Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #22277
    Manor
    Deltagare

      Hej !

      Är det någon som har lite information runt Subaru Forester 2,5 XT EXCLUSIVE från 2008. Jag har en kollega som hittat några flång nya som nu säljt till ett riktigt attraktivt pris.

      – För och nackdelar mot den senaste Forester karossen?
      – Går turbo – automatversionen bra?
      – Hur är de som dragbil (inte Forester generellt utan just turbomodellen med automat)?
      – Normal bränsleförbrukning vid blandad körning?

      Som sagt, karossen är en generation gammal…men turbo, automat, VCD, navigator, soltak, skinn mm. mm. för 280.000:- låter som ett riktigt bra pris. Det är ju nästan så att man blir sugen själv, och köper vi loss två stycken på samma gång så kanske priset kan pressas än mer (eller få med lite extrautrustning).

      #190953
      Manor
      Deltagare

        Hej !Är det någon som har lite information runt Subaru Forester 2,5 XT EXCLUSIVE från 2008. Jag har en kollega som hittat några flång nya som nu säljt till ett riktigt attraktivt pris.- För och nackdelar mot den senaste Forester karossen? – Går turbo – automatversionen bra?- Hur är de som dragbil (inte Forester generellt utan just turbomodellen med automat)?- Normal bränsleförbrukning vid blandad körning?Som sagt, karossen är en generation gammal…men turbo, automat, VCD, navigator, soltak, skinn mm. mm. för 280.000:- låter som ett riktigt bra pris. Det är ju nästan så att man blir sugen själv, och köper vi loss två stycken på samma gång så kanske priset kan pressas än mer (eller få med lite extrautrustning).

        Efter en titt på lunchen så kan jag väl meddela att den äldre karossen är rejält mycket mindre och tristare än den nya…och att den nya karossen kommer att säljas med turbo i höst. Visst, det blir dyrare…men även mer bil för pengarna.

        #190958
        Lt Dan
        Deltagare

          Menar du bensin turbo? Diesel finns ju redan…
          Enligt IM förra året var det helt kört med bensin turbo bilar på alla subaru modeller i flera år framåt utom Impreza STI.
          Glad nyhet ifall dom ändrat sig!

          #190954
          Manor
          Deltagare

            Menar du bensin turbo? Diesel finns ju redan…Enligt IM förra året var det helt kört med bensin turbo bilar på alla subaru modeller i flera år framåt utom Impreza STI.Glad nyhet ifall dom ändrat sig!

            Japp, jag menar bensinturbo. Det blir 2.5 liters 230 hk varianten med automat i en XS version (inget extra allt som skinn, navigator, sollucka etc.). Jag tror att dieseln har sålt bra, och den går ju också hyfsat bra och snålt. 2.0 liters bensinaren däremot är mer än lovligt slö och med automat händer inget och därefter inget. Om nu Forester ska positionera sig som en bra dragbil så har det väl bara varit dieseln som har fungerat.

            Bränsleförbrukningen lär väl dock bli trist…2.5 liter turbo motorn är ju inte känd för att vara snål och i en tyngre bil och automat så lär det väl tyvärr kunna bli en del.

            #190962
            Mumin
            Deltagare

              jag tycker gammla är snyggare. nya forester turbo är okej men x antal motor ras 2 i sverige tänk då usa… 😛
              pga oljepumpen. men åtgärdat tills den kommer om den kommer.

              tycker nästan den gammla modellen går bättre. jag skulle köpa gammla karossen. hårda fjädring bättre väghållning.. nya är så jävla svajjig dock ej dieseln. och antagligen kommer inte turbo vara det heller.

              #190959
              Lt Dan
              Deltagare

                Nice 😛

                Kan du kolla med din källa om nya Legacyn kommer hit med bensin turbo också!

                Mvh Dan

                #190951
                GrizzlyBear
                Deltagare

                  Japp, jag menar bensinturbo. Det blir 2.5 liters 230 hk varianten med automat i en XS version (inget extra allt som skinn, navigator, sollucka etc.).

                  Bara med auto? Ingen manuell?

                  nya forester turbo är okej men x antal motor ras 2 i Sverige tänk då usa… 😛 pga oljepumpen. men åtgärdat tills den kommer om den kommer.

                  Pratar du om 2.5L turbo-motorn nu? Har två sådana rasat i Sverige?? Det finns väl inte mer än några enstaka av dem med nya karossen i Sverige och de ägdes fram tills väldigt nyligen av IM.

                  Nice 😛 Kan du kolla med din källa om nya Legacyn kommer hit med bensin turbo också!Mvh Dan

                  Haha, vilken optimist du är 😉 Det lär ju tyvärr aldrig hända 🙁

                  #190963
                  Mumin
                  Deltagare

                    Generalagenten för subaru kör Nya tubron och en privat person impoterade som vi sålde..

                    och oljepumpen var för klen och skiten skar efter en månad eller så. kommer inte ihåg var ju förra sommaren.

                    #190955
                    Manor
                    Deltagare

                      Generalagenten för subaru kör Nya tubron och en privat person impoterade som vi sålde..och oljepumpen var för klen och skiten skar efter en månad eller så. kommer inte ihåg var ju förra sommaren.

                      Det låter ju väldigt trist. Jag trodde att 2.5 liters turbomotorn var uttestad och färdig efter ett antal år i bl.a Imprezan. De fick ju för bövelen pris för bästa motor 2006, har jag för mig. Är det inte samma motor och/eller grejer i den? Jag måste väl anta att om två har rasat så är Subaru på hugget och förhoppningsvis har löst problemet. Subarus enda stora fördel mot mycket annat i bilvärlden är ju att den är driftssäker och håller i ur och skur. För ungefär samma pengar finns det ju mycket mer moderna bilar i annat fall…typ Audi som numera har 7-växlad automat i Allroad:en till skillnad från Subaru Forester som har 4 steg. Ärligt talat…4 steg hade jag på min gamla Ford Scorpio från 80-talet. Min mammas gamla Audi från 97 har 5-växlad automat som även Legacyn har 10 år senare typ… En Subaru köps väl iofs inte för finesser och balla grejer, men man vill ju inte köpa 20 är gammal teknik för det 🙁 då priserna är för höga i förhållande till vad man får om de inte längre ens är driftssäkra.

                      När man ändå är i gnällartagen…Kindwalls som Subaruhandlare vilken j-vla miss som IM gjorde där. IM måste ha blivit bländade av att en stor bilhandlare ville sälja Subaru, men med deras helt ointresserade säljare så lär det väl inte vara många Subarus de har sålt. Bilhandlare överhuvudtaget verkar ju inte uppfatta någon kris, de är ungefär lika dryga som vanligt (med några få men glädjande undantag).

                      #190964
                      Mumin
                      Deltagare

                        jo men som sagt.. det tar 10 år innan subaru kommer med något nytt, tex boxer dieseln och ja, nya forester turbo är nu åtgärdat men ändå. tänk tyskland och usa m.m alla deras motorer som måste ha rasat 😛 nä tycker gammla är snyggare mera utrustning och går bra.. tycker om automaten faktist 😛

                        kindvalls tror inte dem säljer så mycket.. som du sa 😛

                        om ni bor nära Täby centrum så gå in på nedre plan så ser ni en subaru där Outback diesel 😀 snabba ryck 2 dagar kvar innan vi byter bil. då blir det hyundai i10 🙁

                        #190950
                        OzO
                        Deltagare

                          Husvagnskungen :), handla denna istället: http://www.pistonheads.com/sales/957309.htm

                          Plocka av plastkjolarna och sätt dom runt din altan eller nåt så har du en grymt fulländad bil! :7

                          /G
                          _____
                          ::::: | ~SSI#2-{19oOo99}-One-Owner-Only~ | :::::

                          #190956
                          Manor
                          Deltagare

                            Husvagnskungen :), handla denna istället: http://www.pistonheads.com/sales/957309.htmPlocka av plastkjolarna och sätt dom runt din altan eller nåt så har du en grymt fulländad bil! :7/G_____::::: | ~SSI#2-{19oOo99}-One-Owner-Only~ | :::::

                            Jätteläcker…nu var det dock ingen postbil jag var ute efter ;-).
                            Det är alltså en kollega som är PÅ just nu, men det lutar nu tyvärr mot något annat än Subaru för honom. PÅ sätt och vis har jag en viss förståelse för det, pris och utrustning matchar inte riktigt varandra.

                            #190960
                            Lt Dan
                            Deltagare
                              #190957
                              Manor
                              Deltagare

                                XT har redan kommit.http://www.blocket.se/goteborg/Subaru_Forester_2_5_XT_22141051.htm?ca=11&w=3

                                Den kanske är tagen via Baltikum. Det har gått att köpa baltiska Forester 2.5 XT länge direkt via Subaruhandlaren och jag tror inte ens att bilarna har flyttats från den svenska hamnen.

                                Nu är det väl dock 2010 årsmodell (om man kan säga så) som officiellt ska börja säljas direkt i Sverige av de svenska handlarna. Samma-lika högst troligt…men det viskas om en extra knapp. Kanske blir det en brightknapp version två :-).

                                #190952
                                GrizzlyBear
                                Deltagare

                                  Det finns en hos återförsäljaren i Södertälje också. De sålde även en vit för någon månad sedan.
                                  Den vita hade IM haft som testbil och jag antar att samtliga som ligger ute nu är fd. IMs testbilar.

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 16 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.