SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Subaru Impreza GT SE -99 frågor

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    ImprezaJohan
    Deltagare

Tjena, är ny här på forumet och det finns säkert svar på allt jag söker. har kollat runt lite och fått vissa men tänkte ändå posta detta. är förtillfället i inte så jätteduktig på dessa japanska bilar mest hållit på me andra märken.

1. ska besiktiga bilen i februari och funderade på en sak angående avgassystemet, har 3″ från turbon å bak och emellan sitter nån liten burk på främre delen, antar att det är en kat, men måste man inte ha nå flera ljuddämpare? det enda som sitter är den där lilla burken och en strumpa på downpipen

2.märkte efter ett tag att på 2:ans växel är trög att få i, svårt att förklara men den har liksom som ett extra hack den hoppar i innan själva växeln hoppas i, som något form av motstånd, känner att det inte är i själva motorn som något synkfel utan under där själva växellådan sitter, nån som har en aning om vad jag pratar om?

3. en turbofråga. har något form av missljud i själva turbon, nåt metalliskt skrammel. en gissning från mig är att det kommer från wastegaten för på gaspådrag så låter det inget men när man släpper gasen då själva trycket släpper så skramlar det till i några sekunder, ja då varvtalet på motorn går ner, svårt att förklara men nån kanske kan hjälpa.

4. kamremsbyte, har kikat runt på forumet och hittat en massa trevlig info om detta, men en fråga är, är det svårt på just denna modell av subaru att göra det själv? vet att spännrulle å vattenpump bör man byta så att det inte blir nå knas. har inte en susning just nu om dessa motorer men vill lära mig och det bästa sättet är att göra arbetet själv, men vad bör jag absolut tänka på? läste om nåt verktyg för att låsa axlarna så det verkar vara som en smart ide, men om någon kunde göra eller om det finns en kort guide om hur man gör vore det kanon:)

tacksam för alla svar, kommer säkert med em miljon frågor till

johan

Manor
      Deltagare

Angående fråga nummer 3 så skulle det kunna vara någon värmeplåt/sköld som skallrar runt/bredvid turbon (om dessa är kvar). Det är väl mer eller mindre standard på de flesta Imprezor misstänker jag.

Mumin
        Deltagare

1 har du 100cell kat så är det lungt men antagligen åker du dit på förhög bullernivå.. köp en tratt och stoppa i som dämpar ljudet.. så gjorde jag och funkade kanon.

2. Lådan låter som syncring.. inte helt haj på lådorna änu. men så länge alla växlar går i och inte hoppar ur så går bilen igenom besiktningen.

3. tror som manor sa.. något värme plåt.. det är subaru ökända för 😛

4. ta bort kylaren så har du kanon bra med plats sen byte av kamrem bör vara 2 iaf.. en håller i kammarna på högersidan (om man står framför bilen) med 2x 17 blocknycklar. brukar jag göra iaf.. sen kan du ha problem att få loss remskivan sitter med en 22 problemet är att låsa veven kanske går med växel i aldrig testat. Löphjul och spännare och sånt bara byta ut.. byta vattenpump är bra ide iaf när den har några år på sig. ta tid på dig och kålla nogrant markeringarna så ska det nog gå bra 😛

Turbovin
          Deltagare

Jag tog bara bort kylfläktarna, inte själva kylet. För att låsa kammarna skaffade jag ett gäng insexnycklar i formen av ett L. I med kortändan mot kamdreven å sen se till att de långa ändarna möter varandra och bunda ihop dem med buntband eller slangklämma. Då kan inte kammarna röra på sig.

Remskivan var vi två pers till, i med växel och samtidigt stampar ena personen rejält på bromsen medan den andra lossar. Behövs rejält dragskaft då min satt sjukt hårt.

Sternborn
            Deltagare

Lättaste sättet att lossa remskivans bult är att sätta dit ett långt dragskafft eller ev. ett rör på ett kortare dragskafft. Lägga änden på skafftet mot en träkloss eller liknande som man lägger till höger(om man står mot motorrummet) mot skärmen för att skydda den sen drar man bara snabbt(nån tiondels sekund, bilen får inte starta) på starten så lossnar den direkt 🙂 så har jag gjort på alla subarus jag bytt kamrem på då man inte kommit åt med mutterpickan.

numera har vi en jätte liten mutterpicka på jobbet som är lika stark som dom vanliga. och den kommer man åt med utan problem om man tar bort kylaren såklart..

Mumin
              Deltagare

men 2 skruvar 2 slangar poff kylaren borta.. kan inte bli smidigare 😛 + att man får frach glykol på köpten när man byter 😛

Mats
                Deltagare

Lättaste sättet att lossa remskivans bult är att sätta dit ett långt dragskafft eller ev. ett rör på ett kortare dragskafft. Lägga änden på skafftet mot en träkloss eller liknande som man lägger till höger(om man står mot motorrummet) mot skärmen för att skydda den sen drar man bara snabbt(nån tiondels sekund, bilen får inte starta) på starten så lossnar den direkt 🙂 så har jag gjort på alla subarus jag bytt kamrem på då man inte kommit åt med mutterpickan.numera har vi en jätte liten mutterpicka på jobbet som är lika stark som dom vanliga. och den kommer man åt med utan problem om man tar bort kylaren såklart..

Ja jösses…
                  Så skulle jag dock aldrig göra. Startmotor metoden menar jag. Men det är väl upp till var och en.

Det går även att låsa svänghjulet med 2 korta förlängare och sen kan man hålla emot med ett brytjärn. Då kan man öppna bulten alldeles själv. Så gjorde jag när jag var själv i garaget.
                  http://www.rs25.com/forums/f105/t113885-better-way-remove-your-crank-pulley.html

Byt alla löphjul och spännare samt vattenpump när du håller på. Du vill inte råka ut för detta…

http://www.impreza.nu/expo/albums/album243/181020091327_G.sized.jpg

Men är det så att du känner minsta tvivel för hur du skall göra med kamremmen så se till att ha med en polare som VET vad du skall göra eller så lämna det till någon som kan. Det är inget du vill pula lite med hemma och se ifall det blev bra. Det finns många dyra kronor bakom ett litet fel när du pillar med kamremm och grejerna där omkring.

Mats
                  Type R ’99

ImprezaJohan
                  Deltagare

Tack för alla svar såhär långt:)

men vad är det för tratt man kan sätta i avgas så att det sänker bullernivån?

Sternborn
                    Deltagare

En sån här: http://www.scoobyworld.co.uk/catalog/product_info.php?cPath=24_52&products_id=1294

finns säkert andra varianter men jag hade en sån här tratt till min Evo 9:a

rallymarkus
                      Deltagare

bytte kamrem på en forester turbo själv.. och de var då den enklaste bil ja bytt kamrem på iaf..
                        kylaren lyftade man ju givetvis bort, vattnet åker ju ändå ur då man byter vattenpump..
                        på forestern bytte jag allt, dumt läge o snåla i..
                        köpte även alla delar på subaru va inte nån stor skillnad mot pirat..

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.