Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #710
    modulated
    Deltagare

      Goddag kemister!

      Såg på stan reklam om att numera har Preem svavelfribensin,
      hur påverkar det oktantalet eller energivärdet i bensinen?
      Vad har svavlet varit bra för tidigare om det inte påverkar
      energivärdet?

      // Patrick P – har börjat fått kläm på aromater numera 😀

      Regionsansvarig Västerås

      #39971
      ExOrdis
      Deltagare

        Svavel är det som stinker på kalla katalysatorbilar och har en tråkig egenskap att b.l.a sätta igen spridarmunstycken. Inget man saknar direkt… Slaggprodukt utan direkt funktion i en ottomotor, vad jag vet. 😉 Alkylat(racing)bensin är oxå svavelfritt…

        #39972
        jeppe
        Deltagare

          Det låter som om den svavelfria då skulle vara bättre !
          Kan detta verkligen stämma ?
          När det gäller Diesel så är det ju tydligen tvärt om !

          Alla som kört Diesel ner till Europa vet att det är mer pulver
          i Dieseln i Europa. Bilen går mycket bätre och drar mindre bränsle

          Europa Dieseln är i miljöklass 3 med 50 mg/kg svavel.
          Citydieseln är i miljöklass 1 med 10 mg/kg svavel.

          Vad kan man dra för slutsats av detta !
          Ska man skaffa soppakort hos Björnen 😀 ?

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.