Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #445
    maxan
    Deltagare

      >Efter jag tagit bort de så laddade bilen mindre. jag satte i
      >en laddtrycks mätare och bilen laddade knappt 0,6 bar. jag
      >servade bilen och subaru satte upp laddtrycket till mig så de
      >blev ca 1,3 men då svajar laddtrycket fram och tillbaka mellan
      >0,8 och 1,3. så nu har jag de på 1 bar och de svajar knapp
      >nu.(går upp 1.1 och ner till 0,9 och stannar där.
      Erhm?! Hjälpte “Subaru” dig att justera laddtrycket till 1.3 bar? Nu vet jag inte vad “Subaru” är för dig, men jag har svårt att tro att någon Subaru-verkstad kopplad till I.M. justerar upp ditt laddtryck till 1.3 bar. Inte om du nu fortfarande har garantin kvar iallafall.

      Många av oss “gamla i gemet” ogillar skarpt detta beteende med att pilla sönder bilen och sedan inte själv kunna ta konsekvensen när något går sönder. Utan sätter tillbaka orginaldelar och skyller på garantifel, låter IM betala (läs Vi andra med ökade kostander på reservdelar, nybilspris osv) via “garantin”. x(

      >hjälper de och sätta tillbaka min sån som jag sjustera
      >laddtrycket med ? och hur rengör man solonoiden ? jmr racing
      >sa att jag skulle göra de.
      Du kanske skall stoppa i en mappningsbar ECU och låta någon riktig trimmfirma se över tändningsmappar och soppatillförsel och inte bara “höja” laddtrycket.

      Vill du att någon av de mer seriösa bland forumet skall komma med goda råd tror jag nog du behöver se över din inställning till att trimma bilen 😉 Dessa gossar fnissar och rynkar på näsan åt alla som enbart sysslar med att höja laddtryck utan att se över tändning osv med hjälp av utbytta ECUer 🙂

      Men som sagt var, du skriver väldigt lite om vad du har i bilen, du kanske bytt ECU, isf är det bra om du berättar lite mer om kringutrustningen för att underlätta vad som eventuellt kan ha gått fel baserat på tidigare erfarenheter osv.

      Men jag kan bjuda på ett tips, du har antagligen bytt avgassystem m.m. och fortfarande kör med standard ECU, då händer det lätt att laddtrycket skjuter över upp mot 1.1 bar, för att sedan justeras ner till 0.9 bar av ECUn..

      Som sagt var… Bytt ECU och du skulle lätt och framförallt _säkert_ kunna ladda 1.2 bar när allt är injusterat.

      Mvh,
      Subaru – AWD – All Well Driven

      #37954
      ExOrdis
      Deltagare

        Med orginal DP får du väldigt fort spikningar i sommarvärmen
        redan vid 0,8 – 0,9 bar och både tändning och laddtryck sänks. Testa med en något större restriktor hellre än ett statiskt laddtryckstak via blödventil. En atmosfärisk dump på orginal-ecu gör att bilen går med för fet blandning vid lambda reglering = icke optimalt.

        #37955
        vidigsson
        Deltagare

          jag har lite konstigt laddtryck.
          de satt en liknande sån dawes device ( om de är en sån som man kan ställa laddtrycket på med en skruv i motorutrymmet ?)

          men jag skulle ha ut en ny generator på garantin och tog bort den för att de inte skulle se ut som man pillat för mycket.

          Efter jag tagit bort de så laddade bilen mindre. jag satte i en laddtrycks mätare och bilen laddade knappt 0,6 bar. jag servade bilen och subaru satte upp laddtrycket till mig så de blev ca 1,3 men då svajar laddtrycket fram och tillbaka mellan 0,8 och 1,3. så nu har jag de på 1 bar och de svajar knapp nu.(går upp 1.1 och ner till 0,9 och stannar där.

          Varför ? gör den så. subaru sa ett de va min blitz dump som gjorde de ? att de inte klarade och släppte ut lite. men den är ganska hård och borde klara i alla fall 2 bar.

          hjälper de och sätta tillbaka min sån som jag sjustera laddtrycket med ? och hur rengör man solonoiden ? jmr racing sa att jag skulle göra de.

          lite goda råd skulle sitta fint om ni orkat läsa min text.
          mvh patrik

          #37956
          vidigsson
          Deltagare

            hejsan !
            tro inte att jag satte dit den man sjustera laddtrycket.(och jag är inte helt bakom flötet heller)
            subaru verkstad satte vist upp laddtrycket men jag vet att man inte ska höja laddtrycket utan att ändra tändningskurvan. så därför satte jag ned till 1 bar. de ska bilen kunna ha orginal, 0,55 ska de inte va iallafall.
            den ska inte vara chippad enligt förra ägaren( har haft bilen sen januari) men jag kan ju inte se om de skulle var ecutek2 tex på den.
            där sitter en blitz dump(atmosvärisk)och 2,5 avgassystem från katten o bak. alltså orginal dp. detta borde inte göra att den går som den gör ? eller ?
            men bilen gjorde ju inte så innan när jag hade den man ställer laddtrycket på. har lånat ut den till en kille som turbokonerterat en golf vr6. ( den går bra den bilen appro på annat)så jag kan inte prova med att sätta till baka den ännu.

            mvh patrik

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.