› SSC › Modellspecifikt › Impreza / STI Racing / BRZ › Motor › Tappar laddtrycket.
- Detta ämne har 8 svar, 1,268 deltagare, och uppdaterades senast för 16 år, 4 månader sedan av
Stanley.
-
FörfattareInlägg
-
13 februari, 2009 kl. 18:13 #4335
Stanley
DeltagareHar en gt-00 med 3″ och dawes device, i övrigt original.
Nu har jag problem med laddtrycket. Under gaspådrag på hög växel och lågt varv, när turbon jobbar som mest, rycker den plötsligt till och ett puffande ljud uppstår någonstans i motorrummet. Rycket är kraftigt och uppstår mellan 12-15 psi(autometermätare)Inte alltid på samma psi utan lite olika varje gång.Detta har jag provat:
Aukt sub verkst.(men de kunde inte ens skilja på bar&psi) och kunde inte hjälpa mig.Sänka laddet med dawesen. Verkar funka om jag sänker till 10psi men då går ju bilen slött som…
Skruvat isär dawesen. Där fanns lite olja men inget stopp i det lilla hålet eller så.
En kille ska komma imorrn och kolla &ev. köpa bilen. Men det känns ju #### att då ha ett fel som jag inte kan förklara.
Snälla, någon som har tips på lösning
Mvh Pavel
13 februari, 2009 kl. 18:40 #64799SecretAgentMan
DeltagareDu är på laddtrycksspärren och vinglar…
Turbon peakar alltid lite högre på hög belastning och runt 3500-4500 rpm om det är en original GT, det är den peaken man får justera dawesen efter. 🙂
Autometermätarna är inte alltid helt 100% kalibrerade.
/J
13 februari, 2009 kl. 20:18 #64803Stanley
DeltagareHmm, visserligen ställde jag in den på sommaren men kan det skilja så mycket vid kall väderlek? Och laddar den mer borde det ju synas på mätaren. Den har ju aldrig brutit förr på 15 psi.
13 februari, 2009 kl. 20:31 #64800SecretAgentMan
DeltagareJapp, det skiljer mer än man tror med kall, mer syretät luft. 🙂 Det är helt enligt standardmallen det du råkar ut för.
/J
13 februari, 2009 kl. 21:12 #64804Stanley
DeltagareOk! Vill inte verka korkad men måste ändå få en sak klar för mig. Borde det inte synas på laddtrycksmätaren att den laddar mer när den får kall luft och mer syre. Den har ju inte gått över det psi jag ställde in den på.
Den bara bryter tidigare. Är det normalt alltså?
Tack för svaren. /P14 februari, 2009 kl. 09:48 #64801SecretAgentMan
DeltagarePeaken blir kraftigare, dawesen hinner inte riktigt med att reglera den, speciellt med en så liten snurra som standardturbon.
…och autometer är väl inte det mest exakta i mätarbranschen heller.
Det är inget ovanligt, ställ trycket så spärren inte går i – en bil som laddar 2 kg går av bara helvete jämfört med standard med, men det är inte rätt för det (om inte resten är ordnat…). 😉
/J
15 februari, 2009 kl. 14:32 #64805Stanley
DeltagareKänns ändå som att det är något knas. På 10psi går ju bilen mycket slöare än den gör på 15. Borde inte den kalla luften då göra så att bilen går likvärdigt som innan, fast på mindre laddtryck? Blir inte riktigt klok på detta. Och så kallt är det ju inte heller. Har kört i betydligt kallare väder tidigare utan att något strulat.
Kan det vara tjall på wastegaten så den släpper ur allt tryck för tidigt. Har provat att lossá slangen från wastegatenippeln och styra laddet med gasen(försiktigt) problemet kvarstår och inträffar lite när som efter 10 psi./P
16 februari, 2009 kl. 12:24 #64802FeA
DeltagareDu har ju redan fått svar på varför den tappar laddtrycket, det ÄR laddtrycksspärren som slår i, men…
Lossa ”justeringsstången” från wastegaten vid spjället, och öppna å stäng spjället några gånger för att känna så att den inte kärvar. Smörj upp den med lite 5-56.
Och prova med en annan turbotrycksmätare istället för autometerskiten, och kolla upp vad den laddar.
Laddtrycksspärren ligger runt 1,2bar (17-18psi).Ps. Jag hoppas att du är helt säker på att mätaren visar psi och inte bar..?
16 februari, 2009 kl. 14:08 #64806Stanley
DeltagareDu har ju redan fått svar på varför den tappar laddtrycket, det ÄR laddtrycksspärren som slår i, men…Lossa ”justeringsstången” från wastegaten vid spjället, och öppna å stäng spjället några gånger för att känna så att den inte kärvar. Smörj upp den med lite 5-56.Och prova med en annan turbotrycksmätare istället för autometerskiten, och kolla upp vad den laddar. Laddtrycksspärren ligger runt 1,2bar (17-18psi).Ps. Jag hoppas att du är helt säker på att mätaren visar psi och inte bar..?
OK, ska känna om den kärvar och låta verkstan kolla laddtrycket. (är helt säker på att mätaren visar psi). Tack för all hjälp och sorry om jag verkar krånglig, vill bara lära mig..
/Mvh Pavel -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.