SSC Modellspecifikt Impreza / STI Racing / BRZ Allmänt Teoretisk Dump fråga

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #928
    thorlake
    Deltagare

    Låt oss säga att man monterar en atmosfärsik dump med fint pys.

    Efter ett tag så börjar skit sätta sig i mekanismen så att det krävs mer och mer varv för att få det att pysa.

    I teorin, vad skulle hända om den fastnade helt eller blir riktigt trög?

    Kan någonting gå väldigt sönder om den inte kan dumpa ut övertrycket?

    Jag har funderat, men är inte så mekaniskt lagd att jag kan svara på det själv. 🙂

    Det var givetvis en kompis till mig som undrade. 😀

    #41309
    specialized
    Deltagare

    Det är väl såhär, dumpen har ju funktionen att hindra att turbon bromsas upp så kraftigt pga. trycket som blir kvar mellan turbo och insug då du släpper gasen. Den skickar ut det i luften eller dumpar det vidare någonstans in i systemet igen. (recirkulerande) Detta borde ju ge snabbare spool med, efter som turbinen kanske inte slutat snurra.

    Att i princip köra utan dump sliter hårdare på turbon då den bromsas upp kraftigt vid gasuppsläpp samt att du bör få något sämre spool.

    Detta är vad jag tror. Rätta eller komplettera mig gärna…

    / M- Bara lite insatt ^^

    #41307
    STIred
    Deltagare

    Låt oss säga att man monterar en atmosfärsik dump med fint pys.Efter ett tag så börjar skit sätta sig i mekanismen så att det krävs mer och mer varv för att få det att pysa.I teorin, vad skulle hända om den fastnade helt eller blir riktigt trög?Kan någonting gå väldigt sönder om den inte kan dumpa ut övertrycket?Jag har funderat, men är inte så mekaniskt lagd att jag kan svara på det själv. :)Det var givetvis en kompis till mig som undrade. 😀

    Dumpens egenltliga funktion är att släppa utövertryck från insuget när man slutar trycka på gasen. Skulle dumpen fastna eller inte fungera som den ska så skulle övertrycket som byggs upp under acceleration(och +ladd) inte ha nånstans att ta vägen när du tar bort foten från gasen (dvs när spjällen stängs), vilket skulle innebära att övertrycket skulle tvinga kompressorbladen stanna omedelbart. Turbon skulle antagligen inte må så bra av det.
    Dumpventilen släpper ut övertrycket, och turbon kan fortsätta snurra…

    Har fått för mig att det är nåt sånt 😉

    Bilden visar en hybrid dump, första utloppet är återcirkulerar, andra släpper ut i atmosfären, lite ladd=återcirkulerar, mera ladd=både återcirkulerar och blåser ut atmosfäriskt.

    http://www.airpowersystems.com.au/350z/bov/bov_model_anim.gif

    Tror iofs. inte att risken är så stor att sätta igen en dump med skit, oavsett om den är öppen eller återcirkulerande.

    Edit: sorry var lite långsam med mitt svar(nån hann före) hittade inte den fina bilden med en gång 😉

    #41306
    RS
    Deltagare

    Inte tror jag turbon rasar bara för att dumpen pajat.. Finns ju turbo bilar som inte har någon dump överhuvudtaget. Mig veterligt hade inte min Toyota Celica ST185 Carlos Sainz ingen dump. Den turbon fungerade då fint efter 15 000mil.

    #41308
    thorlake
    Deltagare

    Fina bilder å bra svar. 🙂

    Så jag tolkar det hela att det går hur bra som helst att gasa på trots att dumpen skulle sätta igen helt. Jag undrar fortfarande vart övertrycks luften tar vägen om det är stopp. Det kan ju inte bara bygga på å bygga på. “Then something is bound to go POP”. 😉

    Ehhh…min kompis tyckte nämligen att det blev trögare och trögare att få det att pysa och monterade till slut bort den nya dumpen å satte tillbaka den gamla orginal dumpen innan något hände. (JEVLAR vilket pill det är med de små satans skruvarna till återcirkuleringen när den feta slangen e så jevla kort.)

    Så jag skall nu…jag menar min KOMPIS tänkte att han skulle göra rent dumpen, fetta in den å sätta tillbaka den igen, för det lät ju så himla fint till en början iaf.
    Funkar vanlig motorolja att smörja med?

    Jag tackar för alla svar…Ehhhmmm min KOMPIS tackar för alla svar. 😉

    #41310
    specialized
    Deltagare

    Övertrycksluften stannar ju mellan turbon ocn insuget, alltså i IC`n och tryckrören. Det är därför turbinen tvärnitar =)

    Men det är som det nämns ovan, alla turbobilar har inte dump. De flesta lågtrycks-turbobilar tex. tror jag inte det sitter någon dump orginal.

    / M

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.