› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Allmänt › Styrning knakar
- Detta ämne har 15 svar, 2,119 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 1 månad sedan av
tendency.
-
FörfattareInlägg
-
11 mars, 2007 kl. 21:44 #1224
matte-sthlm
DeltagareHallå!
Har upptäckt att styrningen knakar ibland när jag svänger, de knakar när blien står still och inte när man kör, så borde väl inte vara knutarna?Låter som att något bara behöver fettas in men skulle behöva lite tips på vad det kan vara.
mvh. matte
12 mars, 2007 kl. 05:47 #43620frippe
DeltagareHallå! Har upptäckt att styrningen knakar ibland när jag svänger, de knakar när blien står still och inte när man kör, så borde väl inte vara knutarna?Låter som att något bara behöver fettas in men skulle behöva lite tips på vad det kan vara.mvh. matte
tja!
det kan vara fjädrarna som rör sig i sätena. vanligt om bilen är sänkt.
på org. fjädrarna sitter det som gummislangar uppe och nere för att det ska vara tyst./F
12 mars, 2007 kl. 08:52 #43624alrik
DeltagareKan väl vara servon som ”knarrar” eftersom det är mycket tyngre att vrida runt 2 hjul som står still på samma ställen än när dom är i rull.
Så är det iaf på lastbilar när man har lite lass på. Svänger gör man när det rullar då
/Mikael
12 mars, 2007 kl. 15:05 #43630Desen
DeltagareKärvande fjäderbenslagringar kan oxå låta. Hissa upp bilen fram. Sväng hjulen med händerna och känn om det hackar sig fram.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
http://www.hildinggren.se/Bilder/BlockDesenSatanliten.JPG
300 st posters av Block 1250kr
1st porrfilm 199kr
2st öl 28kr
Att anvnjuta allt detta i sängen med satan PRICELESS!12 mars, 2007 kl. 16:40 #43625matte-sthlm
DeltagareTack för svaren!
Jo den e ju sänkt osv, men det är ju de att knakandet kommit på senare tid, aldrig hört de förut!Jag ska hissa upp bilen o känna om de hackar fram, vad att göra isf?
mvh. matte
12 mars, 2007 kl. 16:58 #43631Desen
DeltagareOm det är fjederbenslagringarna som kärvar så är det bara att byta dem. Kärvande lagringar är inte bra att köra med, kan dessutom bli ombesiktning hos SBP.
/Andreas, Skåne, Kristianstad
http://www.hildinggren.se/Bilder/BlockDesenSatanliten.JPG
300 st posters av Block 1250kr
1st porrfilm 199kr
2st öl 28kr
Att anvnjuta allt detta i sängen med satan PRICELESS!15 mars, 2007 kl. 16:13 #43626matte-sthlm
DeltagareLyfte upp bilen idag samtidigt som jag skulle byta till sommarsulorna, och det jag ser är att båda fjädrarna fram har gått rakt av på mitten!
Nu är frågan hur de är möjligt, kan de vara att man haft bilen i varmt garage, tagit ut den i minusgrader för att sen ställa in den i varmt garage igen upprepande gånger under vintern?
Fjädrarna är av märket tein.
Så blir att köpa ett par nya fjädrar nu och hänga på dom innan besiktningen.
Några tips om bra fjädrar och vart man köper dom?
/Matte
16 mars, 2007 kl. 09:00 #43627matte-sthlm
DeltagareSådär nu har man pratat med stötdämparexperten och har beställt ett par H&R fjädrar som ska sänka 50mm, ngn som vet hur mycket tein-fjädrarna sänker samt om jag måste göra om hjulinställningen nu?`
/Matte
16 mars, 2007 kl. 09:56 #43623Pasi_k
DeltagareHjulinställning är NOG ett måste..
Se till att du får värden som behövs av H&R.Billigare med en 500:- i inställning än att behöva byta 4 hjul. 😛
16 mars, 2007 kl. 11:11 #43621FeA
DeltagareJa, 4-hjulsinställning är ett måste när du lär ner med fjäderbenen.
Jag körde oxå på H&R fjädrar förut, och jag var nöjd med dom. Framförallt priset, strax över 2000kr hos stötdämparexperten med SSI’s rabatt.
Och dom sänker (som tur är) inte 50mm som dom skriver, utan snarare 25-30mm, vilket vart perfa! 🙂16 mars, 2007 kl. 14:05 #43617jraberg
DeltagareLyfte upp bilen idag samtidigt som jag skulle byta till sommarsulorna, och det jag ser är att båda fjädrarna fram har gått rakt av på mitten! Nu är frågan hur de är möjligt, kan de vara att man haft bilen i varmt garage, tagit ut den i minusgrader för att sen ställa in den i varmt garage igen upprepande gånger under vintern?Fjädrarna är av märket tein.Så blir att köpa ett par nya fjädrar nu och hänga på dom innan besiktningen.Några tips om bra fjädrar och vart man köper dom?/Matte
Låter inte så värst troligt, för att metall ska skadas på det viset krävs rejält stora temp. skillnader..
om de inte är för gamla så tycker jag du ska ta upp det med stället där de köptes.. låter som ett skumt fabrikationsfel.-johan
16 mars, 2007 kl. 16:35 #43628matte-sthlm
DeltagareFjädrarna sattes på långt innan min tid så jag vet faktiskt inte var dom köptes! Hur e tein jämnfört med H&R i hårdhet och sänkningslängd?
Ja priset blev riktigt bra, strax under 2000-lappen.
/Matte
16 mars, 2007 kl. 20:42 #43618jraberg
Deltagarejaha, ja då är de välanvända iaf. 😀 vet inte hur mkt det skiljer de olika, Tror dock inte att det är ngn större skillnad på de vanligaste alternativen(eibach,h&r,tein m.fl.).
-johan
18 mars, 2007 kl. 21:25 #43629matte-sthlm
DeltagareNågon som har nåt smaskigt recept på hjulvinklar, som är lite rejsigare än standard, men som ändå inte äter 2 uppsättningar däck i halvåret? 🙂
/Matte
19 mars, 2007 kl. 08:00 #43619jraberg
Deltagarefinns en del att välja på. Prodrive, whiteline eller SGM är bara några populära exempel.
Sök på hjulvinklar i forumet och du kommer garanterat hitta en hel del. Sen är det bara att välja. Jag rekommenderar SGM vinklarna jag för ”allround” åka.
Har för mig att det är max camber runtom och lite(0.5-1) toe in både fram och bak. Jag kör numera med max camb och ingen toe och det reagerar direkt men kanske sliter lite snett om man åker E4 varje dag och den blir lite nervösare vid tvärnit.tankar ang. slitage:
Det är eg. bara att välja. antingen har man vinklar som gör bilen rättvisa och som kanske äter lite mer(men man kör ju därefter oxå), eller så använder man standard som åxå funkar fint men som sliter lite mindre snett och är utprovade av subaru 🙂camber ger ju bättre kontaktyta vid kurva men raktfram så sliter det mest på en sida(insidan) av däcket, därför brukar många sätta lite toe-in för att få ett jämt slitage.
Lycka till. Det är värt många pengar att ha rätt vinklar runtom!-johan
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.