SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Motor TD05 turbo

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #2026
    SpeedyGT
    Deltagare

    Är det nån i klubben som kör med en TD05 hybrid??
    Eller är det nån som vet vad den går för?
    Funderar starkt på en sådan lösning 😛

    #48695
    SecretAgentMan
    Deltagare

    En vanlig td05:a – med frontkonvertering – skall lämna uppåt 350 hk – nackdelen är att man måste gå på med höga laddtryck för att det skall hända – med höga insugstemperaturer som följd – och tydligen SÄGS lagret (inte 360 graders dito) inte hålla överdrivet länge vid rediga tryck.

    Men det går ju alltid att fippla dit bättre grejor…

    Hybriderna börjar användas på Imprezorna lite smått, men än så länge är de lite av ett oprövat kort – jag klurar på samma sak, men har bestämt mig för att vänta och se.

    🙂

    /J

    Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
    Banträffsansvarig SSI
    12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?

    #48700
    Kvarnis
    Deltagare

    Sedan BÖR MAn se över kolvar etc..om man vill kunna utnyttja TD05 hybriderna..+400hk är inte lämpligt på en standard motor !!

    Om du nu inte är har $ till ev revoveringen som kommer att följa…

    /Kvarnis som kör med en MD304 tills det blir andra grejer invärtes.

    #48704
    SpeedyGT
    Deltagare

    Jag ska nog inte ladda fööööör mycket då jag väntar lite med IC.
    Verkar dock fungera bra från låga varv därav intresset.
    ECUTEK/Link, soppapump samt turbo ligger inte långt bort nu 🙂

    #48696
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Min 304:a börjar ladda vid 2500 rpm, ger 1 bar vid ~3300, och drar som en galning från 3700 (1.4 bar) – och mitt grenrör förskjuter det hela rätt bra…
    Den upplevs inte som trött – inte heller måste man planera omkörningarna, det är bara att gasa. 😀

    Grabbarnas fina spool up med td05:orna beror till största del på att de har byggt om hela insuget, och öppnat upp detta, och att de kör med standard grenrör….och tydligen är de och snubblar på “surge” linjen (när man överspinner turbon tidigt, den kaviterar luften, tappar greppet – farliga grejer).

    Så den berömda saltnypan skall tillämpas allt som oftast.

    😀

    /J

    Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
    Banträffsansvarig SSI
    12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?

    #48701
    Kvarnis
    Deltagare

    Jo visst säges det att MD304 :an skulle ha mer lagg..
    Men en VF30 skulle oxå ha mer än en VF23..vilket jag nog inte håller med om..Jag har alla fall 1.4bar vid ~3200rpm på 4:an och vid 2700rpm på 5:an med VF30’n 😀

    Har inte kollat på MD304:an än..men lite senare lär den komma men..det är helt ok..för min del 😀

    Man bör även köpa en turbo som är effektiv för det antal bhp man vill ha,
    är man ute efter +400bhp så köper man efter det..men om 350bhp är målet så bör man även tänka på det.

    Om du inte tänker köra med höga laddtryck så kommer en front entery mod räcka mer än väl..,är ingen mening att åka med en turbo för +400bhp med org. IC..typ ;):D

    /Kvarnis

    #48697
    SecretAgentMan
    Deltagare

    ..men nu pratar du väl ändå i nattmössan? 😀 😉

    Turboknuffen är ju det som gör bilen så UNDERBAR!!!

    /J

    Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
    Banträffsansvarig SSI
    12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?

    #48702
    Kvarnis
    Deltagare

    Precis SAM annars så kunde man ju åka kompressor ;):D

    /Kvarnis

    #48698
    SecretAgentMan
    Deltagare

    Rister – åsnespark – td04:a?
    Nu förstår jag absolut ingenting – har du någon aning om vad han menar Kvarnis?

    😀 😉

    /J

    Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
    Banträffsansvarig SSI
    12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?

    #48705
    Wanderer
    Deltagare

    >Med omkörningsplanering menar jag främst att göra filbyte innan man
    >gasar, för annars kommer turboknuffen mitt i slask-sträng, grus, och
    >annat satyg som finns mellan filerna och då slutar det med att man kör
    >om bilen på bredden. Jag har provat det och kan ej rekomendera det för
    >personer med svagt hjärta.

    Men det är väl lite status att köra om en bil på bredden ?
    Enligt de kommenterar jag redan hört om impreza-folk så är det ungefär vad dom förväntar sig av oss 🙂

    //B

    #48703
    Kvarnis
    Deltagare

    >Rister – åsnespark – td04:a?
    >Nu förstår jag absolut ingenting – har du någon aning om vad han menar
    >Kvarnis?
    >
    >:D 😉
    >
    >/J
    >
    >Subaru – The Beauty of All Wheel Drive
    >Banträffsansvarig SSI
    >12,7@177 – Gelleråsen 1.21 – under 1.20 2003?

    LOL 😀
    Nix inte en susning:o……:D

    /Kvarnis

    #48699
    LegacyLarsa
    Moderator

    I Legacyn hade riktigt turbolagg, saknar faktiskt det i imprezan, men håller på att göra bot mot det sakta men säkert… 😉 Legacyn kom turboladdningen igång vid 3000 och full sprutt vid 3500 och fortsatte ända till varvstoppet som var satt på 6500, man kanske skulle skaffa en sådan turbo, då de är större än de som sitter i imprezan… 😉

    /Larsa

Visar 12 inlägg - 1 till 12 (av 12 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.