Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 96 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #227458
    tonfisken89
    Deltagare

      Härligt med nya prylar på ingång 🙂 Blir det ecutek?

      Ah det är fint!
      Ingen ecutek i denna vevan iaf, ska först å främst återställa den så nära original som möjligt innan jag ger mig på det. Och original måste det ju gå att köra utan ecutek va? 😉

      #227489
      Gyver
      Deltagare

        Ah det är fint!
        Ingen ecutek i denna vevan iaf, ska först å främst återställa den så nära original som möjligt innan jag ger mig på det. Och original måste det ju gå att köra utan ecutek va? 😉

        Självklart:), varför göra det svårt för sig… (som man själv har lyckats med:o)

        #227423
        Gystompa
        Deltagare

          Ah det är fint!
          Ingen ecutek i denna vevan iaf, ska först å främst återställa den så nära original som möjligt innan jag ger mig på det. Och original måste det ju gå att köra utan ecutek va? 😉

          Ecutek till en 96:a får man nog leta rätt länge för att hitta 😉

          Och vore jag i dina kläder skulle jag absolut inte sitta o åka omkring med en Org. STI Ecu när du lägger ner X antal pengar för att renovera motorn.
          Spec inte när soppan är som den är i Sverige.

          Eftermarknads Ecu, annars är det bara bortkastade pengar att renovera motorn 🙂
          Risken är rätt stor att du kör på ras igen annars.

          #227490
          Gyver
          Deltagare

            Risken finns väl alltid att det rasar. Min gjorde det pga att en kula som reglerar flödet i oljekanalerna på veven släppte och då gick ett ramlager torrt. Inte lmm alltså, det är gamla bilar så lådan kan lika gärna pajja eller vad som helst.

            Dock skulle jag kolla upp apexi power fc, man kan väl köra med z32 (eller vad den heter) luftmassemätare från 200sx med detta och få det hållbarare än med subarus har jag för mig. Ska man inte gå över bpu nivå på en phase 1-1,5 motor så verkar det funka.

            Sent from my GT-I9100 using Tapatalk

            #227459
            tonfisken89
            Deltagare

              Har gjort en liten undersökning ang. vilket bränsle som dessa “gamla” Subaru-motorerna mår bäst av.

              Okej, alla vet om att vi har 95- och 98-oktanigt bränsle och på vissa ställen 100-oktanigt.

              Ett bränsle med lägre oktantal ökar risken för “knackning” medan ett bränsle med högre oktantal minskar den.
              Ni kan läsa mer om detta i Gilarskis tråd Motorskolan

              Det går att räkna ut vilket bränsle ens bil ska köras på med formeln (MON+RON)/2.
              Ett av värdena är, RON= Research Octane Number, i detta test används ett bränsle i en test-motor på lågt varvtal ex. 600 rpm.
              Det andra värdet är, MON= Motor Octane Number, här körs samma bränsle i en test-motor vid högre belastning, varvtal över 900 rpm (3000 rpm närmare bestämt).
              Ex. ett bränsle har RON 98 och MON 90, då är medelvärdet av dessa lika med Oktantalet som bilen borde kan köras på med minimal risk för knackning. Alltså kör man på det bränsle som ligger över detta, i detta fall blir det 95 oktanigt.

              Så till dessa gamla känsliga Japan-import subbor.
              Vad ska då en Subaru STi WRX köras på?
              Vad jag har kunnat läsa mig till så verkar det som att med original-ecu ska den köras på 100-oktanigt bränsle. Detta hittade jag på en sida där de körde en del tester på olika Octane Boosters (här). Så att, om man köra original-ecu så borde man minst tanka 98 och trycka i en hel booster för att landa runt 100. Eller helt enkelt tanka v-power.

              Jag har nog motbevisat mig själv med denna “undersökning”, blir till att spana efter en Apexi FC och få någon att mappa skiten på 98-oktan…

              Någon som har något att tillägga eller tyckte att man lärde sig något nytt? Det gjorde iaf jag 🙂

              Källor:
              http://www.rs25.com/forums/f128/t52981-ron-vs-mon-fuel-debate.html
              http://www.csgnetwork.com/octaneratecalc.html?ron=100&mon=95&result=&cx=partner-pub-8018289210612122%3Ali00ja-20in&cof=FORID%3A10&ie=ISO-8859-1&q=&sa=Search
              http://www.lotusmarques.com/info/technical/29-general/723-octane-boosters-do-they-really-work

              #227460
              tonfisken89
              Deltagare

                …man kan väl köra med z32 (eller vad den heter) luftmassemätare från 200sx med detta och få det hållbarare än med subarus har jag för mig. Ska man inte gå över bpu nivå på en phase 1-1,5 motor så verkar det funka.

                Funkar en sån lmm rakt upp och ner eller krävs det handpåläggning?

                Bpu vadå? förklara tack 🙂

                #227491
                Gyver
                Deltagare

                  Jag tycker att det låter som att du tänker i helt rätt riktning 🙂 Jag vet inte om den passar rakt av, du får söka lite på scoobynet och se vad du hittar. Bpu är standardmods, typ ladda uppåt 1,3 bar, bättre panelfilter, kallare stift, organisk koppling, bättre avgassystem och kanske större intercooler om det anses värt.

                  #227492
                  Gyver
                  Deltagare

                    W-powern är sämre eller likvärdig med 98-oktan nuförtiden, tror det var statoil som senast hade den högsta oktanhalten på sitt 98. Så mappar man på typ ok/q8’s 98-oktan och sen tankar på statoil oftast så är man rätt safe:)

                    #227461
                    tonfisken89
                    Deltagare

                      Kul att få lager som är 2,5-3 mm för tjocka… La ett mail till firman jag beställde från så får la vi se vad dom säger.

                      #227419
                      TomK
                      Deltagare

                        Ajdå det såg inge bra ut!

                        #227462
                        tonfisken89
                        Deltagare

                          Ajdå det såg inge bra ut!

                          Något tröttsamt… Kanske kan fräsa bort 3 mm? 🙂

                          #227463
                          tonfisken89
                          Deltagare

                            Var på god väg att få ihop ett komplett shortblock idag men, kan det krångla så gör det gärna det.

                            Som ni ser på bilden så skiljer sig undersidan lite, detta gör så att oljemunstyckena som kyler kolven tar i den kanten som går från godset runt kolvbulten.

                            Någon annan som har Mahle-kolvar och känner igen problemet?

                            Har mailat lite med återförsäljaren som påstår att dom inte haft detta problem tidigare, konstigt.

                            #227404
                            Kvarnis
                            Deltagare

                              Inte ett helt okänst problem med psiton squiters vill jag minnas, men har du köpt i US lr UK?

                              US är inte van med cdb sas

                              #227464
                              tonfisken89
                              Deltagare

                                Inte ett helt okänst problem med psiton squiters vill jag minnas, men har du köpt i US lr UK?

                                US är inte van med cdb sas

                                Jag köpte mina i US.

                                Finns det någon lösning för det? 🙂

                                #227465
                                tonfisken89
                                Deltagare

                                  dubbel

                                Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 96 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.