SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Svajande laddtryck?

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #4405
    Viom
    Deltagare

      Hej.

      Har fått bekymmer med laddtrycket på min Wrx 01á. Om man ligger på 2800/rpm på femman och stämplar fullt så vill liksom inte laddtrycket stiga jämnt utan det pendlar som bara den mellan 0,8 till 1,4 tills man har fått upp varvet ganska mycke.

      När man börjar närma sig 4500 och uppåt så lungar det ner sig och stannar på 1,2 som det ska. Det funkar mycke bättre när man har högt varv och gasar på, då är laddet mer stabilt o lägger sig på 1,2 – 1,3 ganska snabbt.
      Det händer också bara ibland, men mer o mer frekvent?

      Bilen är trimmad av Jrm och har utöver standard 3″ med racekatt och downpipe och Hks dump. Dumpen öppnar väldigt tidigt har jag märkt. Behöver knappt ge nån gas för att den ska släppa ut. Gör Hks dumpen det eller kan den va för löst spännd för att tidigare ägare gillade när det pyser o har sig?

      Någon som har varit med om samma sak eller kan ha några tips om vad som brukar spöka? / Henke

      #65292
      kamikaze
      Deltagare

        Ja jag och bror har faktiskt varit med om exakt samma symtom som du beskriver och då va det mycket riktigt dumpen som va för löst spänd och därför öppnade innan den igentligen skulle.
        Du får spänna den och se om det blir bättre

        #65295
        Viom
        Deltagare

          Får testa o spänna den lite då, men hur mycke? Vid vilket tryck ska den öppna så att man inte spänner för hårt?

          #65294
          5vensson
          Deltagare

            Jag har haft samma problem med min. Fick rengöra boost solenoiden sen försvann det.

            /Johan

            Impreza WRX STi -02
            Ecutek 3
            3″ från turbo
            Walbro 255l
            HKS panelfilter
            HKS Iridium HR8

            #65293
            kamikaze
            Deltagare

              Får testa o spänna den lite då, men hur mycke? Vid vilket tryck ska den öppna så att man inte spänner för hårt?

              Det vet jag inte, du får helt enkelt pröva dig fram.
              Spänna lite, ut och gasa och se om det räcker, är svajningarna kvar så får du stanna och spänna lite till ända tills du är nöjd.

              Skulle det va så att du spänner så mycke det går men ändå inte blir nöjd så går det nog att byta fjädern i dumpen till en hårdare variant och fortsätta spänna, det gick på våran i alla fall (Blitz)

              Det är inte bra att köra med en dump som inte öppnar alls då kan turbon ta stryk, men den ska inte heller ligga och ”tjuvöppna” när man inte har släppt gasen då försvinner luft ut som ECUn tänkt blanda med bensin.

              #65296
              Viom
              Deltagare

                Har tagit o åtg. dumpen nu och det verkar som att problemet har försvunnit.
                Men eftersom det bara uppenbarar sig ibland så kan man inte vara säker på att det är borta så tänkte rengöra ”boost solenoiden” också men lite novis på boxer motorer så vet jag inte riktigt hur den ser ut eller var den sitter? Lite hjälp med detta vore vänligt =).. / Henke

                #65291
                challe
                Deltagare

                  Har du läst den här tråden

                  http://bbs.impreza.nu/dc/dcboard.php?az=show_topic&forum=5&topic_id=14847&mesg_id=14847&listing_type=search

                  Ang rengörning så är det bara att ta loss solenoiden och spreja på rengörningsmedel (typ bräkleen) och sedan blåsa ur lite försiktigt med tryckluft 🙂

                  #65297
                  Viom
                  Deltagare

                    Skulle ta bort solenoiden idag för lite rengöring när jag fick syn på nått jag inte sett tidigare. Slangen som går ifårn Wastegate T-korset till solenoiden var uppklippt och typ ihop skarvad med en liten plastgrej. Varför detta påhitt? Misstänker att det har nått med laddtrycket att göra men hur? / Henke

                    #65289
                    Adam K
                    Deltagare

                      Om den bara är skarvad så påverkar det inget nu.
                      Bilen kan ha haft någon eftermarknads laddtrycksstyrning förut.
                      Vad du kan kolla (känna efter) är om restriktor-kulan sitter kvar i slangen från kompressorsidan till T-korset. Det borde den göra, men ändå.

                      #65298
                      Viom
                      Deltagare

                        Om den bara är skarvad så påverkar det inget nu.Bilen kan ha haft någon eftermarknads laddtrycksstyrning förut.Vad du kan kolla (känna efter) är om restriktor-kulan sitter kvar i slangen från kompressorsidan till T-korset. Det borde den göra, men ändå.

                        Nja, skarven ser mer ut som en strypning eller så är den helt strypt. Pillade aldrig bort den o tittade då den såg ut att vara svårt att få dit den igen :-). Tänkte om det är något typ JRM brukar göra när bilen trimmas? / Henke

                        #65290
                        specialized
                        Deltagare

                          Den enda `strypning`som ska finnas på den slangen förutom T-korset, är den restriktor som sitter inne i slangen, en liten kula med ett hål på 0.7 eller 0.8 mm.

                          Mindre hål= Ostabilare, lite högre laddtryck, snabb respons på gas.
                          Större hål= Stabilare laddtryck, men segare att få ladd.

                          Vissa behöver en sk festo-ventil för att justera in rätt storlek på hålet.
                          Det du har sittandes kan ju vara en yttliggare strypning som gör att laddet svajar, svajande ladd kan vara ett av symtomen på för liten restiktor.

                          Men mitt tips är att rengöra solenoiden först, om du inte gjorde det, eftersom det verkar ha fungerat bra innan ??

                          Hjälper inte det, så ta bort ”skarven ” och kolla vad det är .
                          Borde inte vara något Jrm har monterat 🙂

                          Mvh Mattias- som testat olika storlekar på restriktorn 🙂

                          _____________________________________
                          http://www.garaget.org/?car=18857
                          http://www.impreza.nu/ssi2/expo/view_album.php?set_albumName=ssi947
                          ———————————-
                          Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg

                          #65288
                          b20mannen
                          Deltagare

                            Nja, skarven ser mer ut som en strypning eller så är den helt strypt. Pillade aldrig bort den o tittade då den såg ut att vara svårt att få dit den igen :-).

                            Den där skarven sitter som standard på väldigt många av våra bilar. Det är för att slangarna till WG och kompressorhuset, inklusive t-korset liksom ”tillhör” turbon.

                            #65299
                            Viom
                            Deltagare

                              Nja, skarven ser mer ut som en strypning eller så är den helt strypt. Pillade aldrig bort den o tittade då den såg ut att vara svårt att få dit den igen :-).

                              Den där skarven sitter som standard på väldigt många av våra bilar. Det är för att slangarna till WG och kompressorhuset, inklusive t-korset liksom ”tillhör” turbon.

                              Den där skarven finns också, sitter typ 5 cm efter t-korset och ser väldigt orginal ut. Men den skarven som jag pratar om sitter nästan framme vid selenoiden och ser väldigt hemmagjort ut. Typ avklippt med avbitare och sen ihop satt med den där konstiga blåa skarvsaken. Jag har ialf rengjort samt testat funktionen på selenoiden nu med 12 v och den öppnar som den ska.
                              Felet har dock ändrat sig ifrån att sluta svaja till att ligga stadigt på 1.1 som topp på 4 o 5. Har tappat 0.3 bar nånstans. Trycket låg stadigt på 1.1 innan jag rengjorde selenoiden också. Vad ska man titta på mer? / Henke

                            Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
                            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.