Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #35405
    cratusg
    Deltagare

      Hej! Är det någon som ska sälja sin type r nu i sommar? Jag håller på att fixar garage och därefter kommer jag söka aktivt efter en. Helst original. Årsmodell och färg spelar ingen roll.

      #286635
      Christian S
      Deltagare

        en helt original vill du inte ha då dom är mappade för 100oktan ifrån fabrik och spärrade till 180km/h.

        #286645
        cratusg
        Deltagare

          Okej jag förstår. Dom går väl inte mycket fortare än 180 original ändå med den utväxlingen? Är det svårt att importera bil eller ska man hellre satsa på en här i Sverige? Finns det något seriöst företag man kan vända sig till förutom superior imports då jag tycker dom är väldigt dyra?

          #286638
          goffemannen
          Deltagare

            Ska du importera en så är det från Japan som är bäst, helt klart bäst skick på bilarna därifrån jämfört med England. Sen är det ju självklart billigast att göra det själv. Men det är ett jäkla jobb och massor som kan gå åt pipan. Finns de som försökt sig på detta och står där sen med en bil som de inte kan regga in.

            Så ska du importera så rekommenderar jag starkt att anlita ett företag som har bra erfarenhet av detta. Det gjorde jag när jag köpte min Type R 2010. Jag anlitade av dig nämnda Superior Imports. Hela förloppet gick smärtfritt då de säljer ett helhetspaket där du hämtar bilen reggad och klar.

            Annars är det väl bara att försöka hitta en här i Sverige vilket kanske inte är helt lätt då det är en ovanlig modell.

            Det som du behöver göra om du tar hem en bil från Japan är att mappa om den här i Sverige på våran bensin pga att de är mappade för deras 100 oktan som tidigare nämnts , annars är det bara att tuta å köra.

            Utväxlingen är hur skön som helst när den används där den ska = småvägar osv. Men att ligga på landsväg/motorväg med den är mindre roligt :). Det är en av anledningarna till att det sitter en 6vxl låda från en 2006 STI i min bil :). Och jo den går en bit över 200km/h med original lådan.

            #286643
            Thornblom
            Deltagare

              Vad har du fått för prisbild av Superior?

              #286636
              Christian S
              Deltagare

                Okej jag förstår. Dom går väl inte mycket fortare än 180 original ändå med den utväxlingen? Är det svårt att importera bil eller ska man hellre satsa på en här i Sverige? Finns det något seriöst företag man kan vända sig till förutom superior imports då jag tycker dom är väldigt dyra?

                min gjorde väll ca 170 på mätaren på 4an och när spärren gick in på 5an så var mätaren strax över 180 och dom gör väll ca 230 när varvstoppet går in på 5an.

                Men att ligga på landsväg/motorväg med den är mindre roligt :).

                precis, på bilden nedan låg jag på 5ans växel med orginallådan

                Det är en av anledningarna till att det sitter en 6vxl låda från en 2006 STI i min bil.

                japp och en annan för att det ska hålla när man kommer upp lite i effekt, med 6växlad låda går det bra fort när nålen lägger sig på pinnen vid 0an:D

                #286639
                goffemannen
                Deltagare

                  min gjorde väll ca 170 på mätaren på 4an och när spärren gick in på 5an så var mätaren strax över 180 och dom gör väll ca 230 när varvstoppet går in på 5an.

                  precis, på bilden nedan låg jag på 5ans växel med orginallådan

                  japp och en annan för att det ska hålla när man kommer upp lite i effekt, med 6växlad låda går det bra fort när nålen lägger sig på pinnen vid 0an:D

                  Ja de går rätt fort då 🙂

                  #286646
                  cratusg
                  Deltagare

                    Vad har du fått för prisbild av Superior?

                    120k.

                    Har legat ute en här i Sverige för ett par månader sedan med 6 växlad sti låda för 86k. Hade dock inte möjlighet att köpa en då.

                    #286644
                    Thornblom
                    Deltagare

                      120k.

                      Har legat ute en här i Sverige för ett par månader sedan med 6 växlad sti låda för 86k. Hade dock inte möjlighet att köpa en då.

                      Värt att ha i åtanke är väl att det är mycket hårdare besiktningskrav osv i Japan, så förmodligen är den importerade bilen för 120k i kanonbra skick. Om den är i 34k bättre skick en den du såg för 86k är svårt att säga. Men dom brukar vara i topskick om du använder Superior.

                      #286640
                      Gloremir
                      Deltagare

                        Nu är det ju så att priserna börjar stiga på just type r, iaf i europa.
                        Sett flera i tyskland/england/frankrike, dom ligger allt mellan 100.000 – 150.000
                        Beroende på skick.

                        Men ja allt är ju till salu för rätt pengar 😛

                        #286634
                        Turbovin
                        Deltagare

                          Tycker 120k för en riktigt fräsch Type R är snudd på billigt. I Sverige kan man dock fynda på alla möjliga klassiker som är bra mycket dyrare utomlands.

                          #286641
                          Gloremir
                          Deltagare

                            Tycker 120k för en riktigt fräsch Type R är snudd på billigt. I Sverige kan man dock fynda på alla möjliga klassiker som är bra mycket dyrare utomlands.

                            kanske lägga upp min o begära 150k då 😛 så kan jag renovera 1 till 😛

                            #286637
                            goffemannen
                            Deltagare

                              Jag gav 120 för min när jag köpte den 2010. Priserna borde inte ha sjunkit sedan dess. Min va i riktigt bra skick. Det som verkligen står ut på en japan import är hur dem ser ut undertill.

                              Här är ett exempel på en Toyota Aristo som Superior tog hem förra året.

                              #286647
                              Philip_delta
                              Deltagare

                                Sett den vita som ligger på blocket nu?

                                #286642
                                karlberg
                                Deltagare
                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 15 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.