- Detta ämne har 6 svar, 1,180 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år, 2 månader sedan av Martinr.
-
FörfattareInlägg
-
13 februari, 2006 kl. 12:11 #971MartinrDeltagare
är det vanligt att motorn går typ 4-6 varv innan den går igång, ibland när den är varm ännu längre tid…? har kört slut batteriet pga motorn bara går runt.
bilen är en -99 som gått 6800
det som är bytt är front ic, aps-filter i skärmen, lmm till senare variant, öppen aps dump, walbro bränslepump, aps 3″, kallare stift och unichip. allt funkar bra och och jämt, aldrig krånglat.kör på 5/40 helsyntet.
någon på en firma i stan sade någonting om en backventil, vet ej vidare vad han menade.Mvh Martin
13 februari, 2006 kl. 16:32 #41577ManorDeltagareNej, min brukar gå igång efter 1-2 varv, men min är helt original och det är ju inte din…kanske det är hela skillnaden.
mvh Mats N
13 februari, 2006 kl. 23:21 #41580MartinrDeltagaretänkte försöka med att byta batteri, tycker den går lite trögt runt.
tack för ditt svar!Mvh Martin
14 februari, 2006 kl. 00:30 #41579jrabergDeltagarekör med ngk no7 och har inte märkt ngn skillnad.Vet inte hur många varv den behöver men en halv till en sekund kanske det tar :/
Det kan ju vara en del saker som ställer till det, men om motorn går runt så borde ju inte batteriet vara dåligt kan tyckas. Nyare Lmm än den som pajar ofta visste jag inte fanns till my99. Men ECU’n borde klaga om den ger fel värden, eller?
För att utesluta soppatillförsel:
Vrid på tändningen lyssna efter soppapumpens vinande därbak och när det tystnar(efter ca 3-5 sek) vrid sen direkt till startläge, Startar motorn snabbare nu? om inte så är det inte soppatillförseln iaf 🙂Skulle ju kunna vara stiften, men jag har inte märkt ngn skillnad med mina, tror jag iaf :-/ Hur pass kalla har du?
Har själv haft problem med taskiga batterier men det har inte påverkat antalet varv motorn behöver snurra för att starta, då startmotorn inte orkat mer än (gissningsvis)
Att batteriet tar slut efter ett tag när du vevar runt startmotorn är inte konstigt då startmotorn suger i sig en hel del Ampere och tömmer batteriet ganska fort.. Men innan dess borde ju motorn ha startat 😉-JR
16 februari, 2006 kl. 16:17 #41581MartinrDeltagaregrejen är det känns som om batteriet inte orkar dra runt “fort” om du förstår…! går lite långsamt, bör kanske lyssna på någon annan impreza, vad vet jag =)
lmm gick sönder, troligtvis pga filtret, och den byttes. det är säkert som du säger att det är samma. vet inte mycket mer än att den är ny och till en 99a.
jag startar alltid bilen genom att låta den bygga bränsletryck innan, brukar fungera bättre då…
kanske bara inbillar mig, men det känns som om den startar snällare då!
vet inte riktigt vilka jag har, skall kolla i dagarna.jo, den slukar en hel del kraft från batteriet. det har ju då hänt att motorn inte startat och batteriet tömts.
får kolla upp det när bilen kommer tillbaka från verkstaden, vilket känns som en evighet. två månader nu :STack för ditt svar
17 februari, 2006 kl. 11:26 #41578ManorDeltagareLika/samma för mig med söligt varv på startmotorn, men batteriet har dock aldrig dött. Det har låtit som om batteriet har varit på väg att dö…men inte då. Nu är batteriet 7 år och senaste gången det mättes så var det helt ok. Motorn är trög att veva runt när den är kall, och detta fenomen tror jag är standard på alla Imprezor. Jag kanske överdrev när jag sa att motorn startar på 1-2 varv…den startar åtminstone snabbt utan att man oroar sig, men hur många varv den går runt vet jag egentligen inte.
mvh Mats N
18 februari, 2006 kl. 14:30 #41582MartinrDeltagarejag säger nog lite mellan pekfingret och tummen när jag menar att den går många varv. det är mycket olika!
det känns nästan som om den är mer svårstartad när den är varm, typ stått en stund med.
aja, får nog vända mig till trimfirman som gör service på den, skall ändå in och byta huvudbromscylinder!Mvh martin
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.