Visar 15 inlägg - 331 till 345 (av 357 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #284936
    TommyToad
    Deltagare

      Härligt med mera rallyinlägg! Kul att höra att det går framåt också.

      #284844
      Fladric
      Deltagare

        Härligt med mera rallyinlägg! Kul att höra att det går framåt också.

        Roligt att det uppskattas 🙂

        Jo, det känns riktigt skönt!
        Kollade loggar igår och hittade inget direkt fel.
        Hittade ingen lagrad felkod vilket var störande då motorlampan snabbt blinkade till under en av sträckorna!

        Tror den går varm pga luft i systemet, är svårt att lufta denna bil av någon anledning!

        Att den börjar gå dåligt kan bero på att jag missat att lägga in en temperaturkorrigering för bränsle mot ECT/IAT 🙂
        När temperaturerna på både ECT och IAT är förhållandevis höga så går bilen rätt fett (AFR kring 10) och tappar därför rätt mycket effekt.
        Ska gå igenom alla loggar från helgen och försöka knåpa ihop en tabell för temperaturkorrigeringen!

        #284845
        Fladric
        Deltagare

          Så, vad har hänt under veckan och helgen?

          Under veckan bytte jag slavcylinder samt vattenpumpen, varmkörde bilen i 25 minuter och luftade systemet!

          Förhoppnignsvis var det ingen luft kvar i systemet 🙂 Min far kollade över bakvagnen och justerade till hjulvinklarna så de stod som de skulle, vi hittade inget trasigt så det var skönt!

          Passade på att bygga en avskrämningsplåt mellan avgassystem/turbo och kablaget bakom, blev rätt bra tycker jag 🙂

          Till slut blev det lördag och tävlingsdag! 😀

          Tävlingen heter Stärkesmarksrundan och går i byn där mina föräldrar har stuga!
          Tyvärr var det vatten på isbanan som skulle köras men det blev ändå ca 30-35 km SS fördelat på 3 sträckor som kördes två gånger var.
          Ca 30 anmälda, 4 st 4wd-ekipage!
          Kartläsare för dagen var återigen Bengt, tack för att du vill åka med mig!


          (tack till Dennis Vallmark för bilderna!)
          Inför start på tävlingen! Vill passa på att tacka min nya sponsor, All-bilar i Umeå!

          De tre första sträckorna kördes och tyvärr insåg jag att både problemet med värme och kopplingen var kvar!
          Störde min koncentration lite grann men sträckorna kändes ändå rätt ok!

          Riktigt trevliga vägar även fast temperaturen var över 5 plusgrader hela dagen.

          Genade lite i en innerkurva på SS2 och klippte en snöklump men tänkte inte så mycket mer på det.
          Tills jag kom till servicen! :rolleyes:

          Aj då, större skador än jag trodde!
          Tur att vi var nära stugan, hämtade en reservlykta och lappade ihop fronten inför nästa omgång sträckor.

          Denna omgång kändes det bättre, konstaterade att kopplingen fungerade om jag pumpade på pedalen vilket gjorde att starterna blev betydligt enklare!
          Kunde lyssna bättre på noterna också så de 3 resterande sträckorna kändes riktigt roliga. 😀
          Får ta igen i gupp har jag börjat inse då fjädringen inte riktigt vill hänga med men förutom det så är bilen riktigt trevlig 🙂
          På slutet av SS5 fick jag problem med soppatillförseln, ska gå igenom det och kolla varför.

          Gick i mål utan fler skador på bilen och kände mig väl sådär nöjd med min insats.

          Resultatet visade på 5:e plats totalt, med i princip samma bilar framför som förra tävlingen! 🙂
          Så även om jag inte var nöjd med min instats gick ändå dagen rätt bra!

          Fick lite incar-filmer från tävlingen:

          SS1:

          https://youtu.be/4VQt_s9DrBI

          SS2:

          https://youtu.be/9IEx4jUh1U4

          SS3:

          https://youtu.be/JV2afbfm7zc

          SS4:

          https://youtu.be/Br18tJ4wMqY

          SS5:

          https://youtu.be/ScW137KepEQ

          SS6:

          https://youtu.be/k-R2Skc1d1Q

          Raggade även reda på en film utifrån på SS4, tyvärr dålig kvalitet men bättre än inget!

          https://youtu.be/ZYGhhzRl9_w

          Sammanfattning av helgen då;
          Totalt sett gick det bra men har ändå rätt mycket att förbättra framförallt i körningen men även bilen!
          Framförallt tog jag mig i mål och känner att jag utvecklas och vågar åka fortare för varje tävling som går 🙂
          Måste försöka lösa kylningsproblemet, har några sista småsaker jag ska testa.
          Kopplingsproblemet känns som att det kärvar någonstans, ska försöka komma åt att smörja där det går. Sätter ev. dit en extra hjälpfjäder på huvudcylindern så den drar tillbaka sig hela vägen!
          Soppaproblemet ska jag också försöka lista ut, ska kolla loggar ikväll.
          Fronten har nu sett sina bästa dagar och är svår att laga mer då den mest består av glasfiber, färg, trä, ståltråd samt träskruv 😀

          Inte mycket kvar av fronten som sagt. Hade dock tur att få tag i en front från en bil utan turbo samt 4 extra framlyktor som jag hämtade på söndagen!

          Väldigt bra, kommer nog bara foliera denna till att börja med, ska köra tävling igen till helgen (om vädret tillåter) så har lite saker att fixa innan dess!

          Nu när helgen fått smälta lite så var det ändå väldigt roligt, blir bara roligare och roligare för varje tävling 😀
          Strul får man räkna med, är en gammal bil 🙂
          Vill återigen tacka alla som gör denna satsning möjlig för mig!

          Skruvning under veckan så kommer försöka uppdatera tråden på hur det går!
          Tills dess, på återseende! 🙂

          #284846
          Fladric
          Deltagare

            Jag tror att jag (med stor hjälp av Mattias Sandgren på Sävar Motor) hittat orsaken till att bilen missade på SS5!
            Jag rotade runt i mappen utan att hitta någon temperaturkorrigering på motortemp, tänkte att detta var orsaken till att den går fet då motorn var rätt varm vid tillfället för missarna.
            Mattias hittade tillslut att varm up enrichment (kallstart) tabellen var lite lustig, över 100 grader motortemp och 50% TPS så gav den 30% extra bränsle!!!
            Motortempen var som mest över 105 grader så ganska säkert släckte jag stiften i vägbytet då motorn gick så himla fett (AFR på kring 9) 🙂

            Känns skönt med en trolig förklaring, nu återstår bara att få till ursprungsproblemet, att den inte riktigt vill hålla temperaturen 🙂

            Rengjorde och provmonterade den nya fronten 🙂 Riktade framskärmen dugligt och konstaterade att det bör gå att få till rätt bra! Ska foliera överdelen på kofångaren blå som bilen så får jag se om den lackas senare i sommar 🙂

            Ikväll blir det fokus på kylsystemet, ska byta nedre kylarslangen då den har en slangvärmare som jag misstänker stryper kylvattenflödet!
            På återseende 🙂

            #284630
            Kvarnis
            Deltagare

              Har du orgila kylare eller efetrmarknads?, orginal brukar vara bättre
              Sedan kan du prova att borra termostaten för att alltid ha ett flöde.
              Du kan ev även ha ett problem med nån luftficka sedan du byt vattenpumpen.
              Och bort med slangvärmaren är en bra ide.

              Kul att ni hittade felet i mappen, att åka så fett är ingen bra idé 😀

              #284847
              Fladric
              Deltagare

                Har du orgila kylare eller efetrmarknads?, orginal brukar vara bättre
                Sedan kan du prova att borra termostaten för att alltid ha ett flöde.
                Du kan ev även ha ett problem med nån luftficka sedan du byt vattenpumpen.
                Och bort med slangvärmaren är en bra ide.

                Kul att ni hittade felet i mappen, att åka så fett är ingen bra idé 😀

                Original med original fläkt 🙂

                Borra termostaten är nog kanske ingen dum ide…
                Varmkörde i 25 minuter med kylarlocket öppet innan tävlingen så tycker att all luft ska vara borta! Men man vet ju aldrig 🙂
                Ja, den åker bort ikväll. Borde tänkt på den förra veckan när jag ändå hade ut kylaren men inte det 😀

                Haha ja, det kändes bra att hitta nånting i alla fall 🙂
                Bör inte bli sämre i alla fall!

                #284631
                Kvarnis
                Deltagare

                  En dum fråga kanske stod den i brant backe alt hissad med domkraft?
                  I bland är dom galet bänd att få ut sista luften ur, det har jag personligen fått erfara många ggr. Det hjälper att få bort det sista, som brukar bli längre bak i blocket.
                  Antar du även en tratt/flaska som var i exp.kärl

                  #284848
                  Fladric
                  Deltagare

                    En dum fråga kanske stod den i brant backe alt hissad med domkraft?
                    I bland är dom galet bänd att få ut sista luften ur, det har jag personligen fått erfara många ggr. Det hjälper att få bort det sista, som brukar bli längre back i blocket.
                    Antar du även en tratt/flaska som var i exp.kärl

                    Upphissad fram på pallbockar i garaget, med en tratt i kärlet 🙂
                    Ja, jag har upplevt det jag med… Blir inte riktigt klok på hur man bäst ska gå till väga för att snabbt lufta 🙂 Som du nämner ovan är det bästa sättet har jag upplevt! Eller minst dåliga kanske 🙂

                    #284632
                    Kvarnis
                    Deltagare

                      Ah misstänkte det, tror tom vi diskuterade det tidigare, men man börjar bli gammal 😀

                      Helt ärligt vill jag minnas att det inte finns nått bra sätt, det finns utrustning som man kan fylla glykol med men de kostar ju mer än det smakar 😀

                      #284849
                      Fladric
                      Deltagare

                        Ah misstänkte det, tror tom vi diskuterade det tidigare, men man börjar bli gammal 😀

                        Helt ärligt vill jag minnas att det inte finns nått bra sätt, det finns utrustning som man kan fylla glykol med men de kostar ju mer än det smakar 😀

                        Haha, jag skyller på det jag med 😉

                        Nä, det är min upplevelse också…
                        Har bytt slangen nu och ska varmköra ikväll, ska hissa ännu mer fram så får se hur det går!

                        #284931
                        tommy m
                        Deltagare

                          jag är imponerad av all kunskap ni har. Det låter så lätt att bara ändra och byta. Jag har kämpat med min Legacy GT USDM i flera år för att få den ok för att köra på banträffarna.
                          Lycka till

                          #284593
                          LegacyLarsa
                          Keymaster

                            Fick lära mig att man kan använda en avkapad petflaska, lindad med eltejp så att den sluter någorlunda i vätskebehållaren, fyll upp petflaskan en bit(det går lättare om man är två) starta bilen och låt den först gå på tomgång därefter en 2-3000 varv för att få ut den sista luften. Experterna kan få i lagom mängd, så att petflaskan blir tom, håll den lite på varv och sätt sedan på locket.
                            /larsa

                            Skickat från min EML-L29 via Tapatalk

                            #284594
                            LegacyLarsa
                            Keymaster

                              jag är imponerad av all kunskap ni har. Det låter så lätt att bara ändra och byta. Jag har kämpat med min Legacy GT USDM i flera år för att få den ok för att köra på banträffarna.
                              Lycka till

                              Övning ger färdighet, man har hållit på med dessa bilar i 20 år nu..

                              Skickat från min EML-L29 via Tapatalk

                              #284927
                              Igge
                              Deltagare

                                Kul med rejsrapporter! 😀
                                Har egentligen inte så mycket att tillföra mer än kämpa på! d—0.o—b

                                Fick lära mig att man kan använda en avkapad petflaska, lindad med eltejp så att den sluter någorlunda i vätskebehållaren, fyll upp petflaskan en bit(det går lättare om man är två) starta bilen och låt den först gå på tomgång därefter en 2-3000 varv för att få ut den sista luften. Experterna kan få i lagom mängd, så att petflaskan blir tom, håll den lite på varv och sätt sedan på locket.
                                /larsa

                                Skickat från min EML-L29 via Tapatalk

                                Har inte funkat så bra för mig, vet inte om det är CDB-motorn som är värre men min verkar flöda extrem dåligt även när man tappar ur kylvätskan så det är knöligt att få ur luften.

                                #284850
                                Fladric
                                Deltagare

                                  Hej!

                                  Long time no see!

                                  Har varit alldeles för länge sedan jag uppdaterade här, mest på grund av lathet men även lite motivationsbrist i slutet av vintern… Men nu är vi igång igen så här kommer en liten sammanfattning av vad som har hänt sen sist!

                                  När jag senast skrev höll jag på med att montera ihop bilen inför tävling, Mullsjöcupen 1 och 2, som
                                  gick lördag respektive söndag!

                                  Fick ihop bilen och tog mig till tävlingen.

                                  På plats vid servicen med den nya fronten monterad.

                                  Upptäckte ganska snabbt att värmeproblemet var kvar och började sakta inse att det nu inte fanns så många alternativ kvar! Lät bilen kylas av och mycket riktigt, luktade avgaser i expansionskärlet…
                                  Toppackningsproblem!

                                  Tävlingen på söndagen ställdes in och jag åkte hem och började plocka ur motorn, igen 😀

                                  Börjar ha bra rutin på det nu!

                                  Hittade ganska snabbt att något var trasigt, toppackningen dålig på en cylinder! Alltså inte luft i systemet som jag tidigare trodde!
                                  Även spikat hyfsat mycket i det förbränningsrummet… Om den spikat p.g.a. dålig packning eller om packningen gått sönder för att den har spikat vågar jag nog inte svara på… Skickade i samband med detta spridarna på rengöring och spridaren vid den skadade cylindern flödade en aning sämre så kan ha varit orsaken!

                                  Visade sig även att packningen innan turbon var blåst så även där fanns rum för förbättring 😀

                                  Topparna skickades på renovering hos Motorslip i Umeå, kolven som var skadad plockades ur och filades till så den inte skulle ha några vassa kanter.

                                  Ny delar köptes in, original toppackningar och bultar, och motorn började monteras ihop igen 🙂

                                  Medan motorn var ur byggdes det även ett stag som håller emot huvudcylindrarna för kopplingen och bromsen för att de ska flexa mindre.

                                  I samband med att motorn lyftes i så rengjordes allt kring kopplingen och smörjdes upp ordentligt med fett så det inte ska kunna tjärva, förhoppningsvis har detta åtgärdat kopplingsproblemen jag har haft!

                                  Motorn lyftes i och vätskor fylldes på, den startades upp och varmkördes utan problem, skönt.

                                  Innan senaste tävlingen jag körde, backtävling i Åsele (samma som jag kört nån gång tidigare), så renoverade jag en ny bakvagn som monterades.
                                  Skickade den på pulverlack och monterade nya bussningar överallt!

                                  Riktigt trevligt med nymålade delar!

                                  Så till backtävlingen i Åsele!

                                  Som vanligt 3 omgångar där den snabbaste tiden räknas.

                                  På serviceplatsen innan start.

                                  Tävlingen gick riktigt bra måste jag säga, mina tider var väldigt nära varandra och jag förbättrade mig med drygt 2 sekunder mot förra året! Bilen gick så mycket bättre med nya bakvagnen, går inte att jämföra 🙂
                                  Kom tvåa totalt av ca 35 startande så är grymt nöjd 🙂

                                  Lite filmer från tävlingen:

                                  Omgång 1 incar:

                                  https://youtu.be/nCkCpumYKk4

                                  Omgång 2 incar

                                  https://youtu.be/0yRDYSV7Gyo

                                  Omgång 3 incar

                                  https://youtu.be/dybE0L3dYhA

                                  Utifrån (tror det var omgång 2):

                                  https://youtu.be/07Q-zmrt274

                                  Framförallt så höll tempen sig lägre och stabilare än den gjort på länge, ligger där den brukar ligga på en standard Legacy! Underbart 🙂

                                  Efter tävlingen så blev det ett sommaruppehåll men nu är jag igång igen!

                                  Tävling denna helg (24/8) i Sävar, Umenatta. Denna gång vill jag inte få in lika mycket damm som förra året så har börjat täta alla hål jag kan hitta!
                                  Igår fick jag hjälp av min kompis Ludvig att montera plast på dörrsidorna (satt ingen där upptäckte jag) vilket bör göra viss skillnad hoppas jag. Även gjort om och gjort rätt kring växelspaken så nu ska det vara tätt där med!
                                  Ikväll fortsätter vi med förberedelserna.

                                  Det var nog allt för denna gång, ska bli bättre på att uppdatera 😀

                                  På åteseende!

                                Visar 15 inlägg - 331 till 345 (av 357 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.