- Detta ämne har 33 svar, 10,566 deltagare, och uppdaterades senast för 10 år, 8 månader sedan av TomK.
-
FörfattareInlägg
-
3 november, 2011 kl. 22:25 #231326ScoobyjacobDeltagare
Kolla värme sköldarna kring katalysatorerna.
Sitter även en värme sköld över turbon.
Finns det risk för att jag kan ha dåliga vevlager eller liknande? kamremmen är inte bytt alls, det ska göras efter 60 mån(5år) eller 50 000 miles. den är 7 år gammal men bara gått 40k miles.
3 november, 2011 kl. 22:25 #231308TurbovinDeltagareLjudet påminner inte om det här?
3 november, 2011 kl. 22:31 #231327ScoobyjacobDeltagareLjudet påminner inte om det här?
Påminner lite om detta, men mitt är i lite andra register, typ när man varvar på tomgång och lägger sig stabilt på ca 2-3000 varv. och sen gör ett plötsligt gaspådrag, då knackar det till. samt när man gasar med växel i, 1,2,3 har jag märkt på en så länge, precis när man släpper på gasen efter acc.
http://www.youtube.com/watch?v=CCV6DRn_ZV8&feature=related3 november, 2011 kl. 22:48 #231309TurbovinDeltagareVi får hoppas det är nåt annat än vevlager. Till en början knackade min motor lite sporadiskt också men sen blev det värre å värre.
4 november, 2011 kl. 06:56 #231328ScoobyjacobDeltagareVi får hoppas det är nåt annat än vevlager. Till en början knackade min motor lite sporadiskt också men sen blev det värre å värre.
Nä det vore sjukt jobbigt, inget jag har lust att fixa det första man gör efter import hehe, tänkte nog ta mig till Kindwalls så kanske någon kan ha någon idé där 🙂
4 november, 2011 kl. 07:41 #231305ManorDeltagareNä det vore sjukt jobbigt, inget jag har lust att fixa det första man gör efter import hehe, tänkte nog ta mig till Kindwalls så kanske någon kan ha någon idé där 🙂
Om du bor i Stockholmstrakten så är det till Fürstenhoffs Motor i Huddinge som du ska åka. Kindwalls går inte ens att rekommendera till en Ford :(.
4 november, 2011 kl. 17:02 #231329ScoobyjacobDeltagareOm du bor i Stockholmstrakten så är det till Fürstenhoffs Motor i Huddinge som du ska åka. Kindwalls går inte ens att rekommendera till en Ford :(.
Tja! kom på en sak, kikar lite i serviceboken och ser att 2 serviceintervaller är skippade, är det nån service som innebär ventiljustering som kanske inte är gjort på min och nu har dom börjat larva sig?
Mvh
4 november, 2011 kl. 20:37 #231311GilarskiDeltagareVentiljustering, dvs att chimsa, torde inte höra till vanligheten på en kärra
med orörd motor med så låga mil. Ev har du nått ventil haveri men tyvärr
skulle jag säga att det låter som du har ett mekaniskt glapp i de rörliga delarna.Kolla oljestickan och se om du har metallflakes, alt. töm oljan och titta på den
och leta efter metallflakes.4 november, 2011 kl. 21:18 #231314TomKDeltagareHur långt har den gått?
På alla newage Sti så ska iaf ventilerna justeras vid 10000 mil.4 november, 2011 kl. 23:16 #231330ScoobyjacobDeltagareHur långt har den gått?
På alla newage Sti så ska iaf ventilerna justeras vid 10000 mil.Den har inte gått 10 000 mil en, har gått 40 000 miles ( ca 6 300 mil)
Kanske behöver justeras endå med tanke på lite halvkass servicehistorik, enligt boken ska den vara servad 5 ggr, men bara tre är gjorda. den med kamrem återstår också. 5 år eller 50 000 miles, nu har den gått 40k miles men är 7 år gammal. den ska ju bytas nu vilket fall men ventilerna kanske vill bli justerade iaf?
4 november, 2011 kl. 23:20 #231331ScoobyjacobDeltagareVentiljustering, dvs att chimsa, torde inte höra till vanligheten på en kärra
med orörd motor med så låga mil. Ev har du nått ventil haveri men tyvärr
skulle jag säga att det låter som du har ett mekaniskt glapp i de rörliga delarna.Kolla oljestickan och se om du har metallflakes, alt. töm oljan och titta på den
och leta efter metallflakes.böt olja nyligen och har inte sett något konstigt i den, inte heller på stickan,, känns som om det vore ett mekaniskt glapp bör ljudet vara konstant, nu är det bara i vissa register, kallstart tex. och vid körning på lite högre varvtal men inte så mkt gas om du förstår vad jag menar, gasar jag så motorn får soppa slutar det, men det är precis när jag börjar slå av som det knackar, kan hålla jämn gas upp till max utan att det låter, men stannar jag på typ 3000 varv och gasar till uppstår knackandet igen till motorn håller jämt varv igen.
5 november, 2011 kl. 10:23 #231315TomKDeltagareKolvbult brukar väl göra sig hörd vid tex motorbroms?
7 november, 2011 kl. 20:03 #231332ScoobyjacobDeltagareva nere hos furstenhof motor och dom hävdade vevlager, dom va 99 på att det va de. så hoppas försäkringsbolaget tar emot min maskinskada 🙂
7 november, 2011 kl. 20:10 #231306andreaswrxDeltagareva nere hos furstenhof motor och dom hävdade vevlager, dom va 99 på att det va de. så hoppas försäkringsbolaget tar emot min maskinskada 🙂
beror ju på vilket bolag så det inte står i det finstilta att det inte gäller imortbilar
7 november, 2011 kl. 20:21 #231333ScoobyjacobDeltagareberor ju på vilket bolag så det inte står i det finstilta att det inte gäller imortbilar
det är folksam, det står i mitt försäkringsbrev “innehåll, vagnskada, trafik etc etc, maskin/ elektronik”
sen självrisk 2000/3000 kr se villkor.
min bil är 7 år gammal och gått 6k mil.
deras försäkring ska gälla för bilan upp till 10000 mil eller 8 år gamla.
så dom bör ju ta det? -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.