Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34347
    Pigges
    Deltagare

      Då jag störde mig på den rosten som fanns på bakskärmarna bestämde jag mig för att göra något åt det. Har underredsbehandlat bilen i början på december genom konstens alla regler i trösklar och hålrum med en tryckslang. Blev superbra i min mening. Gav mig på rosten direkt efter jag blev klar. På höger sidan var det inte mycket som syntes alls, inget på utsidan men på vänster sidan så var det var jag trodde först några rostbubblor under lacken. Området var ca 2×3 cm alltså inget större alls och det var rätt mycket bubblor under den blå lacken. När man väl sitter och skrapar och slipar så märker jag ju att det rostat igenom… Surt sa räven, med tanke på hur lite det syntes men hade ändå gått igenom…
      Skitbilar…
      Men ska det göras ska det göras ordentligt, slipade ner all rost jag kunde hitta, plockade ner stötfångaren bak och slipat lite under där. Inget större utan några fläckar med rost på sidorna, balken bak hade klarat sig bra, några små ställen där med. Lampfästena bak för skylltebelysningen var dock lite värre. Sprayat med zinkfärg på allt bak, där jag slipat och även där jag inte slipat. Känns skönt att göra det bra när man väl gör det.

      Tillbaka till bakskärmarna så var det ända rätta för att det ska bli bra gjort att svetsa ut det rötna och på med ny plåt. Då plåt inte är min grej fick jag detta gjort hos en bekant till mig och har blivit uppdaterad med bilder och info om hur det går. Även tröskeln på vänster sida va rätt rostig baktill så den fick lite kärlek och ny plåt. Kanten runt hjulhuset som är punktsvetsad med två plåtar har böjts isär och fått behandling på det sättet, sedan är det sprayat tunnflytande rostskydd runt kanten och uppåt inne i hjulhuset. Han har sedan behandlat detta så det ska vara redo för lackering.

      Sedan är allt från insidan av bagagen behandlat på samma sätt, allt är utrivet och sprayat med zinkfärg i kanter och på utsatta ställen. Platsen för reservhjulet är sedan sprayat med en body spray som ger en hård och rostskyddande yta. Med hjälp av tryckluft och slang är det sprayat “inne i bakskärmarna”, har alltså gått in genom bagagen och sprayat ner mellan den yttre och den inre plåten med tunnflytande rostskydd.

      Nu återstår att boka en tid med en lackeringsfirma och få det lackerat så att jag kan få ut o åka igen 🙂

      Hoppas länkarna till bilderna fungerar som det ska annars länkar jag i komentarerna.

      #280350
      Pigges
      Deltagare
        #280349
        tendency
        Deltagare

          Öppna länk, högerklicka på bilden och välj “Visa bild”, sedan kopierar du adressen från det öppnade fönstret. I inläggsredigeraren trycker du på knappen med gul bakgrund och gråa berg, klistra in länken. Skicka svar – KLART! 🙂

          Kul att se någon som orkar fixa rosten på en gammal GC8! Finns några här på forumet som gör det ordentligt. Bra jobbat. d—0.o—b

          #280351
          Pigges
          Deltagare

            Kul att se någon som orkar fixa rosten på en gammal GC8! Finns några här på forumet som gör det ordentligt. Bra jobbat. d—0.o—b

            Förstog ändå inte :p Men tack! Känns bra att inte dra en genväg:D

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.