SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Väghållning Tarox bromsar Erfarenheter?

• Detta ämne har 9 svar, 1,239 deltagare, och uppdaterades senast för 18 år sedan av Palm.
Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Palm
    Deltagare

Bilen har känt underlig sista dagarna och igår trodde jag att jag hade lite luft i eller punka fram men det var höger fram som bromsarna ligger ann lite, fälgen blev ljumen.

Ska riva isär och titta ikväll hur det ser ut men eftresom det är orginal bromsar på bilen nu som man tappade känslan med efter några varv på mantorp så blir det uppgradering samtidigt. En kompis har Tarox G88 skivor som gått en sommar som jag får köpa billigt, sedan tänkte jag även beställa tarox belägg om det går få hem hyffsat fort via autoexperten som ska ha dom nu. Tittade på tarox hemsida och dom hade massa olika belägga och finns de till min ska ja ”corsa” modellen som är sista steget innan det blir rena ”banbelägg”
      Ev blir det även stålomspunna slangar och bra bromsvätska till detta.

Någon som kört med tarox? Kommentarer?

Tallen
      Deltagare

Jag har köpt mig ett beggat Tar-Ox kit och det funkar kanon. Jag körde storträffen på Mantorp och jag tog i och bromsade så färgen släppte på fälgarna men ingen mattning på bromsarna öht! Jag kör dock på deras 6-kolvs ok+306mm slitsade skivor och deras ”club sport” belägg.

/D

Palm
        Deltagare

Har beställt tarox belägg idag, dom hade 1 variant när jag prata med GA-lindberg men dom var av rätt typ för min del dvs gata och bana.

Slangar fanns hemmma på autoexperten, värre är det med renoveringssats till oken det fanns ingen hemma runt om i borås och inte hos Subaru i helsingborg heller x(

Oken ligger i bromsvätskebad nu för att lösa färgen på dom sen ska ja blästra dom, ev kan en kompis lösa så att jag får dom kromaterade också :9

Mats
          Deltagare

Har du art nr på repsatsen?
            Om inte så finns den i artikelnummertråden.

Mats GBG
            Regionsansvarig Göteborg

alrik
            Deltagare

Kromade bromsok?!?
              Kommer inte de vara något så grymt svårt att hålla rent? Bromsdamm äter ju in sig rejält på allt och krom kan man ju inte använda så hårda kemikalier på för att få rent.

/Mikael

Palm
              Deltagare

Kromade bromsok?!? Kommer inte de vara något så grymt svårt att hålla rent? Bromsdamm äter ju in sig rejält på allt och krom kan man ju inte använda så hårda kemikalier på för att få rent./Mikael

Inte krom utan kromatering alltså en typ av galvanisering, blir oftast en gulaktig yta som guld typ, ny bromsok ser oftast ut så. Håller rosten borta från oken och vill man kan man lacka på ytan som då är en perfekt grund.

Palm
                Deltagare

Har du art nr på repsatsen?Om inte så finns den i artikelnummertråden.Mats GBGRegionsansvarig Göteborg

Jo letade upp den där fast på ena subaru verkstaden sa dom att den var nummerändrar i slutet till 51 medan en annan sa att det var 50 som gällde! Hjälper ju inte när dom ända inte har saker hemma 🙁

Palm
                  Deltagare

Det sket sig med skivorna, han hittade dom inte när jag skulle åka ut och hämta dom ;( Blir att köra med orginalskivorna ett tag. Har tagit hem goodride slangar samt tarox belägg men har inte fått renoveringsatsen till oken, de ska iofs lackas innan jag behöver packningarna.

Palm
                    Deltagare

Renoveringssatsen till oken är restnoterad ännu en vecka enligt subaru, börjar lukta nedflyttning på nöjdhetsskalan för subaru om det fortsätter. 🙁

Någon som vet om samma ok används på några andra japan bilar typ nissan etc etc??

Palm
                      Deltagare

Nu i eftermiddags fick jag äntligen renoveringsatsen från subaru, fick ihop oken och allt blev kanon 🙂

Oken såg inge skoj ut när jag rev isär dom, värst var det på höger sidan där två kolvar kärvade rejält. Började med att plocka isär dom för att bedöma sakerna, lade sedan oken i bromsvätska 1 dygn så färgen släppte, glasblästrade sedan alltihop, lackade med värmefärg som skulle härdas i 200 grader så jag lånade morsans ugn……..
                        Under tiden jag väntade på delarna till oken beställde ja Tarox belägg och monterade goodride stålomspunna slangar, monterad ihop oken idag och satta dom på bilen, fick hjälp av farsan att lufta igenom hela systemt med ny ATE blue racing bromsvätska sen har jag provkört. Beläggen är ju inte inkörda men oj va de bettar nu, man hänger ju i bältet som en våt trasa 😮

Framöver kommer orginalskivorna bytas mot slitsade, även bak kommer det nog bli slitsat och ogjordning gjorda ok. Oken fram blev svarta nu men har inte hunnit måla dit det vita på de upphöjda bokstäverna ännu bara.

En fråga: satte jag fjäderbrickan som håller beläggen åt rätt eller fel håll? Kommer inte ihåg hur det satt 🙁
                        http://web.telia.com/~u33207778/ftp_upload/dsc00080.jpg
                        http://web.telia.com/~u33207778/ftp_upload/dsc00083.jpg
                        http://web.telia.com/~u33207778/ftp_upload/dsc00084.jpg
                        http://web.telia.com/~u33207778/ftp_upload/dsc00085.jpg

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
                      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.