SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Stor risk att motron spikar om ställer på laddtrycket utan mappning?

• Detta ämne har 9 svar, 1,792 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år sedan av Fredde08.
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Mumin
    Deltagare

Som sagt. undrar om det är stor risk att min motor kan spika när jag tänkte ställa laddet på 1.05 bar utan en mappning..
      små spikningar hör man ju inte heller och har inte råd med motor 😛

läser runt och många har det så verkar ju funka.. just nu så drar ladtrycks spärren in men tnäkte plugga slangen mot solonoiden och ställa upp till 1.05-1.1.

men efter som motorn ger samma mängd soppa + luft som orginal så undrar jag om jag måste mappa eller om jag kan vänta ett par månader.

har 3 tum från turbo öppet filter ladet på 0.9 just nu.

sen när jag kör plattan i mattan så drar ladder upp till 1.4 bar i ca 0.3 sec och sen ner till 0.9 och håller det.

så är det bara att plugga skiten och gasa satan??

Adam K
      Deltagare

Vad har du för reglerdon för laddtrycket?
        pysventiler rekommenderas inte, dawes device eller liknande (kula-fjäder metoden) är bättre, håller laddtrycket mycket stadigare, men är också känsligt för temperaturskillnader.

Öppna avgas ger gärna laddtrycksspikar.
        Skaffa en knocklink e.d.

Mumin
        Deltagare

Vad har du för reglerdon för laddtrycket?pysventiler rekommenderas inte, dawes device eller liknande (kula-fjäder metoden) är bättre, håller laddtrycket mycket stadigare, men är också känsligt för temperaturskillnader.Öppna avgas ger gärna laddtrycksspikar.Skaffa en knocklink e.d.

Jag har tyvärr boost controler / pysventil. och en knocklink kostar typ 1400? och är elstyrd elle?

.zip
          Deltagare

En knocklink är nästan ett måste när man börjar pilla med motorn. En värdefull liten pryl som kan spara massor av pengar 😀
            Allt över 1bar med org. snurran blir bara anus på en ”omappad” bil.

//.zip

Mumin
            Deltagare

men då väntar jag tills jag mappar… nu när det blir.. är ju inte gratis dirket 😛

tack för snabba svar.

BVS-Robban
              Deltagare

Prata med jocke på http://www.hwk-racing.se/ ! Han har exakt den ventil du behöver alltså en daves device historia. Koppla in den korrekt och ställ den på 1,05bar denna ventil gör nu att det är det det kommer ladda inga peakar eller konstigheter !
                Sen kommer det fungera
                Är du osäker på hur den skall sitta lägg upp en fråga här eller prata direkt med jocke på hwk !

http://www.blocket.se/vastmanland/Strypventil__Justera_ditt_turbotryck_20155506.htm?ca=9&w=1&last=1

Billigt och mycket bra och beprövat att hur många som helst i klubben

Mumin
                Deltagare

jag har kollat på den och det lutar att jag beställer den. enkelt att koppla .. bara att plugga slagen som går mot solonoiden.

BVS-Robban
                  Deltagare

edit fel hemside adress…

http://www.hwkracing.se

Mumin
                    Deltagare

så mappa biler hos jrm med nya saker 10000+ :O

eller and liten metallklump med fjäder… dock inte ens nära vad jrm gör men skiljer i pris 😛

Fredde08
                      Deltagare

En sån har jag! Köpte dock min på ebay, funkar kanon!
                        Skitbra!

Skitskönt att slippa lagget man får med orginalsolenoiden.

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.