Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35017
    pogopedagog
    Deltagare

      Hej
      Ursäkta om frågan redan varit upp men jag undrar över hur rostskyddet är i Subaru, tex Outback. Funderar på att köpa en men har sett alarmerande tester på nätet vad gäller rost. Vad säger ni här om Vi Bilägares test som toksågar Subaru?

      Tack på förhand

      #284419
      Manor
      Deltagare

        Rostskyddet är inget att jubla för. Jag rostskyddar alltid mina nya bilar, speciellt japanska bilar är väl ganska kända för ett sämre rostbetyg…

        #284421
        Gystompa
        Deltagare

          Har aldrig riktigt förstått de där med att folk klagar på rostskyddet. Toyota och Subaru har iallafall enligt mig helt ok rostskydd om vi pratar de lite högre modellerna, Legacy och Outback alltså.

          Långt mycke bättre än t.ex tyska “kvalitets” kärror som gärna vi vilägare pratar gott om.

          Bäst skydd har mig veterligen volvo, men allt blir ju naturligtvis inte bättre än vad man gör det till, själv har jag som rutin att avfetta och spola bort skiten iallafall 1 gång i veckan på vintern

          #284420
          Manor
          Deltagare

            Nej, min Outback 3.6R hade t.o.m sämre rostskydd än Imprezan som var kompletteringsbehandlad i svensk hamn.
            Jag rostskyddade den på Rostskyddsmetoder i Vinsta, samma ställe som rostkollar bilarna åt Vi Bilägare.
            Volvo V70 (2011) fick betyg 4 av 5…medan Outbacken fick en 2:a. Volvo hade varit bättre tidigare och legat på en 5:a (vill jag minnas).

            Mig veterligen så har de ännu inte varit imponerade av något japanskt märke…men Mazda kompletteras fortfarande när de kommer till Europa.

            #284422
            Gystompa
            Deltagare

              Tänkte tillägga det i mitt inlägg, från 2010 och framåt kan jag inte säga hur det är och inte är med rostskydd.
              Men jag har t.ex en 07:as outback som gått 32000 mil i dagsläget, ser helt ok ut.

              Men det är som jag sa tidigare, saker o ting blir inte bättre än vad man gör det till. ser man till och tvättar regelbundet på vintern så håller grejerna sig fräscha. annars rostar det mesta

              #284424
              Igge
              Deltagare

                Om man pratar vinterskötsel, räcker det med högtryckstvätt eller bör man köra ett varv med avfettning först?

                #284423
                Gystompa
                Deltagare

                  Alltid avfetta såklart

                Visar 7 inlägg - 1 till 7 (av 7 totalt)
                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.