- Detta ämne har 41 svar, 3,123 deltagare, och uppdaterades senast för 21 år, 1 månad sedan av Fyhr.
-
FörfattareInlägg
-
11 november, 2003 kl. 20:36 #38245KvarnisDeltagare
>Vissa Impreza ägare borde skaffa Knock-Link, Possum-link,
>Lambda-link och Nörd-Link. Man KAN köra bilen utan alla
>lampor…….>MVH Jocke i Fagersta
Jo visst är det så… men du kan ju fundera på vad en knock link kostar vs ett motor ras x(
om du inte vet det så står dets/spikar för nästan alla ras på turbo bilar !!!
Alla mätare som oftast monteras i en trimmad bil är för att för hindra att det uppstår.
Vissa är mycket duktiga på att höra&känna när bilen spikar…men det är inte många.. ett chassi öra är det enda säkara sättet att ha koll på vad som händer…
Knock link är är inte 100% men ställd på max känsligthet så får du en förvarning innan det kan vara för sent !!!x(
Sen spelar det ingen rol om det är Kenneth Andersson eller Claus, Bob Rawle, Steve JRM etc som mappat
pajar MAF’n på en ECUtekad alt. org bil så är det stor risk för ras
om inte du kan ha koll på om den spikar går för lean etc
Check engine tännds inte jämt !!!!ECUTek största nakdel är för övrigt MAf sensorn..då den är lite känsligt samt går i botten vid högt flöde
Ett MAP baserat sysytem har en fördel där…men har då självklat andra nackdelar
För övrigt ett av dom mest korkade inlägg jag sett på mycket länge !!
Du kan även köra en bil som är mappad på race soppa, med 95oktan och hoppas på att ecu backar tändingen så det inte rasar..
Sen kan du fundera på hur smart det ärSälv så skulle jag jubla om det fanns visuell varning på turbo bilar när dom börjar spika redan från fabrik !!
att köra en trimmad bil utan mätare som håller koll på lite värden är som att spela rysk roulett x(
11 november, 2003 kl. 20:51 #38252JRM_Racing_ABDeltagareDet är just det som är problem vid privat import … Väldigt många som blir blåsta … Sen om det är eller blir något fel på grejorna så är det ofta svårt att få ut något på någon form av garanti …
Tyvärr är det ju så att hållbarheten på GT:ns låda är ett sorgligt kapitel …
Vi håller på tills våra kunder blir nöjda 😀 … Man kan ju inte ta betalt av någon som inte är nöjd 😉 …
Visst är det så att Steve flygs hit för att bistå oss vid nyprogrammering av MoTeC, Autronic och Gems … Han har sån enorm erfarenhet av dessa system … Vissa delar av programmering/justering kan vi sköta själva … Det har vi både erfarenhet och utrustning för … Han har även satt sig in en del i EcuTek och varit med när vi programmerat och kollat loggar, mappar mm. och kommit med mycket tips och tricks … Han har lärt oss väldigt mycket … Otroligt duktig kille … Finns inte många som besitter hans kompetens … Vi är väldigt lyckligt lottade då det är få förunnat att få ha en sån kille som läromästare 😀 …
MVH JRM RACING AB
11 november, 2003 kl. 21:17 #38253JRM_Racing_ABDeltagareKvarnis …
Du har rätt i mycket av det du skriver …
Vi har haft skrämmande exempel på bilar vi fått in till oss som varit trimmade hos andra firmor där ECU´n legat och backat tändningen upp till 10 grader konstant helt utan ägarens vetskap … Det är INTE bra!!!
Vettiga mätare att sätta i så fort man trimmar (även helst i org. bil) är laddtrycksmätare och avgastempmätare …
Vidare så är det aldrig fel med fast monterad bredbandslambda med mätare, oljetryck, oljetemp, soppatryck …
Knock-link är även den vettig … Dock har vi noterat att den på allra högsta känslighet kan ge utslag för mycket andra grejor än just spikningar men visst är det en bra säkerhet …
Även fast vår programmering förhoppningsvis är 100% schysst så kan vi tyvärr inte rå för om t.ex. AFM´n ger upp, en spridare säger upp sig, oljepumpen lägger ner, slangen till wastegateklockan går av, soppapumpen säger godnatt eller att Statoil kanske råkat skicka i 95okt. i 98okt-tanken …
Betänk även att en dålig generator och ett dåligt batteri kan påverka driftsäkerheten då t.ex. soppapumpen måste ha rätt matarspänning för att kunna leverera rätt mängd bensin etc. …
MVH JRM RACING AB
11 november, 2003 kl. 22:03 #38229SecretAgentManDeltagareDet låter underligt det där med restriktorn Henrik – all IHI-aggregaten som kommit via min specialleverantör kommer med standard t-kors och en restriktor (aggregaten är special för Imprezan)?
Nåväl, hade jag mappat den hade jag märkt att laddtrycket betedde sig underligt och börjat felsöka…men det är ingen ursäkt för att ha missat något så banalt.
Sorry Henrik. 🙁
/J
11 november, 2003 kl. 23:37 #38254JRM_Racing_ABDeltagare>Det låter underligt det där med restriktorn Henrik – all
>IHI-aggregaten som kommit via min specialleverantör kommer med
>standard t-kors och en restriktor (aggregaten är special för
>Imprezan)?
>
>Nåväl, hade jag mappat den hade jag märkt att laddtrycket
>betedde sig underligt och börjat felsöka…men det är ingen
>ursäkt för att ha missat något så banalt.
>
>Sorry Henrik. 🙁
>
>/JVi är också ledsna för att vi inte hittade felet på en gång men nu är ju allt löst och frid och fröjd 😀 … Alla kan vi ha en dålig dag tyvärr …
MVH JRM RACING AB
12 november, 2003 kl. 06:35 #38246KvarnisDeltagare>Kvarnis …
>
>Du har rätt i mycket av det du skriver …
>
>Vi har haft skrämmande exempel på bilar vi fått in till oss
>som varit trimmade hos andra firmor där ECU´n legat och backat
>tändningen upp till 10 grader konstant helt utan ägarens
>vetskap … Det är INTE bra!!!
>
>Vettiga mätare att sätta i så fort man trimmar (även helst i
>org. bil) är laddtrycksmätare och avgastempmätare …
>
>Vidare så är det aldrig fel med fast monterad bredbandslambda
>med mätare, oljetryck, oljetemp, soppatryck …
>
>Knock-link är även den vettig … Dock har vi noterat att den
>på allra högsta känslighet kan ge utslag för mycket andra
>grejor än just spikningar men visst är det en bra säkerhet
>…
>
>Även fast vår programmering förhoppningsvis är 100% schysst
>så kan vi tyvärr inte rå för om t.ex. AFM´n ger upp, en
>spridare säger upp sig, oljepumpen lägger ner, slangen till
>wastegateklockan går av, soppapumpen säger godnatt eller att
>Statoil kanske råkat skicka i 95okt. i 98okt-tanken …
>
>Betänk även att en dålig generator och ett dåligt batteri kan
>påverka driftsäkerheten då t.ex. soppapumpen måste ha rätt
>matarspänning för att kunna leverera rätt mängd bensin etc.
>…
>
>MVH JRM RACING ABJo jag vet…. ;););):D
Nä men skämnt å sido man har lärt sig lite genom åren
Tyvärr har vissa “nya” lite svårt att se nyttan med alla mätare
Man ger ju inte rådet att folk ska handla sånt som är til ingen nytta
då man inte säljer nått själv.Och det kan bli en väldigt dyr erfarenhet…för vissa
Som inte vill höra på råden 🙁12 november, 2003 kl. 06:36 #38239PractosDeltagare-ingen fara skedd, jag hade ju triljoner lampor i bilen som varnade mig 😀
Jerry, jag kommer ihåg att du nämde någonting om slangarna under montering…ganska säker på att det saknades just i mitt paket.mvh/Henrik
12 november, 2003 kl. 15:30 #38259the_dogDeltagareMin bil har ingen restriktor 🙁 kan det vara ett problem?
12 november, 2003 kl. 18:05 #38240PractosDeltagareär du säker på det ? utan den tror jag inte du skulle ha kommit mycket över 1bar vid mappning, men du kanske har en dawes på där istället ?
12 november, 2003 kl. 18:09 #38260the_dogDeltagareJo då hyfsat säker jag minns att det var något problem med att få den över 1 bar hummmm man ska kanske kolla upp det.
15 november, 2003 kl. 14:26 #38263badlynxDeltagare>>Vissa Impreza ägare borde skaffa Knock-Link, Possum-link,
>>Lambda-link och Nörd-Link. Man KAN köra bilen utan alla
>>lampor…….
>
>>MVH Jocke i Fagersta
>
>Jo visst är det så… men du kan ju fundera på vad en knock
>link kostar vs ett motor ras x(
>
>om du inte vet det så står dets/spikar för nästan alla ras på
>turbo bilar !!!
>
>Alla mätare som oftast monteras i en trimmad bil är för att
>för hindra att det uppstår.
>
>Vissa är mycket duktiga på att höra&känna när bilen
>spikar…men det är inte många.. ett chassi öra är det enda
>säkara sättet att ha koll på vad som händer…
>
>Knock link är är inte 100% men ställd på max känsligthet så
>får du en förvarning innan det kan vara för sent !!!x(
>
>Sen spelar det ingen rol om det är Kenneth Andersson eller
>Claus, Bob Rawle, Steve JRM etc som mappat
>
>pajar MAF’n på en ECUtekad alt. org bil så är det stor risk
>för ras
>om inte du kan ha koll på om den spikar går för lean etc
>Check engine tännds inte jämt !!!!
>
>ECUTek största nakdel är för övrigt MAf sensorn..då den är
>lite känsligt samt går i botten vid högt flöde
>
>Ett MAP baserat sysytem har en fördel där…men har då
>självklat andra nackdelar
>
>För övrigt ett av dom mest korkade inlägg jag sett på mycket
>länge !!
>
>Du kan även köra en bil som är mappad på race soppa, med
>95oktan och hoppas på att ecu backar tändingen så det inte
>rasar..
>Sen kan du fundera på hur smart det är
>
>Sälv så skulle jag jubla om det fanns visuell varning på
>turbo bilar när dom börjar spika redan från fabrik !!
>
>att köra en trimmad bil utan mätare som håller koll på lite
>värden är som att spela rysk roulett x(
>
>Ja,Ja, Jag får väl köpa alla linkar då. Litar på Er som haft längre erfarenhet.MVH Jocke
15 november, 2003 kl. 21:26 #38258FyhrDeltagaretrevligt att JRM funnit intresse för tråden, jag har en fråga dock.
varför är det så att laddtrycksspärren går i nu när det blivit kallare, borde ni inte mappat med så stor marginal att det klarar sig? eller är mina tillfälliga laddtrycksfall hårdvarubaserade? prospeed var fullständigt övertygade om detta å de ville ungefär riva ner hela insugs sidan och rengöra densamma för enorma summor pengar för att se om det var där felet låg, det var ivf den uppfattning jag fick då jag ringde dem. 🙁
ytterligare en allmän fråga, den här solenoiden som så många rengör, kan den ha något med mitt problem att göra? om svaret är ja, var sitter den och är det lätt att rengöra den? 😉
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.