› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Svajande laddtryck?
- Detta ämne har 12 svar, 1,491 deltagare, och uppdaterades senast för 15 år, 10 månader sedan av
Viom.
-
FörfattareInlägg
-
7 maj, 2009 kl. 19:51 #4405
Viom
DeltagareHej.
Har fått bekymmer med laddtrycket på min Wrx 01á. Om man ligger på 2800/rpm på femman och stämplar fullt så vill liksom inte laddtrycket stiga jämnt utan det pendlar som bara den mellan 0,8 till 1,4 tills man har fått upp varvet ganska mycke.
När man börjar närma sig 4500 och uppåt så lungar det ner sig och stannar på 1,2 som det ska. Det funkar mycke bättre när man har högt varv och gasar på, då är laddet mer stabilt o lägger sig på 1,2 – 1,3 ganska snabbt.
Det händer också bara ibland, men mer o mer frekvent?Bilen är trimmad av Jrm och har utöver standard 3″ med racekatt och downpipe och Hks dump. Dumpen öppnar väldigt tidigt har jag märkt. Behöver knappt ge nån gas för att den ska släppa ut. Gör Hks dumpen det eller kan den va för löst spännd för att tidigare ägare gillade när det pyser o har sig?
Någon som har varit med om samma sak eller kan ha några tips om vad som brukar spöka? / Henke
7 maj, 2009 kl. 20:04 #65292kamikaze
DeltagareJa jag och bror har faktiskt varit med om exakt samma symtom som du beskriver och då va det mycket riktigt dumpen som va för löst spänd och därför öppnade innan den igentligen skulle.
Du får spänna den och se om det blir bättre8 maj, 2009 kl. 08:13 #65295Viom
DeltagareFår testa o spänna den lite då, men hur mycke? Vid vilket tryck ska den öppna så att man inte spänner för hårt?
8 maj, 2009 kl. 11:12 #652945vensson
DeltagareJag har haft samma problem med min. Fick rengöra boost solenoiden sen försvann det.
/Johan
Impreza WRX STi -02
Ecutek 3
3″ från turbo
Walbro 255l
HKS panelfilter
HKS Iridium HR88 maj, 2009 kl. 14:10 #65293kamikaze
DeltagareFår testa o spänna den lite då, men hur mycke? Vid vilket tryck ska den öppna så att man inte spänner för hårt?
Det vet jag inte, du får helt enkelt pröva dig fram.
Spänna lite, ut och gasa och se om det räcker, är svajningarna kvar så får du stanna och spänna lite till ända tills du är nöjd.Skulle det va så att du spänner så mycke det går men ändå inte blir nöjd så går det nog att byta fjädern i dumpen till en hårdare variant och fortsätta spänna, det gick på våran i alla fall (Blitz)
Det är inte bra att köra med en dump som inte öppnar alls då kan turbon ta stryk, men den ska inte heller ligga och ”tjuvöppna” när man inte har släppt gasen då försvinner luft ut som ECUn tänkt blanda med bensin.
16 maj, 2009 kl. 22:40 #65296Viom
DeltagareHar tagit o åtg. dumpen nu och det verkar som att problemet har försvunnit.
Men eftersom det bara uppenbarar sig ibland så kan man inte vara säker på att det är borta så tänkte rengöra ”boost solenoiden” också men lite novis på boxer motorer så vet jag inte riktigt hur den ser ut eller var den sitter? Lite hjälp med detta vore vänligt =).. / Henke17 maj, 2009 kl. 08:09 #65291challe
DeltagareHar du läst den här tråden
Ang rengörning så är det bara att ta loss solenoiden och spreja på rengörningsmedel (typ bräkleen) och sedan blåsa ur lite försiktigt med tryckluft 🙂
18 maj, 2009 kl. 19:27 #65297Viom
DeltagareSkulle ta bort solenoiden idag för lite rengöring när jag fick syn på nått jag inte sett tidigare. Slangen som går ifårn Wastegate T-korset till solenoiden var uppklippt och typ ihop skarvad med en liten plastgrej. Varför detta påhitt? Misstänker att det har nått med laddtrycket att göra men hur? / Henke
19 maj, 2009 kl. 06:10 #65289Adam K
DeltagareOm den bara är skarvad så påverkar det inget nu.
Bilen kan ha haft någon eftermarknads laddtrycksstyrning förut.
Vad du kan kolla (känna efter) är om restriktor-kulan sitter kvar i slangen från kompressorsidan till T-korset. Det borde den göra, men ändå.19 maj, 2009 kl. 07:18 #65298Viom
DeltagareOm den bara är skarvad så påverkar det inget nu.Bilen kan ha haft någon eftermarknads laddtrycksstyrning förut.Vad du kan kolla (känna efter) är om restriktor-kulan sitter kvar i slangen från kompressorsidan till T-korset. Det borde den göra, men ändå.
Nja, skarven ser mer ut som en strypning eller så är den helt strypt. Pillade aldrig bort den o tittade då den såg ut att vara svårt att få dit den igen :-). Tänkte om det är något typ JRM brukar göra när bilen trimmas? / Henke
19 maj, 2009 kl. 11:32 #65290specialized
DeltagareDen enda `strypning`som ska finnas på den slangen förutom T-korset, är den restriktor som sitter inne i slangen, en liten kula med ett hål på 0.7 eller 0.8 mm.
Mindre hål= Ostabilare, lite högre laddtryck, snabb respons på gas.
Större hål= Stabilare laddtryck, men segare att få ladd.Vissa behöver en sk festo-ventil för att justera in rätt storlek på hålet.
Det du har sittandes kan ju vara en yttliggare strypning som gör att laddet svajar, svajande ladd kan vara ett av symtomen på för liten restiktor.Men mitt tips är att rengöra solenoiden först, om du inte gjorde det, eftersom det verkar ha fungerat bra innan ??
Hjälper inte det, så ta bort ”skarven ” och kolla vad det är .
Borde inte vara något Jrm har monterat 🙂Mvh Mattias- som testat olika storlekar på restriktorn 🙂
Google gör mig smart, Photoshop gör mig snygg22 maj, 2009 kl. 15:53 #65288b20mannen
DeltagareNja, skarven ser mer ut som en strypning eller så är den helt strypt. Pillade aldrig bort den o tittade då den såg ut att vara svårt att få dit den igen :-).
Den där skarven sitter som standard på väldigt många av våra bilar. Det är för att slangarna till WG och kompressorhuset, inklusive t-korset liksom ”tillhör” turbon.
24 maj, 2009 kl. 18:30 #65299Viom
DeltagareNja, skarven ser mer ut som en strypning eller så är den helt strypt. Pillade aldrig bort den o tittade då den såg ut att vara svårt att få dit den igen :-).
Den där skarven sitter som standard på väldigt många av våra bilar. Det är för att slangarna till WG och kompressorhuset, inklusive t-korset liksom ”tillhör” turbon.
Den där skarven finns också, sitter typ 5 cm efter t-korset och ser väldigt orginal ut. Men den skarven som jag pratar om sitter nästan framme vid selenoiden och ser väldigt hemmagjort ut. Typ avklippt med avbitare och sen ihop satt med den där konstiga blåa skarvsaken. Jag har ialf rengjort samt testat funktionen på selenoiden nu med 12 v och den öppnar som den ska.
Felet har dock ändrat sig ifrån att sluta svaja till att ligga stadigt på 1.1 som topp på 4 o 5. Har tappat 0.3 bar nånstans. Trycket låg stadigt på 1.1 innan jag rengjorde selenoiden också. Vad ska man titta på mer? / Henke -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.