man ”slita” loss stiften och testa om det funkar eller riskerar man att hela bilen smätler 😉

bara att prova! det enda som kan hända är att bilen kanske inte startar eller så gör den det 😉

anledningen att dom två kablarna är flyttade för att jdm bilar inte har immoblisser, vet ej varför!

Men det är lite pill att flytta dom så ta det lungt när du gör det!

/Christer från zetterlunds inlogg!

Kvarnis
                        Deltagare

Dom måste flyttas pga av kam och vev.sensorn är annorlunda på en STI 🙂

Turbovin
                          Deltagare

Bör nog tillägga att ”ABS” (kan det ha med immobilizer/startspärr att göra?) lampan blinkade när jag försökte starta med STI boxen, det gör den ju inte med GT boxen… vet inte riktigt vad det betyder.Tack för all hjälp och tips, min bil hade inte rullat om det inte vore för detta forum. TACK!/OscarGT Kombi -99http://www.garaget.org/?car=162872

STi-erna hade inte ABS, troligtvis är inte boxen då heller programmerad för det./Klas

Vanliga STI:er hade väl ABS? Var väl bara Type R/RA som inte hade det p.g.a. DCCD.

Nu vet jag att tråden gällde en Type R motor men tänkte lägga in en notis om det 🙂

Visar 12 inlägg - 16 till 27 (av 27 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.