Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33865
    Sub
    Deltagare

      Hej,

      Nu har jag sålt min gamla bil vilket medför att jag måste skaffa en ny. Valet står mellan Volvo V70/xc70 eller Subaru. Har inte kört Subaru tidigare så har inga erfarenheter av märket. Har kört en del med xc70 och xc60 då det funnits i familjen – och det är ju också trevliga bilar… Subaruägarna verkar ju onekligen nöjda med sina bilar och det känns som att man får mycket bil för pengarna (vad gäller driftsäkerhet, andrahandsvärde etc). Kommer behöva en kombi då jag och sambon snart väntar tillökning. Vidare kommer vi köra en del och det mesta av körningen kommer ske i Värmland/Norrland. Har kikat lite på och kört en ny outback -15, som verkar riktigt trevlig. Men även kikat lite på beg.

      Har hittat en legacy -10 som gått knappt 6000mil för ca 165’kr. En ägare. Är detta ett bra köp? Har det varit mkt krångel med denna bilmodell? Något att kika extra noga på?

      Eller är det klokare att gå på en outback -15 ridge, demobil för ca 320?

      Lite lösa frågor som jag kanske kan få lite synpunkter på? 🙂

      Tack och bock

      #277484
      Manor
      Deltagare

        När det gäller utrustning så finns det mer att välja på när det gäller Volvo. Den största finessen med Subaru är 4-hjulsdriften och kvalitén. Det är sällan/aldrig som man behöver kontakta en verkstad utöver den vanliga årliga servicen.

        Dieselmodellen är lite seg men har låg bränsleförbrukning. Åker du inte väldigt många mil så är tipset en bensinare (2.5 l).

        Satsa även på automat då Subarus kopplingar är skumma. Det är många som har problem med en huggande koppling på de manuella…och detta är ett bekymmer som funnits sedan 90-talet. Visst gäller det inte alla, men förvånansvärt många för att vara ett välkänt problem/bekymmer.

        Jag skulle satsa på en ny från 2015. De har blivit bättre och bättre med åren. Personligen så väljer jag aldrig en demobil då de blivit för hårt körda. Det är så pass mycket pengar man lägger ut så att man vill ha en flång ny som ingen annan har kört.

        #277485
        jci3000
        Deltagare

          Absolut en Outback, Legacy i all ära men Outbacken är flaggskeppet och modellår 2015 är outstanding, klår både Volvo och Audi i tester. Har kört alla Subarus modeller (jobbar hos återförsäljare) ovh mitt val är Outback! Dessutom får du finfina finesser från modellår -15 som Eyesight bland annat!
          Lycka till!

          Sent from my iPhone using Tapatalk

        Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.