• Detta ämne är tomt.
Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #34767
    NickeNyman
    Deltagare

      Hej på er!

      Har en -99 Impreza GT. Den tvärdog för oss förra veckan och jag har nu felsökt en del själv. Har en dator som jag satt i OBD-uttaget i bilen. Får dock ingen kontakt med motorstyrningen, bara med bromsarna. När jag vrider på tändningen så blinkar check engine lampan.

      Bilen startar inte, bensinpumpen går, när jag försöker starta så tänder den på en cylinder. När jag slutar vrida på nyckeln så hostar bilen till o hurvas som om den skulle kunna starta. Jag har misstänkt att tändningslåset spökat så jag plockade loss plasten runt det, men i samband med det så lossnade en kabel som går in i en vit plastdel som sitter fast uppe på tändningslåset. Det går in två kablar där. Har nu plockat bort detta för att undersöka hur det sitter ihop och vad som sitter där i. Det sitter en liten brytare som reagerar på huruvida du vridit nyckeln eller ej. Vad fyller denna för funktion?

      Och även, varför får jag inte kontakt med motorstyrdonet i bilen? Men jag får kontakt med bromsarna och ABS-givarna.

      Tacksam för svar!

      #282679
      Christian S
      Deltagare

        Och även, varför får jag inte kontakt med motorstyrdonet i bilen? Men jag får kontakt med bromsarna och ABS-givarna.

        Tacksam för svar!

        vad använde du för program att läsa av den med? subaru kör med ett eget protokoll.

        #282680
        NickeNyman
        Deltagare

          vad använde du för program att läsa av den med? subaru kör med ett eget protokoll.

          Hej!

          Jag har använt mig av Delphi. Och den klarar av enormt många bilmodeller. Men det kanske är så att Subaru inte fungerar, än om den finns med i listan i programmet. Och tycker som sagt det är lite märkligt att den får kontakt med övriga system men inte motorsidan.

          MVH

          #282681
          NickeNyman
          Deltagare

            Uppdatering.

            Den vita plastdelen på tändningslåset är nån typ av antenn till immobilizern. Men bilen går att köra.

            Anledningen till att den inte startade var simplare än jag trott. Tanken är för tät så den har sugit sånt vakuum i tanken så mätaren stannat just under det sista sträcket. Dvs just under kvarts tank. När jag öppnade locket såg jag hur mätaren åkte ner i botten och lampan tändes.

            Jag tankade bilen och den hoppade igång efter en stund. Dock blinkar Check Engine nu.
            Bilen går precis som innan. Och beter sig inget konstigt alls. Nu är bilen på verkstaden och dem får inte kontakt med något system alls på bilen. (Subaru verkstad)

            Så om ni har några tips på vad som kan vara galet, tipsa mig gärna!

            MVH

          Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.