Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34049
    Koffe
    Keymaster

      Har de senaste dagarna haft ett resonant klonkande bakifrån när jag kört över gupp och ojämnheter. Ljudet är inte “stumt” tycker jag utan mer som en fjäder eller stång eller nåt som ger lite vibrerande ljud, på nåt sätt 🙂
      När det var som värst kunde jag knappt köra över ett brunnslock utan att det levde om, medan det ett par hundra meter senare kunde bli bättre och jag kunde ta fartgupp i normal hastighet utan att det lät alls.
      Efter att ha plockat ur allt ur reservhjulsbaljan (för att utesluta att nåt låg där och slog) och placerat sambon i mitten av baksätet konstaterades att ljudet kom från vänster bak.
      Idag hissade jag bilen och kollade fjäder, dämpare, krängare, droplink, avgassystem, bärarmar, drivaxel osv vänster bak och allt såg helt normalt ut.
      Men… när jag av en händelse ryckte lite i höger bakhjul kände jag att det glappar rätt friskt. Tar jag tag “kl 12 och kl 6” så kan jag vicka hjulet. “Kl 3 och kl 9” är det inget glapp. Glappet verkar inte vara där fäderbenet fäster i “hubben” vilket jag råkat ut för förr, så jag antar att det är ett hjullager som gett upp.
      Frågan är då, kan ett dåligt hjullager höger bak ge upphov till “klonkande” ljud som låter som det kommer från vänster? Känns ju helt avigt…
      (Skulle inte förvåna mig om klonket kvarstår efter bytt hjullager 🙂 )

      Vad säger expertisen? Tror ni på hjullager? Nåt annat som kan ge upphov till missljudet?

      //En förbryllad Koffe

      #278240
      SmilesPerHour
      Deltagare

        Låter som dämpare i mina öron.

        De kan klonka när de börjar bli slut.

        #278231
        Koffe
        Keymaster

          Tror inte riktigt på dämparen. Inte samma “klonk” som när bakdämparen gav upp i vintras. Då hade den iofs sprungit läck och klonkade när den slog igenom.
          Nu är det mer ett “sproing” 😀

          #278238
          Igge
          Deltagare

            Men hjullager borde väl glappa oavsett “klockslag”?

            #278230
            Nikke McRae
            Deltagare

              Hjullager kan klonka, men sjunger/gnäller när man svänger innan det börjar glappa.
              Lyft upp så du får hjulet i luften och känn med en hand på fjäderbenet samtidigt som du snurrar hjulet. Om du känner vibrationer är det hjullager.
              Vill du vara helt säker plockar du ur drivaxeln. Kan du då vicka på navet så är det lagret.

              https://www.youtube.com/watch?v=wTi0BugHbhw

              #278232
              Koffe
              Keymaster

                Men hjullager borde väl glappa oavsett “klockslag”?

                Ja, det stör mig lite också. Varför glappar det bara i en ledd? (Rätt säker på att jag provade att snurra hjulet ett kvarts varv och att glappet fortfarande bara var i samma riktning). Får testa imorgon igen…
                Men när jag låg under bilen medan sambon ryckte i hjulet så kunde jag inte känna att nåt annat är hjulet rörde sig.

                Hjullager kan klonka, men sjunger/gnäller när man svänger innan det börjar glappa.
                Lyft upp så du får hjulet i luften och känn med en hand på fjäderbenet samtidigt som du snurrar hjulet. Om du känner vibrationer är det hjullager.
                Vill du vara helt säker plockar du ur drivaxeln. Kan du då vicka på navet så är det lagret.

                https://www.youtube.com/watch?v=wTi0BugHbhw

                Nåt sjungande gnäll har jag inte hört. Däremot slog det mig nu att det “klonkade” och “sproingade” när jag svängde typ 270 grader in i en p-ficka idag… På plant underlag.
                Snurra hjulet och hålla en hand på fjäderbenet har jag läst förr. Tänkte inte på att testa det. Ytterligare en sak till morgondagens lista.
                Plocka ur drivaxeln lät dock jättejobbigt…

                //K

                #278239
                clasen
                Deltagare

                  Men hjullager borde väl glappa oavsett “klockslag”?

                  Precis. Oket kan stödja lite, men de borde glappa åt alla håll.

                  Skulle tro på typ topplagringen eller dämparen jag också

                  #278241
                  SmilesPerHour
                  Deltagare

                    Tror inte riktigt på dämparen. Inte samma “klonk” som när bakdämparen gav upp i vintras. Då hade den iofs sprungit läck och klonkade när den slog igenom.
                    Nu är det mer ett “sproing” 😀

                    Du menar att du bara bytte den ena dämparen?

                    #278233
                    Koffe
                    Keymaster

                      Stämmer bra det (på inrådan av svenska distributören)

                      #278242
                      SmilesPerHour
                      Deltagare

                        Stämmer bra det (på inrådan av svenska distributören)

                        Det var inge bra råd.

                        Dämpare och fjädrar byter man alltid parvis annars blir det tokigt.

                        Var det något fel på dämparen som gjorde att den pajja kan jag förstå att det var onödigt, men var den slut pga vanligt slitage är det bäst att byta bägge i förebyggande syfte.

                        #278234
                        Koffe
                        Keymaster

                          Glömt att uppdatera här ser jag…
                          Oljudet är jag fortfarande osäker på var det kom ifrån. Hade bilen uppe en sväng till och efterdrog/kände på allt jag kom åt. Det enda som möjligtvis gick att dra lite extra var stora muttern i topplagringen på nybytta dämparen. Drog ihop allt med mutterknackare senast, det kanske inte räcker?
                          Hur som helst så är allt tyst nu.
                          Glappet i bakhjulet var mycket riktigt hjullagret. Var visst ett rent h-vete att byta. Hjulinställning bokad till nästa vecka, sen är bilen fit for… vinter… igen. Var tog banåkasäsongen vägen? 🙁

                          SPH: Tyckte också det lät skumt men då det var deras rekommendation så litade jag på det. Dämparna hade bara gått ett par tusen mil så jag tror snarare på fabrikationsfel än slitage. Återstår väl att se hur länge vänstesidan hänger med 🙂

                          //Koffe

                          #278236
                          Fladric
                          Deltagare

                            Är ett inbyggt “fel” på STI-dämparna bak där fettet tar slut i ytterbenet och kolvstången börjar kräva. Vanligt fel, går att demontera och smörja upp då det inte är nått fel på själva dämparen! 🙂

                            #278235
                            Koffe
                            Keymaster

                              Det felet känner jag till. Nu handlade det dock om en WRX, dessutom med eftermarknadsdämpare 🙂

                              #278237
                              Fladric
                              Deltagare

                                Oops, my bad 🙂

                              Visar 14 inlägg - 1 till 14 (av 14 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.