Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #1795
    LegacyLarsa
    Keymaster

      Finns det något lättare svänghjul till våra bilar att få tag på?
      även hållbarare kan vara trevligt då de vad jag fått höra även att de tar stryk av snabba starter…
      /Larsa

      #46954
      maxan
      Deltagare

        >Finns det något lättare svänghjul till våra bilar att få tag på?
        >även hållbarare kan vara trevligt då de vad jag fått höra även att de
        >tar stryk av snabba starter…

        Pratar vi Legacy eller Impreza nu? 😉 Till Imprezan finns det en hel del svänghjul. Men det är inte bara guld och gröna skogar att byta den om jag fattat rätt. Jag minns inte exakt nackdelarna, men i det hela fick jag känslan av att det berodde väldigt mycket vad man skulle göra när man väl förväntade sig förbättringen 🙂

        Kolla lite på de engelska brädorna bbs.scoobynet.co.uk , sök på flywhell. Jag vet inte om det är samma på Imprezan och Legacyn, men ett het tips är att maila någon australiensk eller engelsk handlare som säljer flywheels och höra med dem.

        Mvh,

        Max!

        #46957
        Perra
        Deltagare

          >Men det är inte bara guld och gröna skogar att byta den
          >om jag fattat rätt. Jag minns inte exakt nackdelarna, men i det hela
          >fick jag känslan av att det berodde väldigt mycket vad man skulle göra
          >när man väl förväntade sig förbättringen 🙂
          >
          >Mvh,
          >
          >Max!

          Visst har du rätt, Maxan. Det beror helt på vad man vill ha ut av modifieringen.
          Om man byter till ett lättare svänghjul, vilket de flesta gör, så får man sämre toppeffekt men bättre vridmoment. (Snurrar upp i varv fortare.) Och omvänt att har man ett tyngre så får man mindre vrid men bättre toppeffekt.

          Kolla in bpm-sports för ett exempel:
          http://www.bpmsports.com/drivetrain_bpmflywheel.htm

          Som Maxan skrev, kolla Scoobynet oxå, där finns tonvis med info.

          Mvh Perra

          Link-ed!

          #46955
          SecretAgentMan
          Deltagare

            Mina fysikkunskaper säger mig att det borde vara tvärtom…mindre massa som snurrar -> mindre moment.

            Jag kan tänka mig att man får ett snabbare gassvar och en annorlunda responskurva med ett lättare svänghjul, men mera vrid?

            Ökar inte vridet kommer inte effekten heller att öka, om inte något annat i motorn ändras.

            Jag tror att ett svänghjulsbyte enbart skall göras om man vill ha rappare respons.
            Nito (Ninosco på Nitosport) har provat på sitt hembygge, och rapporterar minskat drag, men bättre gassvar.

            :confused:

            /J

            #46956
            OzO
            Deltagare

              Vrid lämnar jag åt Einstein… Men har också läst att bilen bromsar (nej, inte bänkbroms utan vanlig hedlig belägg-mot-skiv-broms) bättre med lättare svänghjul. Tror faktiskt det har med att det är mindre moment att motverka… eller hur f-n utrycker man sig… Mindre massa att bromsa. Så.
              Kanske för oss utan AP? 😉
              ______________________________________________
              http://bbs.impreza.nu/dcforum/Images/ssi/fireskull.gif The Blue Pile of…

            Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.