- Detta ämne har 95 svar, 23,252 deltagare, och uppdaterades senast för 12 år, 4 månader sedan av Kvarnis.
-
FörfattareInlägg
-
5 augusti, 2011 kl. 20:28 #26454tonfisken89Deltagare
Hej!
Tänkte dela med mig mina erfarenheter av ett underbart vevlager-ras i detta projekt.
Lite historia:
Jag hade en Toyota MR2 Turbo som sommarbil innan, den hade jag haft i 2 år innan jag kände att jag ville bli av med den.
Under tiden jag hade den bilen så åkte jag på att:
Byta kamrem
Byta koppling (bytte även då till ett lättat svänghjul)
Plana genröretDetta gjorde jag inte själv då motorn var mittmonterad, man fick lyfta upp bilen och plocka ur motorn underifrån.
Sen för ca 2 månaders sen så hade jag haft ute MR2:an på blocket ett tag och en person ville byta bil. Visst tänkte jag, roligare med en annan bil.
Vi bytte rätt av för att bilarna ligger i nästan samma prisklass och jag körde Subarun i 5 (?!) hela underbara dagar tills det började knacka oroligt mycket i motorn.Så här står jag med ett skrotat lager (eller fler?) och hoppas att det bara är det som gett sig i motorn.
Har börjat att skruva isär motorn, tackar Gilarski för verkstadshandboken, den har hjälpt en hel del!
Så i denna tråden kommer det att handla om att byta dessa lager,
har folk tips i övrigt under projektets gång så skriv gärna!Lite offtopic frågor funkar fint!
Här är underverket! (jag gillar lösningen på dumpen(?!), eller vad säger ni?)
Efter lite skruvande så fick jag ur kylet.
Efter ett flertal timmar var den ur.
Jag vet inte hur ni gjorde men jag följde inte verkstadshandboken helt när det gällde AC:n, fick ur motorn utan att tömma gasen, fler som gjort så eller gör alla det? 🙂
Bort med insuget, lyckades klanta till det när jag lossade röret som går mellan ventilkåporna, det gick av, nytt sökes! 🙂
Något längre än på andra bilar 😉
Så idag 110805 så fick jag ur kammarna på vänstra sidan (Cyl 2,4)
Kammarna ur, behöver nu en hylsa till toppbultarna, vad heter den sortens hylsa?
Hålla ordning
Nu i början är jag rätt nöjd med att det flyter på. Har en känsla av att det kan bli jobbigt att få ur ventilerna, nått tips där? Man ska tydligen ha något specialverktyg till det?
5 augusti, 2011 kl. 21:11 #227408kamikazeDeltagareAng hylsan till topparna så är det en 12 kantshylsa storlek 14
Med andra ord en helt vanlig hylsa från valfri sats 🙂
En av bultarna satt väldigt trångt men det gick med lite lagom våld att få på hylsan
5 augusti, 2011 kl. 21:23 #227438tonfisken89DeltagareAng hylsan till topparna så är det en 12 kantshylsa storlek 14
Med andra ord en helt vanlig hylsa från valfri sats 🙂
En av bultarna satt väldigt trångt men det gick med lite lagom våld att få på hylsan
Att jag inte testa det 🙂 jaja får se, kanske köper en ändå, tack för svaret!
5 augusti, 2011 kl. 22:44 #227409kamikazeDeltagareLite off topic men va fan 😀
Är du elektriker till yrket mån tro ?
Tycker mig skymta ett Fluke instrument i ett verktygsbälte i bakgrunden på bild 5Tillhör själv detta underbara släkte och trivs bra
Dessutom ser jag att du märkt div prylar med “L1” osv, Tufft
6 augusti, 2011 kl. 05:39 #227439tonfisken89DeltagareLite off topic men va fan 😀
Är du elektriker till yrket mån tro ?
Tycker mig skymta ett Fluke instrument i ett verktygsbälte i bakgrunden på bild 5Tillhör själv detta underbara släkte och trivs bra
Dessutom ser jag att du märkt div prylar med “L1” osv, Tufft
Kul att la märke till det! Det är inte jag som är elektriker utan min far, så därför använder jag hans märk-tejp och så för att hålla lite ordning 🙂
Jag själv jobbar på Ringhals i ett av kontrollrummen.
6 augusti, 2011 kl. 08:22 #227434EiiiiikDeltagareKommer denna skönhet skutta runt i Varberg sen alltså? 🙂
6 augusti, 2011 kl. 08:51 #227440tonfisken89DeltagareKommer denna skönhet skutta runt i Varberg sen alltså? 🙂
Det är meningen att den ska det i sinom tid 😛 har hört att du var ute för samma problem tidigare?
6 augusti, 2011 kl. 09:12 #227435EiiiiikDeltagareDet är meningen att den ska det i sinom tid 😛 har hört att du var ute för samma problem tidigare?
Dessvärre… Men det är bara att bita i det otroligt sura äpplet dessvärre 🙁
Du kanske känner Rasmus Albertsson? Han pratade om någon Impreza på ringhals som hade problem och undrade lite 🙂
Är det någon du behöver hjälp med i inköpslistan osv får du höra av dig. Passa på att köpa en större oljepump. Det pratas lite fram och tillbaka om detta, men många har fått för sig att detta ska vara botemedel mot sånna här tråkigheter.
Kör sen på en ordentligt bra olja, och kör du ganska mycket med högerfoten så se till att byta denna med 500mil mellanrum 🙂
6 augusti, 2011 kl. 11:21 #227430RednavasDeltagareVerkar som det går ungefär lika bra för dej som för mej hunnit lika långt också! Haha 🙂
6 augusti, 2011 kl. 11:33 #227441tonfisken89DeltagareVerkar som det går ungefär lika bra för dej som för mej hunnit lika långt också! Haha 🙂
Hehe ja faktist! La också märke till det nu 😉 hittat någon 12-kantig hylsa än?
6 augusti, 2011 kl. 13:15 #227442tonfisken89DeltagareDessvärre… Men det är bara att bita i det otroligt sura äpplet dessvärre 🙁
Du kanske känner Rasmus Albertsson? Han pratade om någon Impreza på ringhals som hade problem och undrade lite 🙂
Är det någon du behöver hjälp med i inköpslistan osv får du höra av dig. Passa på att köpa en större oljepump. Det pratas lite fram och tillbaka om detta, men många har fått för sig att detta ska vara botemedel mot sånna här tråkigheter.
Kör sen på en ordentligt bra olja, och kör du ganska mycket med högerfoten så se till att byta denna med 500mil mellanrum 🙂
Jo jag känner Rasmus 🙂 antagligen mig han prata om då.
Jo jag lär behöva lite hjälp med vad som behövs, vad jag vet för tillfället dom ska inhandlas är:
Vev- ramlager
Oljepump
Motorpacknings-satsÄr ju säkerligen mer som jag inte tänkt på så tipsa mig gärna! 🙂
6 augusti, 2011 kl. 15:50 #227431RednavasDeltagareHehe ja faktist! La också märke till det nu 😉 hittat någon 12-kantig hylsa än?
Absolut! Fanns i kollegans verktygsskåp 😉 har läst på nått engelskt forum att man kan köpa packningssats till nån legacy motor utan turbo som va bra mycket billigare så köper man bara nå lösa styvare topppackningar typ cometic, då det va det enda i satsen som inte passa 🙂 vad heter din motor? Är det ej20k som min?
6 augusti, 2011 kl. 16:32 #227436EiiiiikDeltagareNya lager
Topplockspackningar
Toppbultar
Kamrem
Oljepump (11mm) (antar att det är denna som gäller på Type-r med)
Vattenpump
Alla packningar i motorn
Värmeväxlare
Oljefilter
Tändstift
Olja 5w-40 Castrol (starta på)
Olja 10w-60 Castrol Edge (denna eller Motul brukar folk åka på)
K-sprit
Servooljadär har du nog en ganska komplett lista tror jag 🙂
Dock inte helg omöjligt att jag har glömt något 😉http://www.importimageracing.com
http://www.importcarparts.co.ukDessa killarna hjälpte mig mest med delar. Kan rekommendera 🙂
7 augusti, 2011 kl. 11:53 #227443tonfisken89DeltagareAbsolut! Fanns i kollegans verktygsskåp 😉 har läst på nått engelskt forum att man kan köpa packningssats till nån legacy motor utan turbo som va bra mycket billigare så köper man bara nå lösa styvare topppackningar typ cometic, då det va det enda i satsen som inte passa 🙂 vad heter din motor? Är det ej20k som min?
nej min heter ju istället EJ20G, om du hittar den legacy-satsen kan du kanske länka den till mig så kan jag kika på den 🙂
gött, då kunde du fortsätta med nerplockningen, själv måste jag till mekonomen eller liknande och köpa en 😛
7 augusti, 2011 kl. 11:58 #227444tonfisken89DeltagareNya lager
Topplockspackningar
Toppbultar
Kamrem
Oljepump (11mm) (antar att det är denna som gäller på Type-r med)
Vattenpump
Alla packningar i motorn
Värmeväxlare
Oljefilter
Tändstift
Olja 5w-40 Castrol (starta på)
Olja 10w-60 Castrol Edge (denna eller Motul brukar folk åka på)
K-sprit
Servooljadär har du nog en ganska komplett lista tror jag 🙂
Dock inte helg omöjligt att jag har glömt något 😉http://www.importimageracing.com
http://www.importcarparts.co.ukDessa killarna hjälpte mig mest med delar. Kan rekommendera 🙂
sedär, den listan ser mer vettig ut 😉 men importimageracing är väl mer nyare subarus?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.