SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor Tappar laddtrycket.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Stanley
    Deltagare

Har en gt-00 med 3″ och dawes device, i övrigt original.
      Nu har jag problem med laddtrycket. Under gaspådrag på hög växel och lågt varv, när turbon jobbar som mest, rycker den plötsligt till och ett puffande ljud uppstår någonstans i motorrummet. Rycket är kraftigt och uppstår mellan 12-15 psi(autometermätare)Inte alltid på samma psi utan lite olika varje gång.

Detta har jag provat:
      Aukt sub verkst.(men de kunde inte ens skilja på bar&psi) och kunde inte hjälpa mig.

Sänka laddet med dawesen. Verkar funka om jag sänker till 10psi men då går ju bilen slött som…

Skruvat isär dawesen. Där fanns lite olja men inget stopp i det lilla hålet eller så.

En kille ska komma imorrn och kolla &ev. köpa bilen. Men det känns ju #### att då ha ett fel som jag inte kan förklara.

Snälla, någon som har tips på lösning

Mvh Pavel

SecretAgentMan
      Deltagare

Du är på laddtrycksspärren och vinglar…

Turbon peakar alltid lite högre på hög belastning och runt 3500-4500 rpm om det är en original GT, det är den peaken man får justera dawesen efter. 🙂

Autometermätarna är inte alltid helt 100% kalibrerade.

/J

Stanley
        Deltagare

Hmm, visserligen ställde jag in den på sommaren men kan det skilja så mycket vid kall väderlek? Och laddar den mer borde det ju synas på mätaren. Den har ju aldrig brutit förr på 15 psi.

SecretAgentMan
          Deltagare

Japp, det skiljer mer än man tror med kall, mer syretät luft. 🙂 Det är helt enligt standardmallen det du råkar ut för.

/J

Stanley
            Deltagare

Ok! Vill inte verka korkad men måste ändå få en sak klar för mig. Borde det inte synas på laddtrycksmätaren att den laddar mer när den får kall luft och mer syre. Den har ju inte gått över det psi jag ställde in den på.
              Den bara bryter tidigare. Är det normalt alltså?