Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #33659
    sweanbrown
    Deltagare

      Jag vill bara ge ett par tips till alla som ska byta tändstift på en Forester II.
      1. Plocka av batteri, spolarvätskebehållare och luftburken med lufiltret.
      2. Kolla så att du har verktyg så att du kommer åt att byta
      3. Rulla ihop en tidning och bit i den. Annars kommer du att krossa dina egna tänder av ilska.
      4. Vrid varje tändspole 180 grader så går de att få upp.
      5. Använd bra stift så slipper du göra om det igen på länge.

      Det går, men det tog mig ungefär lika lång tid som att byta kamrem på min andra bil. Jag missade nämligen punkt 2 och fick tillverka egna verktyg under arbetets gång. Omständigt.

      #276373
      Zlasher
      Deltagare

        Haha ja det är ett rent helvete att byta stift=)

        #276375
        pettsun
        Deltagare

          Har aldrig förstått varför många tycker det är så jätte jobbigt. Tar inte längre än 30min.
          om ni nu tycker det är trångt eller har fel verktyg. Lossa motorfästena lägg domkraften under och pumpa upp motorn så ffår ni mer plats.

          #276372
          Christian S
          Deltagare

            förstår inte heller det, lär inte vara värre att byta på en Forester jänfört med en Impreza och jag byter på min utan problem och det utan allt lyfta upp motorn lite.

            #276374
            Zlasher
            Deltagare

              Perfekt med bra tips!
              Jag tyckte det var jobbigt och trångt att byta på min. Trångt på förarsidan att komma åt. Men höjer man upp motorn lite så blir det säkert mycket lättare:D

              #276377
              sweanbrown
              Deltagare

                Jag är väl bara gnällig då. Bilen går iaf som en dröm nu och jag är nöjd

                #276376
                Lumberjack
                Deltagare

                  Nej, du är inte gnällig. Jag lämnade in på aukt. verkstad och tjejen bakom disken bad nästan om ursäkt för att de skulle vara tvungna att ta betalt för en hel timmes jobb. Hihihi.

                  När jag kom tillbaka satt det en purken farbror bakom disken så jag frågade om allt hade gått bra? “Nä, det tog 2.5 timmar. Backjobb!”. 🙂

                  #276371
                  abacus
                  Deltagare

                    Kan tro det har inte hittat mina stift ännu

                  Visar 8 inlägg - 1 till 8 (av 8 totalt)
                  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.