SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Styrsystem??

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #975
    RXY430
    Deltagare

    Funderar på att inhandla ett styrsystem. Nu är ju frågan vilket som är mest prisvärt… Har avc-r till turbotrycket och en bredbandslambda som skall monteras med den kommande downpipen. Om jag inte är helt fel ute så bör det väl gå att koppla bredbandslambdan till styrsystemet. Har även funderingar på att inhandla en map sensor.

    Vill ha ett styrsystem som någon som är villig att hjälpa till med att mappa och installera.

    #41594
    SecretAgentMan
    Deltagare

    a, Det är en djungel med vad som passar eller inte mellan styrsystem och bredbandslambdaburkar, och är det mappat ordentliget finns det ingen anledning att ha bredbandslambdan i.

    b, Inget mappningsbart sprut är bättre än den som ställer in det.

    c, Trollspeed och ett riktigt sprut (Autronic, GEMS, Motec) är en svårslagen lösning.

    /J

    #41605
    STIred
    Deltagare

    Beror lite på hur mycket du vill betala med, skiljer ju lite i pris mellan de olika systemen.

    Jag kör med motec mappat av JRM, de har en riktigt duktig mappare. Mappat mycket grupp-n bilar. Och numer även tagit fram en konverterare som gör att Motec kan använda signalerna från originalkancksensorn, vilket innebär att även motec går mappa så att den backar tändningen precis som originalecut gör…:)

    Vet inte om nåt sånt finns till de andra systemen, men det har säkert de som mappat själva bättre koll på 😉

    Tror säkert att GEMS, AUtronik, etc funkar fint med, så länge mapparen sköter sitt jobb 😉

    #41599
    simo
    Deltagare

    Va e nu detta Jerry… hade förväntat mig att det skulle stå LINK över hela skärmen 😉

    /U

    #41595
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Japp, Link är fin skit med. 😀

    /J

    #41604
    pannan
    Deltagare

    Beror lite på hur mycket du vill betala med, skiljer ju lite i pris mellan de olika systemen.Jag kör med motec mappat av JRM, de har en riktigt duktig mappare. Mappat mycket grupp-n bilar. Och numer även tagit fram en konverterare som gör att Motec kan använda signalerna från originalkancksensorn, vilket innebär att även motec går mappa så att den backar tändningen precis som originalecut gör…:) Vet inte om nåt sånt finns till de andra systemen, men det har säkert de som mappat själva bättre koll på 😉 Tror säkert att GEMS, AUtronik, etc funkar fint med, så länge mapparen sköter sitt jobb 😉

    Skulle gått på Autronic om man vill ha lite kulor kvar i kassan. Motec är dyrt och gör jobbet precis lika bra som Autronic.

    #41600
    Grusdraparn
    Deltagare

    Kolla upp vilka erkännt duktiga “mappare” du har i närheten, diskutera med dem vad de tycker och vilka system de kan hjälpa dig med.

    Mvh Klas – Åker GEMS från Trollspeed

    #41602
    RXY430
    Deltagare

    Bredbandslambdan jag har är av modell AEM 30-4100 Gauge-type UEGO Controller, enligt installations papprena. MAP sensorn blir nog en

    http://store.summitracing.com/partdetail.asp?autofilter=1&part=AVM%2D30%2D2130%2D75&N=400407+310138+115&autoview=sku

    Jag är inte så sugen på att lägga +10kkr på att mappa bilen utan är väl mera ute efter något som kan inhandlas för en rimlig summa pengar och sen få hjälp med mappningen av någon specialist här på forumet, det finns ju ett par har jag märkt 🙂 Om inte så är det väl trollspeed eller liknande som får ett besök någon gång i framtiden.

    #41596
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Lugna sig, MAP-sensor sitter det redan på bilen, en högst duglig sådan för rimliga effektuttag. 🙂

    …och några 10′ är det inte tal om för enbart mappningskostnaden, såvida det inte är något alldeles uppåt väggarna extremt det är frågan om?

    /J

    #41601
    Grusdraparn
    Deltagare

    Är det billiga lösningar du är ute efter så är väl Unichip, ECUTek eller Link ett bra alternativ.

    /K

    #41603
    RXY430
    Deltagare

    Olika för och nackdelar med de olika systemen som finns.
    Pris?
    funktioner som t.ex als eller möjlighet att växla mellan mappar.
    är det möjligt att byta själv eller krävs proffesionellt folk?

    #41597
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Byta sprut själv är inget svårt om det är “plug’n’play” för just Imprezan, det handlar om ett kretskort..
    Men skall det monteras något som kräver lödning i kabelhärvan, och nya givare lite varstans, då blir det värre.

    Flera olika mappar…då blir det Motec misstänker jag (riktigt, riktigt mycket pengar relativt sett).

    Får man fråga vad syftet, målet och förväntningarna är? 🙂

    /J

    #41606
    STIred
    Deltagare

    Motec är väl det system som jag kan tänka mig har flest funktioner att välja mellan, sen hur vettiga eller nödvändiga alla är det kan man ju alltid fråga sig 😉
    Har tittat runt motecs katalog nång gång och man kan säkert lägga ett par hundra tusen bara på uppgraderingar och tillval…

    Men att köpa motec i basutförande är väl ingen större mening kanske, då funkar autronic, gems t.ex lika bra och mycket billigare. Tänk på att motec i basutförande kostar runt 30k eller nåt sånt, så ska du ha lite extra grejer+mappning får du nog räkna med >40k

    Men återigen hänger i första hand på den som mappar och inte på systemt.

    optionen med flera mappningar(kan nog ha hur många som helst bara köpa till lite minne :)) är nog en av de sjysstaste tillvalen för motec.

    #41598
    Strat
    Deltagare

    Flera mappar sköter man väl med foten? 😛

    Som sagt, vad vill du ha ut av sprutet? Börja i den änden istället.

    #41607
    STIred
    Deltagare

    Flera mappar sköter man väl med foten? 😛

    He he… sant sant 😉

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.