SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Tappar laddtrycket.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Stanley
    Deltagare

Har en gt-00 med 3″ och dawes device, i övrigt original.
      Nu har jag problem med laddtrycket. Under gaspådrag på hög växel och lågt varv, när turbon jobbar som mest, rycker den plötsligt till och ett puffande ljud uppstår någonstans i motorrummet. Rycket är kraftigt och uppstår mellan 12-15 psi(autometermätare)Inte alltid på samma psi utan lite olika varje gång.

Detta har jag provat:
      Aukt sub verkst.(men de kunde inte ens skilja på bar&psi) och kunde inte hjälpa mig.

Sänka laddet med dawesen. Verkar funka om jag sänker till 10psi men då går ju bilen slött som…

Skruvat isär dawesen. Där fanns lite olja men inget stopp i det lilla hålet eller så.

En kille ska komma imorrn och kolla &ev. köpa bilen. Men det känns ju #### att då ha ett fel som jag inte kan förklara.

Snälla, någon som har tips på lösning

Mvh Pavel

SecretAgentMan
      Deltagare

Du är på laddtrycksspärren och vinglar…

Turbon peakar alltid lite högre på hög belastning och runt 3500-4500 rpm om det är en original GT, det är den peaken man får justera dawesen efter. 🙂

Autometermätarna är inte alltid helt 100% kalibrerade.

/J

Stanley
        Deltagare

Hmm, visserligen ställde jag in den på sommaren men kan det skilja så mycket vid kall väderlek? Och laddar den mer borde det ju synas på mätaren. Den har ju aldrig brutit förr på 15 psi.

SecretAgentMan
          Deltagare

Japp, det skiljer mer än man tror med kall, mer syretät luft. 🙂 Det är helt enligt standardmallen det du råkar ut för.

/J

Stanley
            Deltagare

Ok! Vill inte verka korkad men måste ändå få en sak klar för mig. Borde det inte synas på laddtrycksmätaren att den laddar mer när den får kall luft och mer syre. Den har ju inte gått över det psi jag ställde in den på.
              Den bara bryter tidigare. Är det normalt alltså?
              Tack för svaren. /P

SecretAgentMan
              Deltagare

Peaken blir kraftigare, dawesen hinner inte riktigt med att reglera den, speciellt med en så liten snurra som standardturbon.

…och autometer är väl inte det mest exakta i mätarbranschen heller.

Det är inget ovanligt, ställ trycket så spärren inte går i – en bil som laddar 2 kg går av bara helvete jämfört med standard med, men det är inte rätt för det (om inte resten är ordnat…). 😉

/J

Stanley
                Deltagare

Känns ändå som att det är något knas. På 10psi går ju bilen mycket slöare än den gör på 15. Borde inte den kalla luften då göra så att bilen går likvärdigt som innan, fast på mindre laddtryck? Blir inte riktigt klok på detta. Och så kallt är det ju inte heller. Har kört i betydligt kallare väder tidigare utan att något strulat.
                  Kan det vara tjall på wastegaten så den släpper ur allt tryck för tidigt. Har provat att lossá slangen från wastegatenippeln och styra laddet med gasen(försiktigt) problemet kvarstår och inträffar lite när som efter 10 psi.

/P

FeA
                  Deltagare

Du har ju redan fått svar på varför den tappar laddtrycket, det ÄR laddtrycksspärren som slår i, men…

Lossa ”justeringsstången” från wastegaten vid spjället, och öppna å stäng spjället några gånger för att känna så att den inte kärvar. Smörj upp den med lite 5-56.

Och prova med en annan turbotrycksmätare istället för autometerskiten, och kolla upp vad den laddar.
                    Laddtrycksspärren ligger runt 1,2bar (17-18psi).

Ps. Jag hoppas att du är helt säker på att mätaren visar psi och inte bar..?

Stanley
                    Deltagare

Du har ju redan fått svar på varför den tappar laddtrycket, det ÄR laddtrycksspärren som slår i, men…Lossa ”justeringsstången” från wastegaten vid spjället, och öppna å stäng spjället några gånger för att känna så att den inte kärvar. Smörj upp den med lite 5-56.Och prova med en annan turbotrycksmätare istället för autometerskiten, och kolla upp vad den laddar. Laddtrycksspärren ligger runt 1,2bar (17-18psi).Ps. Jag hoppas att du är helt säker på att mätaren visar psi och inte bar..?

OK, ska känna om den kärvar och låta verkstan kolla laddtrycket. (är helt säker på att mätaren visar psi). Tack för all hjälp och sorry om jag verkar krånglig, vill bara lära mig..
                      /Mvh Pavel

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.